Efter snart tre år med Volvo C40 Twin Ultimate och 12.000 mil så är det dags för utbyte.
Under tiden så har även familjen fått tillökning och en är vi nog inte klara. Volvon är nu utväxt till både bredden och längden, med sambo, ett barn i barnstol, hund och barnvagn så hade det vart skönt med en större nästa bil.
Viktiga detaljer:
Åker 4.000 mil per år med lite plusmeny, så komfort är a och o.
Fyrhjulsdrift är ett krav då vi bor mitt ute på landet bland höga berg och djupa dalar.
Kombi eller SUV med helst så mycket utrymme som möjligt, har idag en Passat GTR som andrabil och den är egentligen lagom stor men det hade inte skadat med lite större, men man kan ju inte få allt här i världen.
Krav:
Något av följande bilmärken: Audi, VW, Skoda, Volvo, BMW, Mercedes, Kia, Polestar.
Sideline, har provkört nedanstående bilmodeller redan:
BMW I5. Gillar den skarpt, dock känns den väldigt liten i baksätet, dyr gentemot ID7 GTX.
VW ID7 GTX. Vart mäkta imponerad, storleksmässigt så kändes den väl lämpad, även i baksätet. Verkar snål om man kollar till olika forum och testkörningar på nätet. Mycket utrustning för pengen.
KIA EV9 GT-Line. Wow, skapad som en volvo från förr i tiden. Extremt mycket utrymme med bakre stolsraden nerfälld. Lite utdaterad inredning om man jämför med de andra två. En del saker i kupén får man verkligen budget smak av. Mycket utrustning i de olika paketen.
Kan ni smarta och gedigna personer komma med input till en förvirrad själ som mig. Vad man bör välja eller kika efter.
En del av er undrar säkerligen vad jag tyckt om Volvon under dessa mil så här kommer lite noteringar.
Fantastisk bil, inte ett ända problem under dessa mil. Bara tuffat och gått. (Fråntaget smattrande drivaxlar fram vid fullgas accelerationer från ny till nu, utan lösning från Rejmes. Men det har inte stört mig så mycket då jag sällan gör sådana accelerationer)
3 framrutor och 1 panoramatak har spruckit. Men det är nog inte Volvos fel utan det är nog glastillverkaren, tycker i mitt fall att de är väldigt känsliga för stenskott och spricker innan du hunnit till verkstaden.
Otrolig komfort, dag som natt. Vinter som sommar.
Applikationen har funkat ypperligt!
Törstig, under de 12.000 mil som har avkammats så är snittförbrukningen på 2,4 kW per mil.
Tillsammans med Tibber så har jag smartladdat varje natt utan några bekymmer.
Audi A6 e-tron kombi tycker jag du borde titta på.
Det prisvärda alternativet är annars ID7 GTX.
Bmw i5 touring är trevlig men inte prisvärd, mindre batteri än övriga och laddar långsammare än övriga, dock enkelt och snabbt att förvärma batteri vintertid så man får alltid utlovad effekt vid DC-laddaren året runt.
Kia EV9 bra utrymme och komfort men TÖRSTIG om du tycker Volvo var törstig på 2,4kWh/mil, klen batterivärmare på ca 4,5kW. Ingen fördel vid DC-laddaren jämfört mot en modern 400V bil tex ID7 GTX även om Kia vill att du skall tro det.
Mina go-to i detta segmentet är BMW I5 och VW ID.7 sedan eller Touring/Tourer beror på hur stort behov man har av plats BMW lite mindre och tightare känns som en OG BMW ICE 5-serie och den dyraste av dom ID.7 mycket rymligare hela bilan i båda versioner och jag är väldigt förtjust i materialval i interiören Båda bilarna förlorar IMHO på 4-hjulsdrift dom blir tunga i nosen känns klumpiga jämförelsevis dom tappar mycket av körglädjen Båda har adaptiva chassin men VW är överlägset bäst från Amerika gung till sportsedan med rätt inställningar GTX adaptiva sport chassi känns inte lika följsamt och bara stumt i alla inställningar
Efter att på sista tiden vid flera tillfällen haft Skoda Enyaq så har den seglat upp som en bubblare känns mer premium invändigt än både VW och BMW bra utrymmen bekväma stolar och riktigt körglad den sticker inte ut på något sätt och är man OK med det och inte behöver en prydnad på uppfarten så är den väl värd att ta en redig sväng i Den finns 4X4 men jag har inte kört den och kan därför inte uttala mig om den Skodan känns som en “färdig” elbil som går lite under radarn men är otroligt trevlig
EV9 körde jag senast idag tillochmed in i en biltvätt och det kändes tight (tightare än min ID.BUZZ) det är en relativt ny modell men inredningen känns redan lite föråldrad jämfört med dom 3 ovan som har en mer klassisk design EV9 är visuellt gigantisk tillochmed längre än en Range Rover behöver man plats att som Petter köra runt med möbler blommor stora krukor och hund är den perfekt annars känns den lite onödigt stor och tung
Jo A6 e-tron kombi verkar intressant. Frågan är bara hur mycket mindre än en ID7 GTX den är i bagaget. Lokala handlaren trodde de skulle få in den sent i februari.
Håller med dig helt om BMW I5.
Tack för infon om KIA:s laddning som dom själva tycker är underbar.
Har stort behov av kombi. Håller med dig om interiörvalet på ID7, känns inte så “insnålat”, synd bara att om man väljer GTX så är kravet med röda sömmar.
Håller med dig, klassiskt att en AWD bil blir tung i nosen och mer understyrd än en RWD bil som är lite mer snärtig och mer överstyrd. Gillar ju det sistnämnda men där jag bor för att jag ska kunna komma hem varje dag behöver jag AWD.
Såg att Skodan skulle komma i facelift nu, fick fram någon reklam någonstans, kanske vettigare och invänta den innan man väljer.
EV9 håller jag med om storleken, tycker själv att det är en av de snyggaste bilarna 2024 och känns väldigt smidig för sin storlek.
EV9 är hyfsat ”snål” till vardags för att vara så stor.
Ligger på 21.8kwh/100km sedan köpet.
Men 25-27 är mer normalt på långresorna på sommaren.
27-30 nu på vintern.
Men som sagt inga problem att pendla in till city under 20.
Vad gäller laddning har jag svårt att se någon 400V bil haka på laddningen hos E-GMP bilarna, men vet ju hur mycket data du har så skulle vara spännande att se vad ni kommer fram till.
ID7, Polestar4 m.fl. är ju 5-50% bilar vid långresa…likt de flesta 400V bilar.
Kias misstag var att bara erbjuda 99kWh i EV9 då konfigurationen de vänder hade behövt minst 10-20kwh till för att få upp volten.
Nya Ioniq 9 kommer vara en best till att ladda.
Iofs laddar nog ID7 snabbare om man räknar över distans, men så är det ju även en småbil i jämförelse.
Var nyligen i samma sits som dig, dvs att det var dags att välja vilken bil som skulle få ersätta min BMW i4.
Nu har vi inte riktigt samma kravbild men jag hade de bilmärken du anger att välja på förutom Mercedes. Är förbi barnvagnsåren men har å andra sidan en husvagn att kånka runt med så dragvikt var viktigt för mig.
VW ID7 Tourer GTX hade varit det mest förnuftiga valet men den föll bort pga för dålig dragvikt, istället valde jag mellan Polestar 4, Audi A6 Avant och BMW i5 xdrive40 Touring.
Valet föll på den sistnämnda! Gillar verkligen komforten och hela körupplevelsen med BMW:n, dvs att du kan styra det mesta med rattknapparna och iDrive-hjulet vilket innebär minimalt pekande på skärmen. Att i5:an har mindre batteri än de andra bilarna gör mig inte så mycket, mitt körmönster gör att jag klarar i stort sett alla mina långresor på en laddning enkel väg och kan ladda på destinationen, mitt behov av snabbladdning är således inte så stort och laddhastighet var inte något som jag prioriterade när jag valde bil.
Det är inte lätt att välja bil idag! Har varit mycket funderande för min del innan jag bestämde mig så förstår att du också funderar mycket. Mitt tips är att titta på de saker som är viktigast för dig, är det batteristorlek och laddhastighet eller är det något annat som är viktigare, finns nog ingen bil som uppfyller alla ens krav.
Kul och grattis Får man vara oförskämd och fråga vad slutpriset hamnade på? Har BMW några rabatter förutom lanseringserbjudandet eller är det priset man får betala?
Slutpriset blev 825 844 kr exkl. dubbfria vinterdäck (+18 900 kr). Utöver lanseringserbjudandet fick jag 4% rabatt enligt det avtal som mitt jobb har med BMW.
Min spec:
BMW i5 xdrive40 Touring M Sport Business Launch Edition (Alpine white): 809 900kr
Tillval:
20" Star-spoko Style 938 M Bicolour Jet black
Dark silver accent combined with fine-wood trim Grey Blue Ash, open poured
Skall fixa lite data på E-GMP vs vassa 400V bilar.
Tex Model Y RWD slår EV9 alla dagar i veckan på 10-80%. Jag vågar påstå att ID7 håller jämna steg med EV9 10-80% även polerar 2 FL.
Hade en oavsiktlig duell mellan i4 och EV9 nyligen på macken där i4 kom in på 16% och EV9 på 10% skiljde 4min till EV9s fördel till 80%. Bilarna kom i princip samtidigt.
Ett problem som en väldigt utbrett på E-GMP framförallt på EV6 och ioniq 5 är att de anländer med kalla batterier september till April. EV9 ägare verkar lättare hitta värme-knappen till batteriet. Om man ackumulerar data på EV6 och Ioniq5 så blir det inte så imponerande hastigheter just för att så många ankommer med kallt batteri. De förare som har koll och anländer varmt med EV6 får en bra laddkurva. Återkommer med data.
Då står jag här med två offerter, ångest och snart tunnhårig.
Valet och kvalet står alltså mellan VW ID7 GTX Tourer och BMW I5 Touring.
VW ID7 GTX Tourer:
GTX Så det innebär ju mycket utrustning.
Tillval på röd färg.
Tillval på Panoramatak för att få DCC chassi.
Tillval på dragkrok.
Tillval på tonade rutor.
Prislapp: 718,736:-
BMW I5 xdrive40 Touring:
M-sport Business Edition.
Tillval på rattvärme.
Tillval på svankstöd.
Tillval på Tonade rutor.
Tillval på Bowers & Wilkins.
Tillval på gummimattor.
Prislapp: 843,000:-
Provkört bägge två gånger.
VW ID7, fantastisk bil, mycket utrymme men lite “själlös”. Går snålare än bmw:n.
Mycket utrustning från grunden och mer än 100.000 kronor billigare.
BMW I5 är också en fantastisk bil dock avsevärt mycket mindre utrymme i baksätet. Kostar mer samt har en högre förbrukning.
Dock så är den otroligt trevlig att köra och känns mer karaktäristisk än ID7.
Svårt val! Jag har tyvärr inte kört BMWn så svårt att råda, två fina bilar båda två. BMWn är i mitt tycke lite roligare, kommer troligen vara färre som kör en sådan och förhoppningsvis lite extra mer-värden medans ID7 enligt mig uppfattas lite mer slätstruken. Men det är klart att det är en del pengar mellan.
Dock avseende ID7 GTX så ingår DCC-chassi som standard så du behöver inte välja till panoramatak om du inte vill ha det.
Jag hade nog valt BMW eftersom det är en företagsbil, så länge som arbetsgivaren tycker att båda alternativen är ok. En ID7 kan man kanske kanske skaffa sig privat (beg eventuellt) men en företagsbil över 800tkr den får man nog bara en chans på som just företagsbil om man nu inte är orimligt rik.
Lite fundersam på ID.7 offerten, utgår den från s.k. Edition modellen så är DCC standard även tonade rutor. Edit pga information nedan: Tillval man gör är för akustiksidorutor som gör bilen lite tystare i kupén (även de tonade). Om inte panoramatak är ett måste så borde det räcka med röd färg, dragkrok och även akustikrutorna om den ska vara lite tystare i kupén som tillval och antagligen hamna kring 700.000.
Tyvärr kan jag inte råda dig i övrigt, ta den bil som ger dig mest glädje antingen i plånboken eller upplevelsen så länge båda fungerar praktiskt med barnstolar osv.
En sak som kan ge lite plus i kanten för ID.7 är laddhastigheten beroende på hur mycket du snabbladdar på dina 4000 mil och hur stressad du är. Vibilägare testade just ID.7, i5 och Zeeker 001 där var ID.7 10min snabbare att fylla på 30mil i batteriet än i5. Kombinationen av laddkurva och lägre förbrukning som ger det resultatet.
VW verkar ha lyft ut akustik och mörktonade rundor och lagt som option. Grundpriset är numera 696 900:-.
Jag beställde en ID.7 GTX Tourer i mellandagarna och när jag byggde bilen innan jul så ingick det mörktonade rutor men grundpriset vad 699 900:-.
Men som du säger de har tagit bort akustik sidoglasen som standard i Edition där jag trodde tillvalet var att få det även bak då jag missade att det var borta nu. Så här ser det ut när man lagt på paketet för 3.000kr.