Campervan på el... Är marknaden redo för det ännu?

Vi får väl hoppas att vi snart hör några trevliga nyheter från Stellantis och VW, där Fiat m fl. och VW idag har stor marknad på transport och husbilssidan, men det ser illa ut nu med tidplaner och populära nyheter från dessa koncerner tyvärr.
De kanske har några ess i rockärmen de med får vi hoppas.

Edit: Glömde Mercedes som ju också normalt är en bra byggare av transport och husbilar. De kommer säkert med en del nyheter på elektrifieringssidan för transport och husbilssidan får vi hoppas.

Det är sällan tillverkarna själva gör husbilar, det är påbyggarna som ska räkna fram nån form av lönsamhet på eldrivna husbilar

Ja så är det ju och det är ju också ett segment där det inte direkt är masstillverkning. Det man kan hoppas på inom den marknaden är väl att med standardiserade flexibla elplattformar, så kanske man också lättare kan bygga de elektriska köksdelarna i plattformarna. Sedan ska det mycket till ändå för att få lönsamhet i husbilsbranchen. Lättare med transportsektorn.

Volkswagen transportbilar kan vi nog glömma då de numer bara sätter en folkalogga på en gammal Ford. :man_shrugging:

Elektrifieringen av transport sektorn speciellt i närtransporter är i full gång firmor som Bravida Assemblin mfl byter så sakta ut sina servicebilar när dom gamla Diesel har gjort sitt Det finns fortfarande hinder att ta sig över och det är vikten och totalvikten En VVS servicebil lastas tungt och eftersom EV är tyngre än ICE versionen så får man mindre utrymme för verktyg och material
Jag fick titta på och provköra en av två VW e-Crafter som specialinretts med lättvikts verktygs och reservdelsskåp på Volkswagen i Tyskland som servicebil åt lokala John Deere ÅF En mäktig maskin som kändes precis som sitt ICE syskon att köra men tyst till man fyller skåpet med skramlade reserv och servicedelar

Ska bli intressant att höra vad användarna av dessa servicebilar hittar för fel och tillkortakommanden på elbilarna jämfört med ICE När jag var på Peugeot hade vi serviceavtalet med Assemblin och Bravida i Mälardalen där var ett av dom vanligaste felen kollapsade bakfjädrar även fast det satt förstärkta i från fabrik men med ställage och verktygsskåp monterade så blev ju lastförmågan i princip halverad men det brydde ju inte montörerna sig om utan lastade det dom behövde för sina arbeten och bilarna gick med konstant överlast Vi fick genom ett dotterbolag till Öhlins som bara tillverkade fjädrar fram specialgjorda bakfjädrar till Peugeot Partner och Expert som höll längre än 6 månader

Som budbilar servicebilar åt bönder och hantverksbilar lämpar sig EV ganska perfekt men det börjar bli knepigare när bilarna ska förses med skåpinredningar och också ta med material till olika arbeten då kommer helt plötsligt fokus på vikt ICE versus EV och det får framtiden utvisa hur dom stora ägarna av servicebilsflottor typ Bravida kommer att uppleva förflyttningen till EV…

Spännande teknisk utveckling med dessa flexibla möjligheter att skapa olika typer av behovslösande vans. Intressant film från Kia på området och de är ju inte ensam om att försöka bygga liknande plattformar.

Jag funderar om man tänkt nåt på hur hanteringen av dessa flexibla plattformarna ska fungera ut på marknaden.
Är det tänkt bara för att förenkla själva produktionen av de olika fordonen, eller tänker man sig nån eftermarknad med byten av konfigurationer för kunder?

1 gillning

Efter att ha fått sett PBV konceptet med varianterna PV5 cargo och PV5 passenger påhänget på Kia EV day, så tror jag det kan bli en hit.
Blir intressant att se ytterligare smarta inredningslösningar som de hintat en del om redan. Hoppas även att få se en del från wikndr camping konceptet i en lite mjukare variant i PV5 framöver.

En liten sneak peek på hur PV5 camper skulle kunna se ut i samband med Kia - LG samarbetet. Gissningsvis kommer det vara ett antal camper byggare som nog gärna vill bygga om PV5 till smart camper framöver :slight_smile:

Bilder hämtat från Mobility show mässan i Seoul.

1 gillning

Tror det kommer än fler när de släpper PV7 som är en halvmeter längre och 15cm bredare.

Kan kan jag inte annat än hoppas de släpper de större bilarna med ordentliga batterier och 800v.
För annars missar även Kia öppet mål med Campers.

1 gillning

Ja det blir spännande att se hur det ser ut 2027 när nya IMA plattformen och PV7 planeras att ha släppts. Jag tror att man då bygger sina framtida PBV helt på eS, där det på pappret ser bra ut av det man hittills sett med bättre batterikapacitet m.m på IMA plattformen.
Sedan vad gäller utrymmen så kan ju PV5 plattformen både fås med något längre bakparti och även högre av det som specificerats. Håller dock med om att 800V som ett möjligt val hade redan nu varit önskvärt, men allt är ju förstås en kostnadsfråga.

PV5 är en ganska liten skåpbil, även i de långa versionerna är den bara lika lång/kort som en kort IDBuzz dvs 4700mm

Så den sätter sig i samma fack med transportbilar med allt för kort räckvidd i denna delen av världen.

Visst funkar det för att köra i städerna, men hantverkare utanför städerna kör ofta betydligt längre och då är dessa bilar för snålt tilltagna.

Och för en camper, ja då ser jag det inte som ett alternativ ens att gå över till EV plattformar om de inte kraftigt ökar möjligheterna.

Renault och Volvo verkar vara de som just nu går i rätt riktning

För mig skulle nog PV5 räcka, men jag håller med om att det krävs mera och jag tror nog att PV7 och kommande PV9 lär anpassas mera till både längre/större transporter och camping. Sedan krävs det nog lättare batterier och/eller ändrade viktkrav för att det ska kunna utnyttjas. Bra att Volvo och Renault samarbetar och sånt brukar smitta av sig, så det ser inte becksvart ut framöver.

En så här kanske duger ? . Laddhybrid så elvärme/ kyla i alla fall . VW California

Många av de jag känner som kör husbil eller campervan har ratat California dels för att den är ganska liten invändigt för att ha platsbyggd “kök”, kanske specifikt min umgängeskrets då alla uteslutande har 1-3 cyklar med sig på alla resor :slight_smile:

Men så blir bilarna med popupp jäkligt svåra att hålla värmen i, och de har hellre taktält för då kan de sova i skåpet kalla dagar.

dessutom har dessa hybrider ändå bara dieselvärme och kan inte använda batteriet för varken V2L eller värme, så att det är en hybrid där nog mest av akademisk betydelse, och dessutom hjälper det inte heller längre för att sänka skatten då hybrider inte längre är miljöfordon.

1 gillning

För mig känns hybrid som mera problem än det löser med att ha i en husbil.
Problemen med tyngden i husbilar, kommer nog garanterat att lösas, då alla jobbar på just det problemet med framförallt batterierna.

Nåt jag fick syn på vid besöket på mässan . Själv föredrar jag Hotell . Räcker inte 19 kwt till värme en sommarnatt ? .

Konstig text från Volkswagen på mässan.
Speciellt när specifikationen säger följande:

*One final advantage that plug-in hybrid technology affords Volkswagen’s iconic camper van: battery-powered climate control at camp. Volkswagen says that both the A/C and heat can be turned on while the California is parked. When the charging cable is plugged in, the climate control starts up once the battery is fully charged and runs for up to 30 minutes to adjust interior temperature. When the California is not plugged in, such as during off-grid camping, climate control will run for up to 10 minutes off the battery alone.

So it’s not quite the all-night A/C or heating capability you might enjoy in a generously equipped RV with a dedicated camping heater and an air conditioner hooked up to shore power or a generator, but it’s definitely more silent comfort adjustment than you’d get in an ICE camper van without a standalone camp heater or A/C unit.
*

Problemet som de påpekat är att tältduken på popupp delen är så mycket sämre isolerad så det kyler ut bilen snabbt.
Men klart nice annars på sommaren med en luftig kupé med bra takhöjd.

Den dagen jag eventuellt köper husbil så är kravet långtifrån bara att slippa köra gasol eller dieselvärmare på natten. Jag vill kuska runt och kunna leva gott i en ren elbil utan att behöva bry mig om att underhålla och tanka gasol och bensin eller diesel i husbilen på min semester. Som rubriken på tråden lyder, så är vi nog hyfsat framme redan med campervan på el, men har en bit kvar till välutrustade husbilar på el. :slight_smile: