Finns det i din planering att göra ett test av GLC? För om du gör det så antar jag att du då provat hela uppställningen med EX60, iX3 och GLC och jag (och säkert flera andra) skull vara mycket intresserade av att få dina reflektioner över skillnaderna ihop med styrkor/svagheter.
Jag hämtar GLC den 1/6 så det är på gång ![]()
Detta är en av få nackdelar med Taycan. Otroligt störande faktiskt!
Med andra ord, så länge du kör bil i Sverige (eller de flesta andra länder på detta jordklot) så har du ingen glädje av andra växeln. En tysk bil konstruerad för tyskar. Och för er som en gång om året åker ned till södra Europa, i Tyskland kan ni köra på andra växeln några minuter (när omständigheterna tillåter). Det är lycka eller hur?!
Fast jag kör rätt ofta över 100 km/h även i Sverige? Det finns inget bestämd hastighet för när bilen lägger i nästa växel, den gör det när den tror det kommer ge en bättre förbrukning. Om det är i 80 eller 120 beror såklart på fler faktorer än enbart hastighet.
Också det som varit lockande med tyska bilar. En bil byggd för att hålla 160km/h i flera timmar är onekligen per definition en robust konstruktion. Glasklar skillnad när man kör vissa utomeuropeiska bilar och det känns som hela kupén håller på falla ihop för man är över 100km/h. På samma sätt som svenska bilar är byggda för att hålla mot snö och salt i chassit. Också en positiv attribut till följd av lokala förhållanden.
Men förstår din poäng med. Sannolikt inte lika användbart här med tvåväxlad elmotor. För annars tror jag både Volvo och Polestar hade snappat upp på det med. Eller så har Mercedes en sjuk patent ![]()
En rejäl klump det där , när man ser den i verkligheten .
Om det är så och om du inte lägger på “moms” som en viss norsk youtuber brukar göra så känns den extra växeln ganska onödig för de flesta svenskar, eller?
Jag pratade med en person jag känner på Mercedes gällande denna växellåda. Kör man normalt så växlar den vid 73 km/h. Alla motorer, el eller ej, har ett läge där de är som bäst. Vi pratar ju oftast om 70-80 km/h landsväg med elbilar, det är för att det är där som motorn oftast är som effektivast, vad den är optimerad för. Det Mercedes har gjort genom att lägga till växellådan är att man har ett optimalt uttag i lägre hastigheten vid 35-40 km/h och ett vid högre vid 120-130 km/h.
Sen är det ju sällan helt statiskt, som jag nämnde. Bilen anpassar sig efter situationen och gör man t.ex. en 0-100 så växlar den inte förren man kommit upp i 100 km/h+. Det kan ju också handla om väder, om man har något på kroken etc som gör att bilen växlar/inte växlar. Det är inte statiskt. Vet inte vart detta kommer ifrån.
När jag var yngre (länge sen) ägde vi en Volvo 850 GLT. Vi åkte igenom Tyskland och jag ville testa om bilen kunde passera 200 km/h. Den gjorde det, men när jag såg min frus ansiktsuttryck insåg jag hur galet det var. Sedan dess är jag glad att vi har hastighetsgränser i Sverige.
Jag har kört en Porsche Taycan visserligen första generationen med rätt dålig range fram och tillbaka till Italien den har en “tvåväxlad växellåda” Jag fick förklarat för mig att egentligen fungerar den som en Overdrive som gamla fyrväxlade Volvo hade men den här är intelligent och känner av när det är dax för en högre/lägre växel men den har ingen satt hastighet och är beroende av körläge Efter ett tag började man känna av växlingarna och när den la i “tvåan” lugnade bilen ner sig markant Det gick även att känna en “kick down” ända upp runt 130-140 blås vid omkörningar med ordentligt gaspådrag i Sport och Sport Plus startar den alltid på “första växeln” och ger riktigt bra gasrespons i Range och Normal startar den på “tvåan” och ger en lugnare ibland nästan lite sävlig körkänsla
Resan Skåne Milano Skåne i en tidig Taycan S4 blev laddstopp efter laddstopp den drog ordentligt med ström speciellt genom Tyskland i farter upp och över 200 km/h
Alla elbilar har väl åtminstone en växel.
Elmotorn driver ju inte direkt utan växlas ned.
Audi E-tron har främre slutväxel: 9,205:1
Så att lägga in ett steg till är väl tekniskt inte så avancerat, om det ger några fördelar.
Och fosilbils ingenjörerna är ju duktiga på växellådor.
Det brukar ju vara en elmotor per hjulaxel på AWD, det borde innebära två växellådor.
Det är väl bara Geländewagen som har fyra elmotorer.