Carryboy - Farizon kommer nu med en helelektrisk välutrustad campingbil med lite intressant lösning på kinesiska Farizon, där man utnyttjat den “gömda B-pelaren” som Farizon har!
Carryboy har ju också byggt campingbilar på bl a Toyota Hilux och är ett thailändskt företag.
Jag tycker det är en intressant lösning där man utnyttjat rummet hyfsat väl i bilen. kanske inte den lösningen jag skulle vilja ha, men de har ju fått in det viktigaste med bra rymd i campingbilen.
Specen på Farizon som de byggt på står det tyvärr inte så mycket om i denna artikel, men när jag frågar chat-gpt får jag följande svar. Inga jätteupphetsande räckvidder eller laddhastigheter tyvärr, men det är det ju inga helektriska välutrustade campingbilar som har ännu!
"Carryboy x Farizon Campervan är en elektrisk husbil baserad på den högbyggda Farizon SuperVAN (ofta kallad Farizon SV), presenterad vid Bangkok Motor Show 2026. Den är utformad som ett hållbart, modernt äventyrsfordon.
[image]New Atlas +1
Här är specifikationerna och lastvikten baserat på tillgängliga uppgifter om Carryboy-konverteringen och basbilen (Farizon SuperVAN):
Lastvikt och Vikt (Payload)
- Nyttolast (Payload): Cirka 1 170 kg till 1 300 kg (beroende på konfiguration och batteristorlek).
- Totalvikt (GVW): 3 500 kg (körkort B).
- Tjänstevikt (Kerb Weight): Cirka 2 200–2 300 kg (för basvan).
[image]Farizon Auto Australia +1
Specifikationer
- Motor/Drivlina: 100% Elektrisk, 94 hk (70 kW) permanentmagnetmotor.
- Batteri: 82 kWh LFP-batteripack (lithiumjärnfosfat).
- Räckvidd: Upp till 372 km (enligt Carryboy/WLTP-estimat).
- Laddning: Stödjer DC-snabbladdning (20-80% på ca 36–40 minuter).
- Dimensioner (LWB): 5 490 mm längd, 1 980 mm bredd, 2 500 mm höjd (högt tak).
- Inredning/Camper-funktioner:
- Sittplatser för 5–6 personer som kan omvandlas till en säng för 2–3 personer.
- O-formad skåpsoffa med integrerat myggnät vid bakdörrarna.
- 650W solcellspanel på taket.
- Extra fritidsbatteri (leisure battery) för att inte belasta drivbatteriet.
- Utvändigt skjutkök (Slide-out kitchen) i rostfritt stål, camping-TV, och takmonterad AC.
- Övrigt: Bilen saknar B-stolpe på ena sidan, vilket ger en unik och bred sidodörrsöppning."