Tänker mig att intresset för bilar har breddats , nu i dessa elektrifierings tider . Kommer erat intresse från tidigare intresse för datorer , som numera innefattar bilar ? . Eller intresse för miljö klimatfrågor som ger intresset ? . Eller sedan tidigare intresse för bilar som numera innefattar Elbilar ? . Eller bara ekonomi kanske ? . Eller något helt annat som skulle vara skoj att få ta del av .
Kul fråga! Min ingång var genom @Esse s kanal. I takt med att det blev fler och fler klipp om elbilar på hans Youtube väcktes mitt intresse och nu är det större intresse för elbilar/bilar än t.ex. datorer och annan konsumentelektronik som tidigare var det största intresset. Tack Peter!
Jag blev bilnörd när jag var 8 år. Tyckte det var så fantastiskt intressant att nyckeln var trådlös och kunde låsa upp bilen på avstånd. Öppnade och låste om vartannat. ![]()
I grunden är jag intresserad av teknik också, och motorerna har egentligen aldrig varit mitt intresse. Däremot tekniken i bilarna, innovationerna. Béla Barényi alla innovationer, bl a deformationszoner.
Historiskt har jag varit en Mercedes-nörd. Men besvikelsen över utvecklingen har gjort att jag strax rattar min första BMW. Det kunde jag inte tro när jag var 8 år.
Jag är hopplöst ointresserad av datorer telefoner och tech visst bryr jag mig om miljön handlar näst intill bara närodlat/närproducerat vilket är lätt om man bor på Österlen och Lombardiet men bil är fortfarande bäst som ICE utan konkurrens
Bilintresset kom från barnsben far bytte bil vart tredje år och skruvade på en gammal T Ford i garaget som jag torrtkörde från 4 års ålder Första bilen en 66a Bubbla som fick en Porsche 356 transplantation motor låda bromsar och delar av inredningen sen blev det en BMW 3.0 CSL och en Dino 246 GT därefter flytt till USA med bla. tio år på Nissan Design Center So Cal Väl hemma i Sverige igen blev passionen islandshästar och då måste man ha riktiga grejer att dra tunga hästsläp med som Daily Drivers gick jag och mitt
genom många bilar nästan uteslutande 3 år gamla leasingbilar vi köpte på bilfirman jag jobbade på som vi körde ett år sålde och köpte något nytt Det blev en hel del VW Mercedes Peugeot men mest Lexus och Toyota och dom sista var alla hybrider
När det var dax att sälja allt hänga upp arbetskläderna och flytta söderut så tänkte vi att en elbil skulle kanske funka som Daily Driver då vi bara behövde en bil då kom 96 dagars Tesla fiaskot in i bilden som tur var hade vi en trogen Toyota Auris Sportwagon kvar
Efter Teslan vågade jag inte riktigt lita på en elbil som enda fordon därför privatleasade vi en ID.3 för att se om det verkligen funkade sommar och vinter Efter tre år köpte vi en ID.BUZZ som idag är primär bil under vinterhalvåret en Mk1 Golf Cabriolet är primär bil under sommarhalvåret och så har jag mina tre Italienska 60 70 och 80tals homologation specials
Så bilar har varit mitt liv sen barnsben men en elbil är fortfarande en A till B vitvara som är tyst och bekväm som tar oss dit vi behöver ta oss men får jag välja EV eller ICE är valet inte svårt….
Härligt att höra @son !
Har du sett att jag dock startat igång med lite tech igen?
Jodå! Prenumererar även på den kanalen!
Min ingång till elbilar…..
Sedan jag har haft elbil (Tesla X) har jag drömt om en elbil där man kunde ta 230V ström direkt från bilen.
Nu är framtiden här och många märken har elbilar med V2L.
Kommer ihåg Trafikmagasinet på TV år 1999 eller däromkring där dom pratade om just detta. Att vi kunde ta ström direkt från bilen till olika saker.
Sedan kommer ju alla möjligheter att ta 230V från bilen till att brukas i hemmet, eller sälja vidare till ström nättet = V2X
V2L=Vehicle to load
V2H=Vehicle to home
V2G=Vehicle to grind
V2X= Alla ovanför tillsammans
Men där är vi inte ännu helt.
Jag är i alla fall super förnöjd att vi numera kan köpa elbilar med V2L för mina fritids intressen ![]()
Att elbilar är en bra husvagnsdragare gör saker och ting bara till det bättre
Ja ger mycket roliga möjligheter. Senaste avsnitt av Laddstationen sades det att det inte var så långt borta . Något med VW bilar framöver. Jag skulle kunna tänka mig en större husvagn , på grund av våran lilla Hund som inte är så smidig att ha med sig på hotell . Men motståndet från Gumman är massivt , så jag jobbar på det .
Min ingång till intresset för elbilar var helt klart Tesla. Som systemutvecklare och tech-nörd var det otroligt inspirerande med ett bilföretag som agerade som ett mjukvaruföretag. Nu är det inte längre Tesla som inspirerar mig men det är fortfarande tekniken jag vill åt
(och därför är det så svårt att tänka sig en gammal elbil… man vill ju ha det senaste!)
För mig som får dra vad bilen får dra , så är inte vikten på husvagnen något problem. Men däremot priset på elbilar som får dra så mycket . Jag som inte har erfarenhet från Camping , får man på Campingplatser ha bilen stående bredvid som strömkälla på platser utan el ? . verkar i mitt tycke smidigare med Husvagn än Husbil , så man kan lämna boet när man ska på utflykten i närområdet.
Säkert olika på olika campingplatser om man får använda sin elbil som strömkälla. Men dom gångerna jag har varit på campingen så frågar jag inte. Bilen står som oftast bredvid vagnen på campingtomten och jag kopplar in. Har inte fått några anmärkningar än så länge.