Dubbfritt eller dubbdäck

Kör dubbat för det kom med bilen! Hade jag valt själv så hade det blivit dubbfritt, vintern har ju mer eller mindre utgått här i Stockholmstrakten. Känns omotiverat att köra dubbat för 1 veckas skidresa.

Kör dubbfritt, bor utanför Stockholm. Ibland när det är rejält isigt så önskar man att man hade dubbar där och då men tar man det lugnt och anpassar hastigheten så är det ju inga problem.

Samma här dubbar på skorna också . Och dom behövs här betydligt fler dagar än någon vecka på året . Så snacket om bara i Norrland kan jag bli galen på som boende i växtzon 5 , med lika mycket snö som i delar av Norrland många gånger . Sen hänger det ju som du skriver mycket på om man färdas på det större saltade vägnätet eller det mindre osaltade . Pendlar man på nätterna så kan ju behovet av dubbdäck finnas av den anledningen också . Och krypköra sex mil till jobbet alla dessa dagar har inte jag tid och lust med i alla fall .

Tja, om man vore ensam på vägen ja. Men efter några timmar med tung trafik så är det inte djup snö längre utan spårigt, hårt packat och bitvis slipat.

Ja men då är det ju justeringen djup snö längre. Men sålänge det är just snö fungerar båda varianter lika bra. Det kommer jag påstå tills jag blir motbevisad :blush:

Har haft dubbfritt sen jag körde Volvo 740 automat och har aldrig kört fast med dubbfritt.

Vi kan ju inte som racing och rallyförarna , köra in depån och byta däck när väglaget skiftar . Så personbilsdäck är ju alltid en kompromiss , för att så bra som möjligt klara dom flesta väglagen vi kan hamna i . Så man får väl välja den typen av kompromiss , som funkar bäst i det området man oftast trafikerar i vardagen . Om man sen när man på ledig tid åker till annat område, och får anpassa sig till dom förutsättningarna, så får man väl göra det .

Jag har senaste 15åren kört med odubbade nordiska däck och bor i Piteå. Det går mycket bra.
Jag läste en test som sa följande:

Europeiska dubbfria däck passar bäst i södra Sverige, dubbdäck i mellansverige och dubbfria nordiska däck i norra Sverige. Lite annurlunda än som det är. Nu verkar alla i södra och mellansverige köra dubbfritt men dubbat i norr.

Min erfarenhet är att dubbade däck är bäst på isiga blöta vägar men jag tycker att detta endast är några få dagar på året (utom förra vintern) så då får man köra lite försiktigare helt enkelt.

Dubbfritt är tystare och bättre för miljön men lite osäkrare på isiga blöta vägar.

Men för mig är dubbfritt alltid mitt val.

1 gillning

Kör dubbat i Västerbottens inland. Är alldeles för ofta ute på glashala småvägar på vintern för att chansa även fast de dubbfria blivit bättre. Fortfarade så visar tester att dubb är överlägset på is. Sedan är en blandning däcktyper ute på vägarna bäst för alla, dubb som river upp ytan och därmed ökar fästet för dubbfria.

Jag har läst liknande rekommendationer i ett utskick från Hakkapeliitta . Men även upplevt skillnaden i fäste på väldigt kall torr snö och is , och nollgradig . Skulle upp till en såg , en bra bit norr om Pajala och lasta virke för en evighet sedan . Blev stoppad i poliskontroll utmed E4 , och polisen frågade vart jag var på väg med så dåliga drivdäck . Men det gick så fint så , hyfsat fäste i kall snö . Är det nån gång man fastnar med lastbilen , och inte kommer varken framåt eller bakåt på plan väg , så är det på packad nollgradig snö eller is . Skillnaden blir väldigt tydlig i en lastbil , som ska släpa på hög vikt med hjälp av få drivande däck . Och ganska otydlig på en fyrhjulsdriven personbil, som kan ge en obehaglig överraskning när det blir dags att bromsa för hinder . För dom bromsar ju med samma förutsättningar som en tvåhjulsdriven bil. Överrepresenterade i olyckor har jag också läst .

Skulle påstå att det mest beror på den enskildas körvanor.
Har du tex

• en brant backe o bor i södra sverige…kanske det bara är dubb som funkar.
  • eller kan jobba hemma de dagar det är snorhalt…kanske du kan undvika dubb
1 gillning

Förut förespråkade jag konsekvent dubbat, bor i Sthlm-förort och menar att när det är halt här så är det oftast ishalka, testade trots det dubbfritt under en tvåårsleasing och är numera lika övertygad om dubbfritt som jag tidigare var om dubbat. Om jag räknar rätt så har jag avverkat 12 vintrar med dubbfritt och då hamnat i ett läge där jag känt att valet varit felaktigt en (1) gång, det skulle behövas mer än så för att få mig att byta tillbaka.

Jag hörde förut att dubbfria däck behöver dubbdäckens hjälp att rugga upp blankisen för att få fäste, men för min del så får gärna någon annan göra det jobbet.

2 gillningar

Minst två veckor om året kommer jag inte upp på tomten om jag kör odubbat. Så det blir dubbat även om min elbil antispin och antisladd funkar betydligt bättre med dubbfria däck. Denna säsong blir den sista med två däckuppsättningar, from nästa blir det tre däckuppsättningar… Sommar, dubbat tidig vinter och vårvintern samt dubbfria under riktig vinter.

1 gillning

Så blir det för mig i år . På måndag sätts dubbfria däck på , och pendlarbilen åker in i garaget ett tag . Ska boka tid för byte till dubbdäck på den framöver . Sen får väl väderleken avgöra vilken bil jag kör mest med . Det har varit någon minusgrad tidigt på morgonen varje dag hemmavid i veckan . Så det är väl dags om man ska slippa hamna i halkolycka statistiken vid första frosthalkan .

Kollade in graferna i vibilägares tester av vinterdäck. Inga gigantiska skillnader på bra dubbfria och bra dubbade, så ta det i beaktning när ni läser vidare.

Det som förvånade mig är att dubbfria däcken hade kortare bromssträcka och snabbare varvtid på is än dubbade. Dubbade var snabbare att komma upp i hastighet än dubbfria på is.

Bästa dubbdäcken var bättre på allt än bästa dubbfria på snö. Så här är det tvärtom vad jag lärt mig och även upplevt praktiskt på vägarna själv. Nästan så att jag skulle kunna tro att dom förväxlat resultatet.

Dubbade däck klarade högre hastigheter innan vattenplaning och kortare bromssträcka på våt väg, men dubbfria hade lite bättre varvtid på våt väg.

Dubbfria hade lite kortare bromssträcka på torr väg medan fler dubbade hade bättre körkänsla (subjektiv bedömning av testarna) på torr väg. Bränsleförbrukning var ytterst lite bättre med dubbfria, 0,05 l/100km lägre för bästa dubbfria mot bästa dubbade.

Hur ser topplistan ut för odubbade/dubbade nu för tiden?

I just Vi Bilägare test så är det Nokian hakka 10 på dubbat och Continental Vikingcontact 8 på odubbat som vann.

Dubbat: 1:a Nokian hakka 10 2:a Goodyear UltraGrip Arctic 2 3:a Continental IceContact 3

Odubbat: 1:a Continental Vikingcontact 8 2:a Pirelli Ice Friction 3:a Goodyear UltraGrip Ice 3

Om isen hade en temperatur på 20 minusgrader ? och var lite skrovlig ? så kanske det kan stämma . Men alla som försökt promenera på smältande 0 gradig tjock is , vet ju att det måste till dubb för att få fäste . Eller kört bil på eländet för den delen . På tunn is som frosthalka kan man få fäste ändå på vår grova asfalt med dubbfria däck .

Dessa tester utförs inomhus i minus 5-6 grader för att vara så jämförbara som möjligt enligt testarna.

Ja det kanske räcker med 5 minus för att iskristallerna ska bli hårda och vassa . Men blankis kan det ju inte vara frågan om . Det går ju inte att upphäva naturlagar . Dubbdäck vid snö tror jag kan stämma , om det är frågan om lite djupare lössnö eller snömodd . Dubbdäck har ju i regel ett grövre däckmönster som kan gräva sig ner i snön lättare . Medans dubbfria har ett tätare mönster som kan få bra fäste på mer packad kall snö , med sitt mjuka mycket saipade däckmönster. Det känns som att det alltid blir en kompromiss vad man än väljer .

Skräcken är ju att man när ett barn springer / cyklar / elsparkcykel rakt ut på vägen . Att man då inte har tillräckligt bromsfäste för att hinna stanna . Det har hänt att jag på dubbfria däck har fått svänga rakt ut i snövallarna , för att få stopp vid korsningar trots låg hastighet , Värre om det inte finns några snövallar . Betydligt större risk för liv och lem här i våran lilla backiga by , än eventuella asfalts partiklar som rivs upp . Det där är nog ett storstadsproblem , som inte existerar på mindre orter . Att för egen del hamna i diket är jag inte det minsta rädd för . Så sammanfattning av tråden så verkar det ju som fördelningen ser ut just så också .