Alla har vi drömmar och olika önskemål och det är ju jättebra att det finns alternativ. Var ju inte så länge sedan det bara fanns Tesla för bilåkning och möjlighet att campa i.
Vi får se hur framtiden blir för mig.
Antingen sitter jag i en liten lägenhet och en lite större campingbil med lite mer än sovplats, eller så sitter jag fast med villan och en begagnad Inster som duger jättebra att bara sova i med gott om benutrymme även för långa personer.
Hittade en som jag tycker verkar vara en bra lista på saker att tänka på när man ska bygga en campingbil. Spontant är det mycket man kanske inte direkt tänker på när man börjar skissa på behovet och gärna slänger sig över inredningen som var i den ände jag först började.
Det kommer att bli intressant att se ungefärliga budgets på en del jämförbara byggen och sedan se om och hur det skiljer i budgets motsvarande för att bygga en eldriven plåtis.
Vad tror ni, kommentera också gärna era svar?
Tror ni det är billigare, ingen skillnad eller dyrare att bygga om en eldriven plåtis till en campingbil. Exkludera inköpspriser och underhållskostnader och tänk bara byggkostnader för att göra om en plåtis till campingvan.
Jag har två kompisar som åker runt i mest hela Europa så långt bort som Turkiet och surfar en av dom började för ett antal år sedan med en Tyska Postverket Mercedes Vito ganska ny men med mängder av mil som han själv inredde med säng kök och det enklaste man behöver men den blev fort för liten sålde den med lite vinst på inköpspriset men brakförlust på inredning sen köpte han en Ford Transit som varit färdtjänst bil med bakgavellyft och allt byggde egen inredning med erfarenhet från Viton men räknade inte med den extra vikten på bakgavellyften så ganska snart gav luftfjädringen upp och bilen fick ett andrahandsvärde på 0.-
Nu har han och hans kompis köpt varsen diesel Sprinter Van (flong ny) och köpt färdiga push-in inredningar och båda undrar varför dom inte gjorde det från början totalen hade blivit mycket billigare och mer funktionella fordon
Idag finns det färdiga push-in inredningar till många ICE och EV skåp från VW Ford Mercedes Citroen Peugeot mfl inredningarna finns i mängder at utföranden från ganska enkla till formliga lyxvåningar och dom produceras i ordentliga volymer det gör att priserna håller sig på vettiga nivåer När det kommer nya bilar som KIA ID.BUZZ och nya e-Transporter/e-Multivan som nu kommer då tar det ett tag innan industrin kommer igång med produktion av inredningar så till att börja med kommer många installationer var mer eller mindre custom vilket gör att priset hamnar på en helt annan nivå
Att ge sig på att bygga en avancerad inredning i en EV på egen hand är nog något man ska lämna till proffsen jag kommerihåg när jag gick EV utbildning på Peugeot och jag har fattat att det inte bara är att klippa och klistra även om det bara är 12volts sidan och man ska veta exakt var man ska borra för att fästa hyllor mm
Båda mina kompisar har kollat på att bygga på Mercedes e Sprinter och dom vanliga push-in inredningar skulle funka men tyvärr blir ju totalvikten på tok för hög och det gör ju sitt på räckvidd som redan är sådär 44mil WLTP och än sålänge innan det produceras lättvikts inredningar så lönar det sig enligt dom inte att gå EV det blir inte hållbart för dom sträckor dom är ute och kör för att hitta the best waves possible
Ja man ska iallafall inte ge sig på dyra inköpsbilar som nybörjare, men även proffsen har ju varit nybörjare en gång.
Jag följer nu en byggare som har börjat på sitt andra bygge och noggrannare person har jag nog aldrig sett. Hans första bygge var ett enkelt bygge som blev bra, men nu många år senare har han åter igen tänkt bygga en ny campingbil. Han håller nu på med ett större bygge, en Ford transit som han ska visa upp på Elmia mässan senare i höst. Hans dröm är att kunna pyssla med campingbil byggande på heltid i framtiden och eftersom han redan idag är egenföretagare och jobbar med att ta fram CAD/CAM arkitektur modeller, så har han all utrustning som behövs hemma för att både bygga lätta och starka konstruktioner. Visst är det smidigt med push-in lösningar som kanske kostar mindre att bygga i stor skala, men då får man det man får och har ett begränsat utrymme för egna önskemål. Fördelen med hans sätt att jobba är ju att för varje konstruktionsdel han tar fram så kan den special anpassas för olika typer av bilar och ändå klara både vikt och hållbarhetskrav. Troligen kommer han att kosta mera än att köpa färdiga moduler, men har han väl fnulat ut och konstruerat en detalj, så kan han lätt plocka ut den ritningen från dator kartoteket, specialanpassa den för bilen ifråga och ändå veta att både vikt och hållbarheten för delen är inom gränsen. Själv betalar jag gärna några tusenlappar extra om jag får precis den lösning jag vill ha i min ändå redan dyra bil i inköp.
Jag kommer följa hans resa noga och skissa vidare på min drömbil. Jag tror jag klurat ut en smart inredningsdetalj jag vill ha i min bil och som inte erbjuds i någon av de färdiga bilar jag sett iallafall. Jag får väl vid tillfälle skicka över mitt förslag, när han har mera tid efter deadline för Elmia mässan, så får jag höra om han tror det går att konstruera. Det mest troliga är väl att jag liksom uppfinnaren i Lorry säger “Tänkte inte på det”, när han vänligt förklarar det orimliga i att bygga nåt dylikt
Efter flera designvändor inser jag att det jag sparar in på lite material och tyngd i utförande, innebär att andra delar i designen försvåras. Säkert hur många andra liksom jag av nybörjare som tänkt samma tankar, men som liksom jag skippat den lösningen.
Jag har också insett att av de tre varianterna får man mest gratis om man går på step in van modellen av de modeller som Flexis Renault initialt tar fram.
Finns inga uppgifter ännu på lastbredd, men lastbredden i panel van versionen ställer ändå till det med att ha fast långbädd som var ett av mina största önskemål. Möjligen kan Murphy säng lösa en hel del problem med yta, men då blir konstruktionen tyngre också vilket kan bli problem.
Men helt klart är step in van lösningen just nu intressantast av de tre, men den har mindre batteri och WLTP som den är specad nu som city paket transportbil.
Framtiden får utvisa vad som kommer från Renault och de andra leverantörerna, det lär nog inte bli en kombinerad camping/bruksbil jag skaffar först, då det lär ta 3+ år innan det blir nån riktig fart på smarta lösningar även för elektriska husbilar är jag rädd. Nu har jag iallafall lite mera kött på benen i vad som är möjligt och problematiskt, så det har inte varit bortkastad tid för mig. Det är riktigt kul att leka designer och försöka hitta bra lösningar. Ett tips jag lärt mig är att inte skissa på papper för mycket. Vill man inte lägga tid och pengar på bra 3D designprogram, så kan man tejpa upp det man ska in på ytan man har till förfogande. Då får man iallafall ett hum om det kan fungera. Sedan är inga transportbilar helt fyrkantiga invändigt och har hjulhus som tar utrymme, lärde jag mig den hårda vägen då jag tyckte jag fått till en bra design
Drömmen lever vidare, men dock satt på paus just nu för riktigt ännu är nog inte marknaden helt ut redo för campervan på el, om man nu inte kompromissar väldigt mycket!
Ytterligare en ny uppstickare på elektriska transportsidan på gång nästa år till Europa som det verkar. Det är det ganska nystartade holländska företaget Flynt som ska lansera en eLCV till Europiska marknaden 2026 har de tänkt.
Vet inte vad de har för muskler att klara av det, men som vanligt när det också är kinesiska företag med i samarbetet, så ser det bra ut på pappret när det kommer nåt nytt. Håller deras uppskattade WLTP så är det en bra bit på väg. Jag önskar man kommer upp till 600 km WLTP för att då kanske komma upp till gissningsvis 450 km i en inredd campingbil. Då ska man dessutom ha bra lastvikt kvar också med så stort batteri. Vet inte om jag ger denna nya uppstickare så stora chanser i transportbranchen, men ändå kul att det finns de som satsar på elektriska transportbilar → campingbilar
Ja även om det är kineser med i bilden här också, så är det trevligt med ytterligare en aktör från Europa inblandad. Flexis med (Renault/Volvo Car) samarbetet är också intressant se vart det landar. 2026 blir nog ett intressant år kring elektrifierade transportbilar.
Volvo, Scania, MB, Renault och en del andra tillverkare i EU finns i segmentet lätta lastbilar. De flesta har elfordon.
Kommer bli ytterst svårt att slå sig in där för en nykomling där service, driftsäkerhet och totalekonomi är det enda kunderna fokuserar på.
Rätt övertygad om att detta inte kommer flyga.
Jag håller med dig i att det blir tufft om ens möjligt, men det är något bra med att nykomlingar vågar utmana och det är att de stora etablerade leverantörerna inte somnar in med sin utveckling i tron att kunderna alltid finns där. Det finns en gräns i hur mycket sämre räckvidd, lastkapacitet och teknik kunderna bortser ifrån. Välkända märken har mycket med sig i att locka kunder, men inte allt och tur är väl det!