Dacia en möjlig elfolkbil

Har haft en mycket givande dag idag. Inte minst när min lågmilare till diesel, trots fullproppad med 2010 års assistansteknik m.m bara tuffar och går, utan anmärkningar på besiktningen! Det enda som kostar är när jag är lat och inte motionerar bromsarna, eller får byta fjädrar då jag råkat köra ner i nått potthål.

Men det absolut trevligaste för mig var att jag kunde sitta ner med min lokala ÅF på Skobes och i flera timmar prata om allt från himmel till h*****te med utvecklingen av elbilar. Ett kanske unikt tillfälle man idag har pga att det inte säljs så mycket bilar hos ÅF. Ett mycket öppet och ärligt samtal från båda hållen.
Säljaren ifråga har bara jobbat några år i branschen, men jag måste säga att han lyfter upp många av de problemen och möjligheterna vi diskutterar i detta forum, utan att jag styrde honom dit. Jag kan/får inte återge allt vi pratade om i förtroende, men det är nog den förste bilsäljare jag pratat med, som också lyfter upp allvarliga problem med en del av sina märken de säljer.
Det är tyvärr de säljare som brukar få kicken, när de är för ärliga!

Nåväl vi halkade in på folkbil och spånade lite kring hur en sådan skulle vara beskaffad och när det kan finnas en sådan på marknaden. En elbil passande för vårat klimat och vad som är rimlig tidshorisont och pris på en sådan.

Nästa år släpps ju några småbilar, bl a från Renault och Citroën som bekant, men sedan är ju frågan om de blir den fokbil man hoppas på.
Vilken bil blir nästa bubbla som folk både har råd med och som passar de flesta?

Tar man en jämförelse mellan de 2 största enskilda utgifterna man har, så är ju boendet störst och sedan kommer bilen. På 30-talet kunde man köpa 10-15 bilar för samma pris som en bostad med köpt mark.
Idag är medelpriset för en villa 2 874 000kr i Sverige.
För en elbil ligger medelpriset i Europa på 438 000kr(hittade inga Sverigepriser som troligen är något högre än i Europa)
Man kan idag bara köpa 6-7 bilar för samma pris som en villa.
Nu kanske man inte riktigt kan jämföra dessa förhållanden rakt av, men roligt att leka lite med siffrorna.
ponera att man skulle prissätta elbilarna motsvarande samma nivå som medelsvensson köpte bilarna förr för till nuvarande priser i förhållande till bostadsköp. Då skulle vi landa på ett snittpris på mellan 191 600- 287 400kr
Med det i tanke så kanske en folkbil för 300 000kr inte är helt orealistiskt att tänka sig?!

För Renaults del hoppas de ju på Scenic och just tech modellen, även om köpepriset då ligger högt i förhållande till vad medelsvensson kanske vill lägga på en elbil i förhållande till vad man lägger på boendet.

Vi halkade också in på varför den tänkta billiga folkbilen Dacia spring inte flög i Sverige, men där många andra marknader inte minst i Frankrike blev en storsäljare när den kom.
Anledningen var nog flera, men modellen som kom saknade möjlighet att värma batteriet, vilket var en showstopper för Sverige. Prismässigt var den helt rätt att kunna bli en folkbil och Dacia har kanske framöver en ny tänkt folkbil på gång.

Dacia Duster planeras förberedas att använda samma plattform som Renault Scenic och kan alltså komma ut som en ren elbil på samma plattform som scenic om kanske ett par år. Värstingmodellen av 4x4 Dacia duster hybrid kan man idag köpa för strax över 300k och den är utrustad med en massa smarta lösningar för att hålla ner priset. Bara en sån sak som att de är tidigare än t ex Kia EV5 med sina flyttbara krokar, eller att de istället för att gödsla med lampor i lastutrymme och baklucka m.m, istället har en bra lampa fäst i den löstagbara mugghållaren/förvaringslådan, alternativt lossa lampan som fastnar med magnet på bakluckan. Kul när man får se innovativa lösningar som håller ner kostnaderna, inte bara i produktion, utan även vad gäller D&U.
Trots priset på Dacia duster så snålar de inte in med bra knappar och nödvändiga funktioner i bilen, vilket gör den helt klart till en möjlig folkbilskandidat om några år tror jag! Sedan kanske ändå spring kan få revanch före detta.
Skickar en bild jag tog på interiören på Dacia Duster där man verkligen tror man sitter gott i en premiumbil.

1 gillning

Omöjligt, Scénic E-tech är baserad CMF-EV, samma som Mégane E-tech och Nissan Ariya. Det är en ren elbilsplattform. Duster är omöjligen baserad på denna.

Scénic E-tech är typ en helt ny bil mot “gamla” Scénic. Enda de har gemensamt är namnet.

Med tanke på att Renault äger Dacia så borde det väl inte vara omöjligt?

Tack, felskrivet av mig. Ska vara förberedd för samma plattform, när dacia duster tar steget in som ren elbil.
Uppdaterat informationen så det förhoppiingsvis blev tydligare

Moderna elbilar ser väl inte alls ut som den bilden du tog på Dacia Duster. Numera skall det vara minimalistiskt och med en enorm skärm i mitten. Inget annat. Vidare så tror jag säkert att det är en bra bil men desto längre jag befinner mig i bilsvängen(var helt ointresserad av bilar innan det blev el) så inser jag att märke och status har stor betydelse för folk. Och Dacia är så vitt jag vet inget premiummärke.

Det finns fler moderna elbilar än bara Tesla. :slight_smile:

Renault går en annan väg t.ex. Interiören i den där Dustern ser inte alls olik ut jämfört en Renault Mégane E-tech Equilibre (med “lilla skärmen”).

(Bilden ovan på en högerstyrd bil eftersom Renault bara säljer bilen med lilla skärmen i högerstyrda marknader.)

Du hade lätt kunnat badga om den där och använda lite billigare material så har du vips en Dacia.

Alla moderna elbilar är inte en stor fet pekskärm och inga knappar.

(Min egen bil har en större skärm, vilket jag uppskattar, men att det finns många knappar och spakar var för mig ett plus, inte ett minus, och en av de viktiga anledningarna att jag valde just denna.)

Gillar riktig instrumentering. Tesla påminner om. Gamla brittiska bilar, framförallt Mini, som hade några mätare i mitten men inget mer.

Håller med om Tesla-fieringen i de flesta moderna elbilar är/har varit rådande, men är inte säker på att det är det är den moderna elbilen medelsvensken ser framför sig när hypen lagt sig, men det är min åsikt!

För övrigt sa jag inte att Dacia är premium, utan kändes premium. Dacia utger sig inte för att vara premiumbil.
Finns bilar av kända märken, som säljer sig som premium, men sedan inte lever upp till det. Tveksamt om det är en bättre taktik för varumärket i längden!

Blir hursomhelst spännande att se vilken design som blir den “elfolkbubbla” som medelsvensken föredrar! :slightly_smiling_face:

Dacia säljer billiga bilar, där är vi överens.

Men den är billig för att det är, och har alltid varit, en FRUKTANSVÄRT dålig bil. :zipper_mouth_face:
Kanske det absolut sämsta som säljs idag.

Att 2024 få 3 stjärnor i Euro Ncap borde i min mening betyda försäljningsstopp.

Att sätta sig själv eller sin familj i en bil som har säkerhet i paritet med en 20år gammal golf eller liknande är i mina ögon helt galet.

Och hela diskussionen faller ju om de skall använda Reanualt plattformar för elbilar.
Finns inte en chans att Dacia bygger en mycket billigare bil än Renault utan att kraftigt tumma på något.
Och ja vi vet alla vad de tummar på. :zipper_mouth_face:

1 gillning

Volvo EX30 vs Renault Mégane är ett jättebra exempel på det.

Volvo utger sig för att vara ett premiummärke, men interiören lever inte upp till det i EX30 (man har sparat in på konstiga saker, som t.ex. inga fönsterhissknappar i dörrarna?), medan Renault inte är ett premiummärke, men interiören är betydligt trevligare än man kan förvänta sig för pengarna. Bättre än i EX30 om jag får vara subjektiv! (Och så klart jävig så jag själv har en Mégane)

På kort sikt verkar strategin funka, EX30 är en mycket mer populär bil än Mégane, men svårt att se hur det ska funka på lång sikt.

Jag tror att övergången till elbilar kommer att vända upp och ner på bilmärken i allmänhet. Övergången till elbilar kommer döda stora bilmärken som inte kan anpassa sig till den nya verkligheten. Volkswagen har ju en hel del utmaningar t.ex., och Ford förlorar en massa pengar på varje elbil de säljer, bara för att ta två exempel. Samtidigt är kineserna här och säljer sina BYD, Xpeng, MG, Polestar, och allt vad det heter. BIlmärken kommer försvinna, och nya kommer ersätta dem, och hur hierarkin ser ut efter det här stålbadet är svårt att förutse.

Nu tror jag inte just Dacia kommer resa sig som ett premiummärke, för det är ju lite av Renaults “budgetmärke”, men om t.ex. Renault skulle gå vägen mer mot ett premiummärke så hade ju Dacia kunna fått högre status relativt andra bilar.

Jag tror tiden kommer att tala för Dacia, men visst har de ett historiskt dåligt rykte.
Framtiden får visa vad deras nya satsning med renault plattformen skapar.
Jag håller dock med om att risken är stor att det blir en dyrare bil.
Man kan dra liknelser med hur det såg ut för Skoda länge, där deras tidigare dåliga rykte etsat sig in i folks medvetna i generationer, men idag vågar jag påstå att Skoda är minst lika bra elbil som VW, trots att de dragits med att vara mindre premium.

Har du ägt en själv?

Ska inte ta Dacia i försvar men belysa den från min verklighet/erfarenhet

Jobbade i många år på en ÅF anläggning i en del av Sverige där nybilsköparen var minst sagt ekonomisk och äldre där vinnarna var Skoda Fabia och Chevrolet Spark (kommer någon ihåg den) KIA Picanto och andra enklare personbilar
Under vårat tak fanns Peugeot Fiat Alfa Romeo Jeep KIA och nämnda Dacia av nybilarna som rullade ut så var det ett väldigt litet antal Dacia som kom tillbaka under garantitiden med problem och dom flesta köparna tog inte in dom till märkesverkstad för service utan förlitade sig på billigare alternativ typ Mekonomen AD-Bildelar visst någon enstaka (måndagsexemplar) återkom ett antal gånger under garantitiden men jämfört med KIA (mycket teknikstrul) och Jeep (fit and finish problem) Peugeot (återkallelser och service bulletiner) så kändes dom ofta som trygga pålitliga tråkiga allt annat än lyxiga men absolut inte dåliga bilar

Jag har en hel del lantbrukare runt mig och dom är kända för att köra/misshandla sina servicebilar till dom börjar gå sönder eller dör ett flertal har när deras VW Caddy börjat dra på sig riktigt dyra reparationskostnader (troligtvis pga misskötsel) köpt sig en Dacia Dokker och är supernöjda med det

Det skulle inte förvåna mig om Dacia med hjälp av Renault/Nissan teknologi skulle kunna göra en resa liknade Skoda upp genom segmenten men Folkbil tror jag inte Måste säga att senaste generationen Dacia Duster är en riktigt lyckad design

All caps känns lite Truth Social

Finns en inom familjen där ”åldringarna” gick på ett köp av en för att använda på sina 400-500mil om året.

Och den är fullständigt USEL som bil rent allmänt.
Helt makaslöst dålig känsla i bilen och saknar precis all finess.
Men liket som de köpte ny fraktar dem i sakta mak till det de skall.

Och för dessa är det en prisvärd bil helt klart.

Gamla Duster bygger på en nu 20år gammal plattform och nya fräscha bygger på en lågprisvariant av Renaults från -19.

Den nya har jag inte kört men väl klämt på den inne hos Hedin inför ett möte om att köpa en EV9 av dem.

Så snabbt konstaterades att nya modellen faktiskt ser ganska cool ut men jisses så låg kvalitet det är på inredningen.
Billigaste hårdplast och tex växelväljaren som kändes som en plastleksak från wish som de valt att montera med apskit :face_with_peeking_eye:

Så att detta skulle bli en folkbil är absolut helt uteslutet.
För att fortsätta att jämföra med Renault så är den inte i närheten premiummässigt med en Megan från 2003. :face_with_peeking_eye:

Sen priset.
Kollar man så ligger de på en bit över 300’ för en ny Duster med vettig utrustning.

Det är inte många kronor billigare än en ID4 från -21 med 5-7000mil på mätaren.
En bil som fått ta en hel del skit av motorjournalister men som i 11 fall av 10 är ett bättre val än en ny Duster. :zipper_mouth_face::innocent:

Och jag skulle gissa att ägarkostanderna blir ganska likvärdig trots att ID4an skulle kräva helförsäkring.

1 gillning

Tror vi överskattar folkbils-konsumenten. I synnerhet de som kan tänka sig en elbil. De kommer inte göra en analys som landar i att knappar är bättre. De går på vad som verkar bäst och mest modernt utifrån ett ganska grunt perspektiv. De köper iPhone, Weber grill och Tesla model y(med stor skärm) så vet dom att man med minimal insats gör hyfsat rätt. Även om det på samtliga av dessa områden finns bättre alternativ. De klickar även hem det via webben(avbetalar via Klarna) så de upplever inte ens produkten rent fysiskt genom att gå till en ÅF. Och om Tesla sedan kan erbjuda typ 0% ränta så är det en sk “no brainer”.

Jag tror man tolkar in olika med vad en “folkbil” är och här i Sverige var en typisk sådan Volvo Amazon. På samma sätt blev Folkvagnen det på sin tid.
Hittade lite kuriosa angående den bilens uppkomst som kan vara lite trevlig läsning för de som gillar bilhistoria.

Självklart kan en folkbil bli en Tesla, särskilt med tanke på att Elon Musk kör med helt nya grepp vad gäller bilbyggande och sina affärsmodeller att kränga bilar. Nu ryktas det om en billig Tesla modell 2, så den kan mycket väl bli en “folkbubbla”.
Självklart kan det bli en framtida Volvo eller pånyttfödd SAAB som blir en nostalgisk “folkbil” i Sverige.

Jag försöker visa en annan kandidat som mycket väl kan tilltala en stor skala människor framöver om de kommer enligt våra svenska värderingar och krav.

Jag tror Dacia Duster kan bli en sådan familjebil framöver (men blanda inte ihop den med den bil som finns idag).

Jag tror vidare att Dacia spring mycket väl kan bli en kandidat till folkbubbla i Sverige framöver. (Åter igen blanda inte ihop den med dess Euro NCAP och dåliga rykte idag m.m)

Skickar en film som beskriver den senaste versionen som nu släppts i Irland och nog tycker jag den är på rätt väg att kunna tilltala även vi svenskars värderingar och krav på en liten bil. Sedan kan man fnissa när man ser vissa lösningar, men har man i åtanke på pris i inköp och att byta reservdelar m.m så kan det bli en “folkbubbla” som kan tilltala många kategorier av Svenskar framöver.

Jag har inte sagt att folkbilskonsumenten gör analysen att knappar är bättre, och jag tror inte heller det. Faktorer som spelar mer roll för gemene konsument är:

  • Marknadsföring
  • Bra leasingpris
  • Lastmöjligheter
  • “Wow”-faktor

Renualt, som jag tog som exempel ovan, missar på leasingpris och marknadsföring, i alla fall i Sverige, vilket är varför den är ganska sällsynt i Sverige. Det har vi redan dryftat i en annan tråd så vi behöver inte upprepa det här.

Däremot så är ju wow-faktorn absolut där, alla som jag känner som satt sig i bilen har uppmärksammat hur modern bilen känns, trots att designspråket och den generella filosofin är typ diametralt motsatt jämfört med Tesla. (Då har jag ju varianten med större skärm.)

Det jag vill mena med mitt inlägg ovan är att “modern” inte bara behöver betyda minimalistisk in i absurdum. Det går utmärkt att bygga en bil som känns modern och ändå ha en massa knappar i interiören.

Min spaning är:

Vi kommer aldrig igen få en “Folkbil” idag är vi för vana vid att det finns många (kanske för många) val och alla vill ha det dom förväntar sig
Folka Bubblan kom precis rätt i tiden då Europeisk bilindustri var i princip obefintlig Bubblan passade alla och blev en ikon och den första Folkbilen (någon kommer nog säga att T Forden även var en disrupter men inte på samma sätt)
Kort efter Bubblan började rulla på Europeiska vägar började Bilindustrin sakta vakna till liv i Italien blev Fiat 500 deras Folkbil 2Cv blev en Fransk Folkbil och här i Sverige blev Volvo PV våran Folkbil för vem ville ha en Hitler Kälke (jo dom kallades det) när det finns en Volvo för Folket Nästa bil som nästan blev en Folkbil var Mk1 Golf men inte på samma sätt som Bubblan då det fanns Ford Fiesta Fiat 126 Peugeot 205 Renault 4 och några till att välja mellan

Tesla kommer aldrig bli en Folkbil och jag tror inte vi kommer se en EV Folkbil tillverkarna kommer att rikta in sig på olika konsumentgrupper med bilar som är mer eller mindre anpassade direkt för dom om nu elbilsförsäljningen tar fart på riktigt för dom försäljningssiffror vi hittils sett är bara en blipp i kurvan

Sålänge Elon finns någonstans i närheten av Tesla kommer det alltid finnas detractors senaste Hollywood Reporter har en stor artikel om hur Entertainment och Bank & Finance typer på båda kusterna som var dom tidiga Tesla ägare och förespråkare idag gör allt för att bli av med sina leasade Teslor Car Max står med osålda Teslor som dom bara sänker och sänker priser på Tesla ägarna köper nu helst hybrider
Men om Elon försvinner helt ur bilden kommer nog många fanbois ge upp och det kommer nog fattas glöden och innovationen i företaget ett tag och det kommer ta tid att syra upp skutan igen vilket kan vara ödesdigert i tider av sjunkande EV försäljning
Även här i Sverige ser man lite av den tendensen också folk tänker mer än en gång innan dom väljer eller väljer bort en Tesla Häromdagen på ICA parkeringen kommer ett par i 35-40års åldern han pekar på en Tesla Model Y “hur fan kan man vilja synas i en sån vet dom inte vem som står bakom” och går till sin Volvo XC60

@AMS722 det finns faktiskt riktigt levande folk som har en Doro telefon handlar från Ellos och Cellbes kataloger och betalar på faktura dom vill ha en bil som inte tar ett för stort steg från deras dieselbil om den är EV eller hybrid spelar egentligen ingen roll bara den inte är knepigare att leva med än gamla Diesel Doris

1 gillning

@J.Erasmie Jag är nog böjd hålla med dig där vad gäller utveckling av folkbil/bilar
Vi är ju ett kombibilsfolk numera vad gäller familjebilar, så största chanserna är nog att det blir en elbilsmodell som blir en av Sveriges största storsäljare och sätter ett rejält avtryck i historien och att det blir mera differientierat än det varit tidigare.
Kanske blir det nån självkörande mobil biosalong också (bevare mig väl) som sätter ett avtryck i bilhistorien :thinking:

Det man kan konstatera angående elbilutvecklingen är att det fortfarande är ganska långt kvar innan det mesta är självklart och bara funkar i bilarna!

Jag tycker gamla testrävar som Jeremy Clarkson som har sagt att “elbilar är lika upphetsande som kylskåp” inte borde lagt av. Det finns massor av upphetsande saker att testa och belysa med elbilarna.
Eller Trafikmagasinets Carl-Ingemar Perstad som med sin bakgrund kan tillföra elbilsmarknaden och dess infrastruktur mycket huvudbry.

Vänta ett slag. Hur gick vi från $25000 till $7000? Är det här i den alternativa världen som regeras av YouTube clickbait med AI-röster från någon som bor i en husvagn i Appalacherna och som äger 1 Teslaaktie och hoppas rida en våg månntro?

1 gillning