Campervan på el... Är marknaden redo för det ännu?

Kia PV5 lego

Är det nu man ska säga att storleken inte har nån betydelse :smiley:

1 gillning

Det är många plåtisbyggare som är i uppstart av att göra om Kia PV5 till campingbilar nu.
Det byggs om på olika nivåer allt från inredning man vid behov kan plocka in i passenger varianten till rena ombyggnationer av cargo varianten.

Hittade en lovande variant i tidig fas/prototyp där man tänker sig bygga om en cargo variant som skall kunna användas för olika multi-ändamål. Blir intressant följa hur den färdiga Kia PV5 I-camper som de kallar den kommer att bli!

1 gillning

Ytterligare en campingbilsbyggare som gjort om en Kia PV5 till campingbil.

Det ryktas nu också som att Kia själva ska släppa en campingbil i slutet på detta året.
Om ryktena stämmer återstår väl att se, men man var ju tidig att först visa en äventyrscamper Wekndr och sedan en lite camper i samarbete med LG, så helt omöjligt är det ju inte.
Tänk om de då också har ett lite större batteri och 800V och ändå kan hålla upp lastvikten hyfsat, det skulle göra stor skillnad!

Synd att detta verkar bli ett moment 22.

En camper behöver ett större batteri men också mer möjlighet till last.

Att bygga camper på 3.5t EV är en hopplös tanke, men även 4,25t är i minsta laget.

Håller med. Jag trodde det skulle gå snabbare med batteriutvecklingen, men det mesta verkar mest handla om att pressa in mera batterier och skita i att det snart blir 3-tons fartyg som rullar på vägarna. Det kanske behövs nån typ av kostnad för leverantörerna att bygga tunga bilar, för att det ska ta riktig fart på batteriutvecklingen. Mycket snack och lite vekstad nu från de ledande batterileverantörerna, men så länge de åtminstone snackar om det så finns det väl en gnutta hopp!

Hade de kunnat bygga lättare batterier hade de gjort det.

Och jag är övertygad att hela utvecklingen är på väg dit men kunskapen finns inte någonstans ännu.

Sen tror jag de måste fundera på hela konceptet av transportbilar.

Väldigt många behöver inte mer än 40mil WLTP för att klara en dag året runt i bilen och därför byggs bilarna som de gör idag, men samtidigt hör jag frustrerade ID Buzz ägare som totalt hatar sina cargo då de både laddar långsamt och har fullständigt katastrofal räckvidd på vintern, så pass att många inte klarar en arbetsdag med jobb runt Stockholm på en 100% laddning på vintern.

Och går vi sen till campers ja då måste det finnas buffert, dels för att man reser med dessa, tänker använda dem off-grid för att laga mat och leva under dagar eller veckor och på det så är formen inte direkt fördelaktig så de kan byggas särskilt snåla.
Så 140kwh batteri borde vara standard i en bil av denna typen…minst. :face_with_peeking_eye:

1 gillning

Det är lite kapplöpning nu vad gäller tekniker.
Det är idag mindre bussar eller transportbilar som nog kommer öka i utbud som klass B campers nu närmsta åren på marknaden och de är ju ganska populära om man tänker sig att de också ska kunna fungera som enda bruksbilen också. Låt säga att de kanske klarar 30 mil idag i verkligheten och snart kan ladda på 20 min, då är det ju ändå ganska ok åtminstone i Sverige med det bra utbyggda laddnätverket.
Större husbilar helt på el, lär nog dröja och görs inget radikalt vad gäller lastvikten (bestämmelser eller tyngden på batterier), så kan det bli tufft. Men räddningen där är kanske EREV.
Jag såg ett reportage om en amerikansk prototyp på en stor EREV Klass A husbil som Entegra Coach visade upp i USA i början på året. Där den enligt uppgifter de lämnade skulle klara 450 miles (ca 72 mil), där batteriet klarade ca 17 mil av totalen. Nu har även Kina kommit med en prototyp på en EREV av leverantören Synland som bygger sin plattform ihop med CATL’s ekosystem. Finns inte mycket data ännu kring räckvidder vad jag hittat, men det verkar vara en 150kw fram och en 120kw motor bak och man ska kunna välja mellan ett 68kwh eller ett större 100kwh LFP batteri i deras variant.
Här kanske det är dit leverantörerna som vill bygga större husbilar kommer söka sig i framtiden, ja det får väl framtiden utvisa. Personligen kommer jag nog att satsa på helt eldriven plåtis om jag skaffar det, då den vinner på det mesta jämfört med en stor husbil med allt det innebär!