Detaljer om eldrivna Mercedes GLC

Det har börjat dyka upp detaljer kring nya GLC - och den verkar ju inte vara klassledande direkt. I mina ögon är iX3 Neue Klasse överlägsen. Nu ska man väl inte säga för mycket innan man har testat bilarna, men de som kört iX3 verkar ju lyriska.

iX3 Neue Klasse: 80 mils räckvidd
GLC: 65 mil

iX3 laddar med maximalt 400 kW
GLC: 320 kW

iX3 laddar 35 mil på 10 minuter
GLC: 26 mil

Samtidigt tror jag GLC kommer bli billigare, frågan är hur mycket billigare. Jag vet att MB har massa cool teknik på gång, det verkar inte synas i dessa första generationens elbilar som CLA och GLC dock.

Finns det några indikationer på det? Har svårt att se att deras iX3-konkurrent landar allt för långt ifrån det priset.

wow!! BMW kan sin sak

Det enda som skiljer datan mellan bilarna är storleken på batteriet.

Elbilsmarkandens största problem är siffror.

2 gillningar

Maximalt antal kW som bilen kan ta också.

Men ja, större batteri är ju bra på många sätt. Lättare att kräma ur många mil när man laddar 10-80% då.

I övrigt tycker jag att GLC ser ut att få fula plastdetaljer - och den ser ganska liten ut också?

iX3 NK ser ju ut att bli en praktisk bil som mer liknar en kombi i profil.

Blir hursomhelst spännande att se hur dessa presterar.

Som bankiren skrivit, en hel del annat med.
Att BMW har lång erfarenhet av elbilar syns på många sätt. Infotainment o App tex

Mitt påpekande var på de punkter som radades upp.

Den här längre räckvidd = större batteri.
Den laddar med högre peakeffekt = större batteri.
Den laddar fler km på 10min = större batteri.

Övrigt kan vi inte jämföra då ingen av bilarna finns att varken prova eller diskutera vad de har och inte har.

Svag förhoppning om att den inte ser urk ut som EQS och CLA då den iallafall i maskerat utförande ser mer praktisk och EQA:ig ut än hypereffektiv. Men det finns ju fortfarande viss risk att fronten i slututförande ser ut som en värmeskadad ID.4:a med en vulgär högglansplastgrej med massa LED-stjärnor i som CLA för att de ska kunna göra en helsidesannons i någon modetidning och kunna passa in bland allt annat ultrasmaklöst som går hem hos nyrika. Designchefens senaste uttalande har ju visat att han inte förstått eller lärt sig något.

Å andra sidan har väl BMW inte gjort en snygg bil sedan 507:an så jag är redan övertygad om att iX3 Neue Klasse är som snyggast just nu kamouflerad. Men handen på hjärtat, ingen köper väl en BMW p.g.a. utseendet, utan det är väl för allt annat under där och så får man försöka sitt bästa att ignorera bävernyllet helt enkelt. Det är vad jag intalar mig iaf, BMW-ägare som jag numera är.

Jo, det är ju tyvärr inte många bilar i dag som är speciellt estetiskt tilltalande i dessa tider. Det är nog bara Taycan som jag känner några positiva känslor för i alla fall. :joy:

En av grannarna har en ny E-klass kombi som står i garaget, och jag mår lite illa varje gång jag ser den och alla jäkla Mercedes-stjärnor som pryder den.

Som gammal Mercedes-fantast är det en tuff tid.

Medhåll, förutom nya E-klass som är lika skitsnygg som EQE är skitful o plastig.

Är det inte störst skärm vinner, GLC har 39,1 tum skärm över hela instrumentbrädan :slight_smile:

jag tycker Mercedes invändigt vinner interiörkampen med IX3, även om man skulle önska en del annorlunda. De har behållt sina fula luftfilter, men de är manuella iallafall. Annars verkar det sparsmakat med fysiska knappar även här.

2 gillningar

Ja tyvärr störst vinner.
Och föredrar MB över iX3 men att kunna sköta volym mm mellan stolarna som på E-klass W213 och BMW’s från samma tid är helt enkelt överlägset ergonomiskt.

Kan man få den att göra ett akvarium av hela skärmen som i Honda-e så är det skit coolt

Hitta Nemo :tropical_fish:

2 gillningar

Man ska nog vara lite försiktig tills man provsuttit bilen. Kommer ihåg när jag provade en EQS för 1,5 miljoner. En knakande interiör drog minst sagt ner intrycket…

Så jag väntar tills jag provsuttit båda! Men en iX3 blir nog beställd ändå. :wink:

Den EQS jag provkörde var också nästan 1.5 miljoner och efter att även ha kört BMW i7 för ungefär samma pengar så tycker jag BMW är så mycket mer en driven luxury sedan än Mercedes man undrar ju lite vad som hänt hos Mercedes när man ger sig på elbilar det känns inte som kunden är lika viktigt längre Vi hade en Maybach S-klass på bilfirman ful som stryk men helt i en klass för sig själv

1 gillning

Ja, det vore ju coolt :wink: vem vet :man_shrugging:

(Söndag kl 20:30)

1 gillning

Jag kan bara säga en sak: mina hundar hade fått psykbryt i bagaget om det helt plötsligt hade varit fiskar i kupén. :laughing:

Ja absolut och eftersom jag ser funktion före design, så ska det bli spännande jämföra BMW’s användarvänlighet vad gäller skärmarna och de haptiska knapparna i ratten m.m, med Mercedes helintegrerade skärm och deras rattknappar m.m.

Designmässigt tycker jag Mercedes lovar mera, men ska absolut bli spännande se mera på söndag om min känsla stämmer, eller Mercedes har misslyckats.

Framför allt är det ju viktigt att Mercedes och BMW båda presterar, det är ju så vi får bättre bilar! :heart_eyes:

2 gillningar