Kia PV5 lego
Det är många plåtisbyggare som är i uppstart av att göra om Kia PV5 till campingbilar nu.
Det byggs om på olika nivåer allt från inredning man vid behov kan plocka in i passenger varianten till rena ombyggnationer av cargo varianten.
Hittade en lovande variant i tidig fas/prototyp där man tänker sig bygga om en cargo variant som skall kunna användas för olika multi-ändamål. Blir intressant följa hur den färdiga Kia PV5 I-camper som de kallar den kommer att bli!
Ytterligare en campingbilsbyggare som gjort om en Kia PV5 till campingbil.
Det ryktas nu också som att Kia själva ska släppa en campingbil i slutet på detta året.
Om ryktena stämmer återstår väl att se, men man var ju tidig att först visa en äventyrscamper Wekndr och sedan en lite camper i samarbete med LG, så helt omöjligt är det ju inte.
Tänk om de då också har ett lite större batteri och 800V och ändå kan hålla upp lastvikten hyfsat, det skulle göra stor skillnad!
Synd att detta verkar bli ett moment 22.
En camper behöver ett större batteri men också mer möjlighet till last.
Att bygga camper på 3.5t EV är en hopplös tanke, men även 4,25t är i minsta laget.
Håller med. Jag trodde det skulle gå snabbare med batteriutvecklingen, men det mesta verkar mest handla om att pressa in mera batterier och skita i att det snart blir 3-tons fartyg som rullar på vägarna. Det kanske behövs nån typ av kostnad för leverantörerna att bygga tunga bilar, för att det ska ta riktig fart på batteriutvecklingen. Mycket snack och lite vekstad nu från de ledande batterileverantörerna, men så länge de åtminstone snackar om det så finns det väl en gnutta hopp!
Hade de kunnat bygga lättare batterier hade de gjort det.
Och jag är övertygad att hela utvecklingen är på väg dit men kunskapen finns inte någonstans ännu.
Sen tror jag de måste fundera på hela konceptet av transportbilar.
Väldigt många behöver inte mer än 40mil WLTP för att klara en dag året runt i bilen och därför byggs bilarna som de gör idag, men samtidigt hör jag frustrerade ID Buzz ägare som totalt hatar sina cargo då de både laddar långsamt och har fullständigt katastrofal räckvidd på vintern, så pass att många inte klarar en arbetsdag med jobb runt Stockholm på en 100% laddning på vintern.
Och går vi sen till campers ja då måste det finnas buffert, dels för att man reser med dessa, tänker använda dem off-grid för att laga mat och leva under dagar eller veckor och på det så är formen inte direkt fördelaktig så de kan byggas särskilt snåla.
Så 140kwh batteri borde vara standard i en bil av denna typen…minst. ![]()
Det är lite kapplöpning nu vad gäller tekniker.
Det är idag mindre bussar eller transportbilar som nog kommer öka i utbud som klass B campers nu närmsta åren på marknaden och de är ju ganska populära om man tänker sig att de också ska kunna fungera som enda bruksbilen också. Låt säga att de kanske klarar 30 mil idag i verkligheten och snart kan ladda på 20 min, då är det ju ändå ganska ok åtminstone i Sverige med det bra utbyggda laddnätverket.
Större husbilar helt på el, lär nog dröja och görs inget radikalt vad gäller lastvikten (bestämmelser eller tyngden på batterier), så kan det bli tufft. Men räddningen där är kanske EREV.
Jag såg ett reportage om en amerikansk prototyp på en stor EREV Klass A husbil som Entegra Coach visade upp i USA i början på året. Där den enligt uppgifter de lämnade skulle klara 450 miles (ca 72 mil), där batteriet klarade ca 17 mil av totalen. Nu har även Kina kommit med en prototyp på en EREV av leverantören Synland som bygger sin plattform ihop med CATL’s ekosystem. Finns inte mycket data ännu kring räckvidder vad jag hittat, men det verkar vara en 150kw fram och en 120kw motor bak och man ska kunna välja mellan ett 68kwh eller ett större 100kwh LFP batteri i deras variant.
Här kanske det är dit leverantörerna som vill bygga större husbilar kommer söka sig i framtiden, ja det får väl framtiden utvisa. Personligen kommer jag nog att satsa på helt eldriven plåtis om jag skaffar det, då den vinner på det mesta jämfört med en stor husbil med allt det innebär!
Har nu fått tag på lite förhandsinfo (preliminärt) på innemått för Renault Estafette e-tech som jag börjat skissa en inredningsdesign på och när bilen totalt är 5,27m lång så erbjuds det tydligen bara 263cm i lastutrymmets längd, så det är inte bara bredden som fortfarande är oklar som man behöver ta i beräkning. Synd för jag tror mig ha fått in en bra lösning om bara innerutrymmets längd varit uppemot 3m. Nu skulle det bli lådförvaring och/eller dusch/toautrymme som får stryka på foten lite och de bitarna är ganska viktiga för mig. 50cm till i längd hade gjort det iallfall på pappret möjligt, men kommer den inte i ett längre format som det hittils låtit, så blir det svårt. Men jag tror mig kunnat lösa även förvaringsfrågan ändå för köksdelen.
Väldigt synd då jag tycker man får mycket gratis i en step-in van vad gäller planering att kunna utnyttja bilens innerutrymme bättre. Plåtisar med sidodörrar så tappar man en del bra yta och svårt att variera designen så mycket som man kanske önskar. Jag har vänt och vridigt om min design flera omgångar och tror mig lyckats få till en bra lösning vad gäller också kabel och rördragningen med tillräckliga utrymmen för all utrustningen och vattentankar m.m
Jag har också listat igenom det mesta av utrustning jag vill ha och den kostnaden drar lätt iväg. Räknar med mellan 150-200kkr bara för utrustning till bilen. Visst är det lockande då att köpa fabriksbyggda campingbilar, men som med hus så vill man kunna påverka mera än de fabriksbyggda färdiga husen. Så detsamma vill man ju göra för att trivas bra i sin husbil.
Drömmen lever ändå vidare, sedan får jag se om det ändå blir att kompromissa med en fabriksbyggd eller beställd lösning.
En liten designbild där jag lyft in en 3D ritning på en öppen bil för att få en liten vy hur det skulle kunna se ut i en färdig bil.
Man får vara glad så länge man bara har detta i ens egna huvud och 3D program, tills man lägger fram det i händerna på proffsdesigners för då kryper ju allt man inte tänkt på fram som troligen direkt gör designen obrukbar ![]()
Det börjar komma en hel del ombyggda varianter nu på de PV5 som byggs om.
SussexCampervans visar här förutom den pop-up varianten de visade tidigare, även en high-top variant på sina ombyggda PV5.
Hoppas vi får se en lika bra trend med kommande PV7 också och att det kommer flera Svenska större byggare.
Återstår väl att se också om Kia med partner släpper campingvarianter på sin plattform direkt från fabrik som det ryktats lite om!
Jag hoppas och tror att det kommer hända ganska mycket på campervan fronten 2027-
Såg en Norge registrerad Opel Zafira som stod och snabb laddade i Jönköping igår . Den såg stor nog ut att funka som Plåtis tyckte jag , men om denna var det vet jag inte ? . Jag kunde inte med att gå fram och glo in i bilen , tonade sidorutor .
Nu kan man äntligen på ett smidigt sätt använda ID.Buzz modellår 2027 som en Lite Camper, med de nödvändiga möjligheterna som camping-mode och V2L ger möjlighet till.
I samband med det så lanserar man också paket som man kan använda för camping, om man vill köpa till det.
Äldre ID.Buzz kan tyvärr inte uppgraderas med V2L eller med VW’s nuvarande lösning vad gäller mjukvaran för campingläget, då det kräver annan HW än det som finns i de äldre ID.Buzz.
Några lite mera avskalade bilder på PV7.
Den blir rejält stor och boxig. Perfekt som camper i storlek. Längden ska preliminärt vara 5,27 - 5,9m. Borde ju komma i flera höjder också, precis som Kia PV5 och förhoppningsvis med ståhöjd invändigt på närmare 2m.
Jäklar vad stor!!
VW Buzz är stor nog på alla längder i p-hus, p-platser mm
PV7 ska nog inte jämföras med ID.BUZZ snarare Krafter
Ja ID.BUZZ är stor i Svenska småstäder rymms inte innanför parkeringsrutor och går inte in i parkeringsgarage ID.BUZZ är gigantisk i Italienska städer som är byggda för Vespor Fiat 500 (orginalet) och Piaggio APE
Ja PV7 är i en helt annan storleksklass och lämpar sig bättre som fullstor campervan om man vill ha bofast comfort och faciliteter.
PV5 och ID.Buzz fungerar väl bra som en kompakt camper för de som kanske vill använda den som enda bruksbilen. De går väl att använda i städerna, men som du säger så är inte de heller så enkla att hantera i P-garage eller mindre parkeringsplatser. Man får väga vilket användningsområde man vill ha med sin campervan. Halvbra/halvdåliga som bruksbil/camper eller så får man skaffa en storlek på buss som fungerar bäst i miljöer som campervan ![]()
Kul att det börjar komma indikationer på att leverantörerna kommer släppa campers framöver. Kia har ju också signallerat att de i slutet av året kommer släppa en lite camper. Nu signallerar också VW då med början av 2028. Hoppas Renault nu också kommer satsa på campers framöver med sina Flexisvarianter med 800V.
Jag håller med om CamperPals, jag tycker också att det är en av de bättre svenska guiderna. Framför allt för att de förklarar ganska tekniska saker på ett enkelt och pedagogiskt sätt.
Angående din fråga så tror jag faktiskt att det blir lite dyrare att bygga om en eldriven plåtis, åtminstone idag.
Vi byggde vår campervan i våras och en av de största kostnaderna var elsystemet. På en dieselbil blir det ofta ganska enkelt att ladda bodelsbatteriet under körning med en DC-DC-laddare. På en elbil försvinner den möjligheten, så jag tror att många istället kommer behöva investera mer i ett större batteri och mer solceller för att få samma frihet off-grid
Samtidigt slipper man ju andra kostnader och får en väldigt tyst och behaglig bil att resa i. Det ska bli riktigt intressant att se hur marknaden utvecklas de kommande åren, för jag tror att fler färdiga lösningar kommer att dyka upp när eltransportbilar blir vanligare.