Utveckling av P2 var med delvis svenska utvecklare och svenskt inflytande. ![]()
Ser samma trend som XC40/C40 vs EX30, där 30 har mindre av Volvo-egenskaper och kvalitet.
Även 40-serien har kompromisser, vår C40 immar tex igen på sidorutorna med endast hustrun i bilen vilket aldrig hänt på våra äldre Volvo’s, fullpackade med 2vuxna, 3 snöblöta barn och massa blöt skidutrustning
Å andra sidan är @cgullin proffs ![]()
Hur presenterar Taycan i kyla?
Väntar på att de ska sjunka ännu mer i pris.
Och hur var det med EX30, förvärmde de batteriet vid navigering till laddare och presterar bra i kyla?
Taycan facelift är fantastisk, pre-facelift är OK.
EX30 beter sig ungefär som EX40, med skillnaden att EX30 inte alls laddar när den når en viss gräns på kyla och lågt ner i SoC, den adderar bara värme först sen börjar den ladda.
Återkommer med data på EX30 och Taycan.
Det är fascinerande ändå att @cgullin är den Polestar 4 som presterat bäst. Å andra sidan kom han in med för låg SoC då förvärmning på Polestar 4 inte aktiveras om man förväntas komma in med under 7%, så kanske därav han inte fick bättre hos dig? Hos CircleK fick han väl ändå 200 kW?
Missförstå mig inte, jag vill såklart att Polestar ska få ordning på laddningen av 4an. Tyvärr är det väl inte en perfekt plattform den är byggd på, hade det varit en ”Volvo”-plattform hade jag förmodligen haft en för den verkar väldigt trevlig. Men det finns trots allt många rapporter på fb med folk som kommer upp i 200 kW även vintertid, och många som inte gör det. Därför är det ändå märkligt att ingen hos dig når högre? Förhoppningsvis (med största sannolikhet) kommer P4 med 800V i sommar och då har de förhoppningsvis också fixat till hela värme-paketet.
Intressant. Finns flera olika uppfattningar om förvärmning på nätet, du har däremot FAKTA ![]()
För de flesta, torde långa vinterresor vara det intressanta, så data på förvärmning vid navigering till laddare och laddning vid låg SoC på vintern är uppskattat
@elmacken återigen, riktigt kul att du bidrar med data från verkligheten!
Gällande P4 så känner jag än mer när jag ser detta att jag gjorde rätt val och gick på en ny P2 istället för P4. Dock verkar förbättring vara på intåg för någon har hittat en sida om batteristatus i manualen för Polestar 4. Den finns inte än men känns som ett välkommet tillägg.
Vi ska vara medvetna om att Polestar 4an som @cgullin körde säkert var en pressbil och kanske tillochmed pre produktion Det är känt att tillverkares pressbilar kan vara lite ska vi säga “dopade” så att dom som testar inte ska ha något att klaga över
På 90 talet var det flera stora motortidningar i USA och Europa som vägrade testa Ferrari då det visat sig att hela deras pressflotta var duktigt manipulerad Likaså med MC pressen som under flera år vägrade testa Ducati då även dom hade optimerat sin pressflotta Jag var under några år ansvarig för Aprilia och Moto Guzzi Nordiska pressflotta och efter att en tidning lånat en hoj byttes det alltid däck och bromsklossar vare sig det behövdes eller inte och en full service utfördes och inför att tidningen Bike skulle låna en hoj byttes även kedja bromsvätska och gaffelolja
Det gäller att hålla pressen på bra humör
@Sportbilsentusiasten Här kommer kurva på en djupfryst EX30 och Taycan
EX30 lilla batteriet, start SoC 28%, kall vid ankomst.
Kommentar: Börjar lågt på 24kW men jobbar ändå upp lite värme inom rimlig tid och når 70% efter 34min. Ingen katastrof alls.
Taycan/E-tron GT pre-facelift, kall vid ankomst
Kommentar: Kommer in kall, presterar OK, inga imponerande siffror men jobbar sig upp till 90% på 41min, får upp värme och börjar sticka i effekt efter ungefär 16-17min.
Tack!
Kul att se att premiumtillverkare i norra europa (numera även VW med nya modeller tex ID.7) verkar göra ett bra arbete avseende laddning, även i kyla.
Saker man inte märker vid en provkörning!
Därmed verkligen tråkigt att nyare Volvo/Polestar utvecklade i Kina (P4, EX90) innebär kompromisser.
Gjorde ett laddstopp hos @elmacken i kväll. Inte så djupfryst dock - startade på ca 70 kW och slutade med 120 kW efter 15 min laddning. Förvärmningen var inte klar vid ankomst.
Lägger in din session @David
Start SoC 28%, alla E-GMP har lite rolig profil när de värmer upp, de ökar alltid om bestämda steg utifrån värme och SoC. Efter 5min når vi 118kW, matar 118-119kW i 3min sen ner till 105kW vid 39% eftersom vi når en ny tröskel hos E-GMP där mer värme behövs sen håller den på så. Efter 10min når vi 140kW som blir peak sen sjunker den igen när vi når 56% till 120kW som är en ny tröskel.
Tack för besöket ![]()
Har du någon data för volvo EX90 och polestar3?
Mitt intryck är att förvärmingen inte är tillräcklig när det är kallt.
Körde hela dagen i PS3 med yttertemp pendlande kring -20. Lät bil sköta val av laddplats (blev en NIMA i Åmål) ankom med 10% SOC (hade ett kortare stopp i Mora också men började med högre SoC där så laddeffekten blev inte kanon) delade sedan 10 stationer med 2 andra bilar som avslutade och drog, men kom aldrig över 140 ish kw ändå. Klent tyckte jag…
Tidigare med model Y märkte jag aldrig skillnad i laddprestanda sommar/vinter så länge bilen fick sköta jobbet med förvärmning.
Jag kör min BMW i4 i Piteå och i Norrland. Långa resor med mycket laddning på Ionity. Förvärmer alltid via navigationen.
Samma laddning sommar som vinter. Peak på 205kW första minuten och sedan svagt antagande ju högre SoC. Jag är nöjd med funktionen. Behöver inte oroa mig. Fungerar lika hela tiden, varm som kallt väder.
Hej Mattias,
Min data och magkänsla säger att du har rätt, flera hos mig med EX90 och PS3 som kämpar med låg hastighet när det är kallt, men jag har för lite data på dessa bilar för att vara säker.
tack för återkoppling. skapar nog ett klagomål till PS supporten. Hoppas det blir bättre iom 800volts-övergången. Blir varse det nästa vinter ![]()
De få gånger jag behöver ladda vid resor i södra sverige stannar jag helst på elmacken. Kan kanske ge dig mer underlag då MAO.
Djupfryst eller ej . Tur att man har timlön , för med en förbrukning på ca 19KWT per mil och en laddhastighet på 212 KW , så får jag stå och ladda i drygt en timma efter 12 mil med lastbilen på 64 Ton . Mycket laddande blir det på en hel arbetsdag
Men det blir tydligen betydligt bättre med dom nya Volvo Lastbilarna . Helt underbar att köra dock , stark och tyst på ett mycket mer märkbart sätt jämfört med skillnaden på personbilar .
Du får kämpa på, 2kWh/km på 64ton är rimlig förbrukning. Volvo FH Electric har en hård limit på 330A vilket blir ungefär 210-220kW.
Det kommer bli bättre inom kort för en sådan applikation men just nu krävs lite tålamod och bra humör.
Jo jag är glad ändå . För nu kör jag kortare sträckor per dag och står still och laddar desto mer tid istället . Betalt får jag ju ändå
. Åkeriet har beställt flera av dom nya Volvo Ellastbilarna , så jag hinner nog köra dom också innan det är dags att lägga kepsen på hyllan .
Lite data på EX90 eftersom några har frågat, data från 24/1 cirka -2 C utomhus, kall vid ankomst och hög SoC på 56%.
Kommentar: Uppenbart att den här plattformen (SPA2) lider av klen kapacitet för uppvärmning av batteri, trots 32min vid laddaren når vi en en blygsam peak på 52kW och 22kWh över 32min. Vi ser en gradvis ökning av effekt från 31kW till 52kW över sessionen. Utöver saknad värme kapacitet verkar de celler man valt till EX90 och PS3 ha fokus på energitäthet med kraftig kompromiss på vinteregenskaper och laddning.
Som referens klarar Nissan Leaf från 2018 utan värme/kyla ungefär 22kWh på 32min vid -2 C utomhus. När man ser den här typen av vinterprestanda så är det klart att även riktiga premiumbilar är i nån form av beta stadium på vissa områden.