Campervan på el... Är marknaden redo för det ännu?

Varför skall man montera in batteribank och inverter i en elbil som redan sitter på en +100kWh bank med allt klart?

Och skulle man vilja ha en separat 12v bank så kan man ladda den under färd med V2L

Ja jag har hört flera som säger att just elsystemet är något man underskattar kostnaden på!
När jag skattade inredningskostnaden i en tänkt ombyggd plåtis, så räknade jag bara på själva utrustningen, men tog inte med all kablage och rör och det är ju inte gratis. Så där kan man spara en del genom bra planering av kabeldragningen.

Jag kunde skippa AC lösning i plåtisen iallafall, då jag räknar med att bilens egna system klarar det och har den campingmode samt V2L så tror jag man slipper en del kostnader med värmare och AC. Jag överdimensionerade nog också solceller och extra batterier i mitt tänkta bygge, då jag tänkte man skulle kunna fricampa 2 veckor utan att behöva ladda.
Insåg att det mest kritiska är att få in tillräckligt stora tankar för färsk och gråvatten i plåtisen, så några 2 veckor går det inte att fricampa.

Om du vill får du gärna delge mig vad det kostade med all utrustningen och också nyfiken på vad kablaget för elen landade på, för det är svårt att ta fram bra kostnader då jag inte är helt klar med alla måtten på den tänka plåtisen. Har ändå försökt minimera kabel och rördragningen så gott jag kunnat?

Jag funderade över det också - man vill ju använda det stora batteri som finns.

Men finns det något sätt att få solpaneler att bidra till att ladda upp stora högvoltsbatteriet? Att gå solpaneler->Inverter->AC-laddare känns som stora förluster.

1 gillning

Bra synpunkt. Tyvärr verkar det inte fungera utan utrustning mellan, som stabiliserar spänningen från solcellerna till bilen som jag fattar det nu. Blir nog dyrare också om man får det att fungera, än att ha ett 12V batteri pack enkom för solcellerna.

Det är väl inte så mycket att stabilisera det man får från solpanelerna, utan snarare att växla upp spänningen så det går att ladda ett högvoltsbatteri.

Men om man då inte försöker ladda HV-batteriet, så behöver man solpaneler + regulator osv, samt ett 12V batteri tillräckligt stort att ta hand om laddningen från en dag med sol (med avdrag för vad kyl, belysning osv drar).

Man får räkna på vikten av det och vad man förlorar i körsträcka och lastmöjligheter, och jämföra det vad man vinner i utökad tid att fricampa.

Ja kommer det någon tillåten lösning som möjliggör att man slipper ha extrabatterier och helt kan använda högvoltsbatteriet i bilen, så är det såklart värt mycket. Utrymme och vikt är ju det absolut tuffaste utmaningarna i campingbilarna.

1 gillning

Ja, man behöver regulera till rätt spänning, fas och frekvens.
Oavsett om man går från likström (solpanel, husets batterier, bilens batteri) till växelström i hus, kampinggrill eller elnät - eller åt andra hållet.
Alternativt en separat laddbox för likström.
Dyrt blir det oavsett.

Kul att se kreativiteten att skapa campevans för stora och små. Så även om det kanske är tveksamt hur bra kvalitet det är på dessa campers från kinesiska Vala inc, som baserar sina campers på Wuling bilar, så är det kul att se att de inte räds ta risker i sina satsningar för att sticka ut på den massiva kinesiska marknaden. Lite flowerpower inspirerat som nog tilltalar även den yngre publiken som kanske gillar coola men ändå billigare lösningar :slight_smile:
Hade varit kul att se mera av detta hos camperbyggarna inom Europa också!

1 gillning

PV7 på 5,35m med highroof kan bli nåt att bygga camper på. Jag gillar ju step-in lösningar bäst, men det går nog att få till ganska bra lösningar ändå om man begränsar sidodörrarnas funktion en del. Ska nog sätta mig ner och börja skissa lite, då alla specar släpps på PV7 cargo :slight_smile: