Vet inte riktigt vad jag ska titta efter mer än att jag har lite önskemål.
Vill ha en lågmilare iaf under 6000.
Kostnad runt 250k.
Helst över 35 mil i räckvidd.
Samåker till jobbet så behöver vara ett vettigt baksäte.
Minst 400 liter bagage.
Har kollat lite på Peugeot e-2008 och MG ZS.
Har ni några goda råd/tips på bil och/eller vad jag ska tänka på?
Jag personligen är mer för Citroen e-C4, en bil som delar samma komponenter som Peugeot e-2008 men som erbjuder bättre komfort och (i mitt tycke) ser lite roligare ut. Bagaget är dock på 380 liter så jag förstå 2008 ur praktiskt synpunkt
MG ZS EV har @Larsson bra koll på, då han har en själv. För runt 250 känns det som rätt mycket bil för pengarna men jag låter Larsson ta den pucken.
Annars blir det nog knepigt att få till både bra baksäte och 400 liter bagage. Hyundai Kona ligger ju fint där men 332 liter bagage och Cupra Born/ID.3 har även dem fint baksäte men igen, bagage.
MGn ser ut att vara den mest vinnande efter min lilla research
Kia e-niro kanske kan vara en kandidat med priser och övriga data som kan matcha dina krav nu på 2022 årsmodellerna, då många kommer tillbaka nu till säljare efter leasing.
Så kan du tänka dig andra än de du tittat på, så kanske det kan det kanske vara värt att även kolla närmare på Kia E-niro.
Min zs har precis passerat 10.000 mil nu och har rullat på utan driftproblem.
Den har 7 års garanti så jag kommer få förarstolen utbytt på garanti p.g.a sprickor i klädseln, men det har bara varit såna grejer relaterat till materialval som det varit under mina snart 3 år och 10.000 mil.
Har bokat 4-årsservicen precis, 9700 kr vilket är i högsta laget men alla andra servicear har varit billiga (relativt) och framöver när garantin går ut 2028 kommer jag antingen serva själv eller hos typ mekonomen.
Jag har varit både i mellannorge, Danmark runt och i Amsterdam men min och den bara rullar, kör mycket släp också och över stock och sten och vill man har en bra bruksbil är den välbyggd och tål stryk.
Enda jag stör mig på efter dessa år/mil är fortfarande en dåligt programmerad klimatanläggning som inte har koll på att man behöver luft på rutan året om i Norden och en något seg centraldator som ibland inte är riktigt så snabb som sömn skulle vilja och en ryckig farthållare. På min gick panoramataket sönder vid 8600 mil också men det verkar vara relaterat till stenskott.
Baserat på erfarenheten jag har idag hade jag köpt en likadan för 250’, om jag bara ville ha en bra, pålitlig och rymlig bruksbil.
Då har man varit iväg och provkört lite. Testade av en Peugeot E-2008 först men blev tyvärr bort räknad pga ratten och brist på adaptiv farthållare. Ratten gick inte att höja tillräckligt så det var att sänka sätet istället och då såg man knappt något på förardisplayen.
Sen bar det av till holmgrens bil i Karlskrona för att testa MG.
Där slutade det med att vi provkörde en Marvel R istället för ZS…
Grymt skön bil att köra! Så nu lutar det nog mer åt en sådan
@cgullin jag har precis kollat igenom dina tre videos om denna bilen, vet du av om det blivit några uppdateringar sen dess angående mjukvaran?
Och hur kass är ljudet i luxury modellen? Hade inget igång när vi testade så kan inte avgöra det själv
Mjukvaran på Marvel R har det inte blivit några större förändringar på utan den är i princip lika dålig som när den lanserades bara mindre uppdateringar har skett och dom har nog redan den bilen du körde fått eftersom den var begagnad.
Kört över 6000mil med en Marvel R Performance och skulle aldrig köpa lös den så den vart tillbaka lämnad.
Tesla Model 3 long range tex finns till liknande priser som Marvel R det är iofs en lite mindre bil men kvaliten rakt igenom bilen och laddning/förbrukningen är på en nivå som är flera steg bättre än på en Marvel R.
Pegas tanke bakom sina förarmiljöer är att man ska se instrumenteringen ovanför den lilla ratten och inte igenom den som hos alla andra. Det känns ovant först men för egen del så har det inte tagit så lång tid innan jag trivts, att det inte har blivit en Pega beror på andra saker.
Det var just därför det inte riktigt funkade. Vi är korta människor och frugan har korta ben på det med. Så hon fick ha ratten i knät ordentligt för att kunna se.
Jag har själv dålig koll på Mavel R men det verkar ju finnas kunskap på annat håll här i tråden Rätt litet bagsge, runt 300-något, tror en Hyundai Kons eller Kia e-Niro hade varit bättre då. Kanske lite tråkigare men mer funktionella
Har nu läst på om mg Marvel r mer och fått mer input från folk på jobbet från er här, verkar som att jag nog kommer att avstå från denna.
Har provat på en vw ID.4 och kan lätt tänka mig en sådan. Fick mycket info från en på jobbet som kört sin strax över 12000 mil. Var också hans som jag fick prova.
Vad tycker ni om denna bilen?
Hur ska man agera när det gäller miltalen på bilen? VW har ju 8år/16000mil batteri garanti där batteriet ska hålla mer än 70% efter detta.
Ska man stirra sig blind på miltalen som man gör med bensin/diesel bilar?
Som med alla MEB bilarna om man köper begagnat köper du hos VW Åf lär det inte vara problem att få den digitala serviceboken utskriven så du kan se om alla service bulletiner är åtgärdade och alla mjukvaruuppdateringar är gjorda då det har varit ganska många under åren är det inte gjort se till att det blir gjort innan du slår till
Köper du privat eller från icke märkeshandlare be att få regnummer och kolla med en märkesverkstad att allt är uppdaterat och åtgärdat Annars är det som att köpa vilken begbil som helst kolla noga och känn hur den känns försök köra en ordentlig sväng
Jag har inte så mycket erfarenhet av ID4 men min fru körde tidigare ID3 i 3 år och numera Cupra Born, som ju baseras på samma plattform. Trevlig bil, även om jag lockas mer av Skoda Enyaq i och med den mer ombonade interiören.
Jag hade krävt ett test av batteriet , då många andra ”experter” hävdar att tidigare brukares ladd-rutiner påverkar mer än milen . Bilens dyraste komponent vill man väl veta hälsan på .
Har en som jag har i tankarna, men den har gått över 11000 mil. Skickade till bilfirman att jag var intresserad beroende på SOH. Så ställde frågan vad hälsan är på batteriet.
Att bilförsäljaren tillhandahåller ett batteri test , borde vara ett grundkrav på en bilhandlare när man säljer en Elbil kan jag tycka . Smidigt på Carla där man kan kolla detta direkt vid första titten på nätet .