Kunde vara intressant att höra om era val av vinterdäck . Väljer ni efter breddgrad på närområdet, eller efter era egna vanor och behov ? . Eller efter krav från företaget på tjänstebilen ? . Eller lokala begränsningar i staden ni bor i ? . Egna erfarenheter med olika däcks grepp och hållbarhet också kanske. Min egen grundinställning är bara att alla måste få välja efter egna förutsättningar och behov .
Har alltid använt dubbdäck. Sedan om det beror på att jag kommer från Norrland, eller hört/läst att det åtminstone är bättre på isiga vägar vet jag inte.
Kör alltid med dubbfritt och har gjort det så länge jag minns, bor i Svealand.
Samma här, göteborg
Vi själva kör på både dubbdäck och dubbfritt på olika bilar . När man startar hemma på Smålänska höglandet 300 meter över havet , skulle man nästan behöva byta bil halvvägs till Göteborg . Så stor skillnad kan det vara på samma breddgrad .
Lite erfarenhet från dubbdäck också. Körde slut på två omgångar Michelin X-ice north 4 . Massor med smådubb och fantastiskt grepp första vintern , men dubbarna slets ner fort på mitt användande . Vilket resulterade i ganska dåligt grepp andra och tredje vintern . Efter en och en halv vinter med Hakkapeliitta 9 som har färre med kraftigare dubb , är ingreppet och dubb-utsticket fortfarande till full belåtenhet .
Körde alltid dubbdäck förr tills jag köpte dubbfria akut sen har jag bara kört dubbfritt.
Kört dubbfritt sen 20år tillbaka. Bor i mälardalen.
Dom senaste 20 åren har jag haft Nokian spons och kört deras dubbfria på det mesta efter flytt till Sveriges sydöstra hörn och byte till en ID.3 fick jag en uppsättning Good Year dubbfria funkade riktigt bra på dom 10-12 dagar med snö vi har däremot är det ishalka lite då och då och där var dom inte lika bra som Nokian Till ID.BUZZ fick jag en uppsättning Yokohama dubbfria och på en 2.5 tons bjässe funkade dom riktigt bra på lite snö ishalka och torra vägar förra vintern Kör som oftast på vinterhjulen november till mars
Flyttade söderut för att slippa snö och vinterväglag
Dubbfritt för att det 360 dagar om året, ja jag har sommardäck på sommaren, är bättre i Hallands inland med mest körning ut till kusten. Det 5 dagarna som det är mycket snö eller ishalka så får bilen stå alt vänta tills vägarna är röjda. Men när jag hade jobb som brandman i beredskap dubbdäck, för då kunde jag inte välja när jag behövde bilen.
Dubbfritt, har funkat fint nu i 15 års tid, aldrig känt att jag hellre skulle skaffat dubbar.
Sen är det högre komfort (tystare) och river upp mindre partiklar ur asfalten.
Före detta norrlänning här, sedan länge 08a. Dubbat självklart då och där, nu och här i 08-land borde det vara förbjudet. Att köra med dubbdäck nästan ett halvår och riva upp asfalten bara för att ni ska till “fjällen” (fast inga riktiga fjäll) en vecka är absurt.
Jag håller med. När jag bodde i Stockholm så behövde jag ingen bil då det fanns så bra kommunikationer. Sedan saltade de ju de flesta vägarna de gånger det kom lite snö, så det blev ju ingen is på vägarna. Nu bor jag visserligen i sörmland på landet, men jag skulle möjligen klara mig utan dubb. Sist jag bytte vinterdäck frågade jag däckfirman som frågade hur mycket jag åkte bil och eftersom jag kör så lite så tyckte han att jag skulle välja dubbat.
Med 08-land menar jag allt söder om Norrland…
I Tjotahejti där de lätt kan vänta 10-12 timmar innan de plogar vägarna. Har tidigare kört Continental IceContact dubb. Kanske ska lyxa på med Hakkapeliitta nu på nya bilen.
Man hör ofta att man behöver dubb när det inte är plogat men i djup snö är det ju mönstret som biter. ![]()
Det stämmer nog när det gäller dubbarna, men dubbdäck har ju ofta ett grövre mer öppet däckmönster , och Men….Där jag bor och på säkert tio tusentals andras närområde och färdas till jobbet , är dom oftast sena med plogning trots relativt mycket trafik . Det resulterar nästan alltid i hårt packad snö eller svällis som plogbilen sedan när den väl kommer inte förmår få bort . Efter det kan man få köra på svällis en vecka eller så , som när det är mildväder blir lite vattnig på ytan med extrem halka . Riktigt kall is och snö typ 20 minusgrader som det kan vara i Norrland, är det bättre fäste i enligt min erfarenhet .
Kör alltid med dubbfritt, inte tillräckligt ofta dubbarna verkligen behövs och det är skönt med tystare däck istället
Bor i Stockholm. Har alltid kört dubbfritt. Jag påstår inte att det alltid är bättre än eller lika bra som dubbat, men avgörande för mig - som väldigt sällan kör till fjällen på vintern - är
- ljudkomfort
- dubbdäcksförbud här och var, att inte behöva tänka på det
- att förbudsdatumen för dubbdäck inte spelar någon roll
(nu byter jag iofs vanligen inom dessa datum men ändå)
Jepp svällis är vanligt här på landet. Jag har både dubbat på bilen och på skorna här och peppar, peppar sluppit ben och bilbrott.
I städer används ofta salt så där slipper man is åtminstone på de större vägarna. Att sedan en del 08:or kör på alla vägar som på de saltade vägarna har ju orsakat en del olyckor, men det är mera ovana än däckskick tror jag. Jag kan inte svara på vad som är miljöovänligast av dubbdäck eller salt, men det är kanske sånt man värderar i storstäderna där man inför dubbdäcksförbud hoppas jag.
Rimfrost rattmuff på, svällis dubbdäck på!