Har haft en mycket givande dag idag. Inte minst när min lågmilare till diesel, trots fullproppad med 2010 års assistansteknik m.m bara tuffar och går, utan anmärkningar på besiktningen! Det enda som kostar är när jag är lat och inte motionerar bromsarna, eller får byta fjädrar då jag råkat köra ner i nått potthål.
Men det absolut trevligaste för mig var att jag kunde sitta ner med min lokala ÅF på Skobes och i flera timmar prata om allt från himmel till h*****te med utvecklingen av elbilar. Ett kanske unikt tillfälle man idag har pga att det inte säljs så mycket bilar hos ÅF. Ett mycket öppet och ärligt samtal från båda hållen.
Säljaren ifråga har bara jobbat några år i branschen, men jag måste säga att han lyfter upp många av de problemen och möjligheterna vi diskutterar i detta forum, utan att jag styrde honom dit. Jag kan/får inte återge allt vi pratade om i förtroende, men det är nog den förste bilsäljare jag pratat med, som också lyfter upp allvarliga problem med en del av sina märken de säljer.
Det är tyvärr de säljare som brukar få kicken, när de är för ärliga!
Nåväl vi halkade in på folkbil och spånade lite kring hur en sådan skulle vara beskaffad och när det kan finnas en sådan på marknaden. En elbil passande för vårat klimat och vad som är rimlig tidshorisont och pris på en sådan.
Nästa år släpps ju några småbilar, bl a från Renault och Citroën som bekant, men sedan är ju frågan om de blir den fokbil man hoppas på.
Vilken bil blir nästa bubbla som folk både har råd med och som passar de flesta?
Tar man en jämförelse mellan de 2 största enskilda utgifterna man har, så är ju boendet störst och sedan kommer bilen. På 30-talet kunde man köpa 10-15 bilar för samma pris som en bostad med köpt mark.
Idag är medelpriset för en villa 2 874 000kr i Sverige.
För en elbil ligger medelpriset i Europa på 438 000kr(hittade inga Sverigepriser som troligen är något högre än i Europa)
Man kan idag bara köpa 6-7 bilar för samma pris som en villa.
Nu kanske man inte riktigt kan jämföra dessa förhållanden rakt av, men roligt att leka lite med siffrorna.
ponera att man skulle prissätta elbilarna motsvarande samma nivå som medelsvensson köpte bilarna förr för till nuvarande priser i förhållande till bostadsköp. Då skulle vi landa på ett snittpris på mellan 191 600- 287 400kr
Med det i tanke så kanske en folkbil för 300 000kr inte är helt orealistiskt att tänka sig?!
För Renaults del hoppas de ju på Scenic och just tech modellen, även om köpepriset då ligger högt i förhållande till vad medelsvensson kanske vill lägga på en elbil i förhållande till vad man lägger på boendet.
Vi halkade också in på varför den tänkta billiga folkbilen Dacia spring inte flög i Sverige, men där många andra marknader inte minst i Frankrike blev en storsäljare när den kom.
Anledningen var nog flera, men modellen som kom saknade möjlighet att värma batteriet, vilket var en showstopper för Sverige. Prismässigt var den helt rätt att kunna bli en folkbil och Dacia har kanske framöver en ny tänkt folkbil på gång.
Dacia Duster planeras förberedas att använda samma plattform som Renault Scenic och kan alltså komma ut som en ren elbil på samma plattform som scenic om kanske ett par år. Värstingmodellen av 4x4 Dacia duster hybrid kan man idag köpa för strax över 300k och den är utrustad med en massa smarta lösningar för att hålla ner priset. Bara en sån sak som att de är tidigare än t ex Kia EV5 med sina flyttbara krokar, eller att de istället för att gödsla med lampor i lastutrymme och baklucka m.m, istället har en bra lampa fäst i den löstagbara mugghållaren/förvaringslådan, alternativt lossa lampan som fastnar med magnet på bakluckan. Kul när man får se innovativa lösningar som håller ner kostnaderna, inte bara i produktion, utan även vad gäller D&U.
Trots priset på Dacia duster så snålar de inte in med bra knappar och nödvändiga funktioner i bilen, vilket gör den helt klart till en möjlig folkbilskandidat om några år tror jag! Sedan kanske ändå spring kan få revanch före detta.
Skickar en bild jag tog på interiören på Dacia Duster där man verkligen tror man sitter gott i en premiumbil.