Det skulle möjligen se lite annorlunda ut i framförallt stadsmiljöerna om det inte saltades på vägarna. Sedan vet jag inte vad som är bäst miljömässigt, med alternativen salt eller de partiklar som dubb river upp. Oavsett detta så finns det nog orsaker andra än säkerhetsmässiga som gör vad för däck man väljer att köpa. Det gick ju bra med sk. året-runt däck ett tag, tills de mer eller mindre förbjöds och alla som köper däck kollar kanske inte så noga vad som funkar bäst, utan väljer däck av andra skäl!
Läste nu Aftonbladet däcktest med Robert . Alla 7 dubbdäck kortare bromssträckor på is än dubbfria . Alla dubbfria däck sämre Från 13 - 26 meter längre bromssträcka än bästa dubbdäcket . Så Vi-Bilägare hade nog faktiskt blandat ihop resultaten. Man hinner köra på många ting på vägen på 13 - 26 meter .
Precis. Dubbfria har utvecklats enormt. Okej kör du på blankis 24/7 kan Dubbfria vara att föredra men Dubbfria räcker långt.
Sluta vara så svartvitt. Om det vore så enkelt. Väx upp
Hur ska du ha det. Nyss dissade du friktionsdäck pga lång bromssträcka då du dödar många på de metrarna.
Ja du Humor . Det var ju ett skojigt inlägg som jag inte förstår någonting av ? . Tror nog att jag har hävdat att dubbdäck är bättre på is hela vägen genom mina inlägg och då särskilt vid blidväder . Om du har läst ordentligt, Så borde du kommit fram till att jag skriver om olika behov = olika val , beroende på en väldig massa olika omständigheter . Prova att läsa igen så kanske det går bättre . Först ger du mig hjärtan för två inlägg , för att sedan bli oförskämd. Av oss två är jag väldigt säker på att jag är äldre och växt klart .
Säger sig själv att dubbdäck är bättre på blankis än friktionsdäck men allt är en kompromiss. Man får köra lite lugnare istället.
Bästa däcken på is är lappi isracingdäck med 10mm ståldubb men såna får man ju inte köra med på vägen ändå.
Jo kompromiss har jag skrivit ett flertal gånger . Det jag försökt få fram är att den attityden ” jag kör på dubbfria däck och det går så bra så , och då måste alla andra göra som jag ” ogillar jag starkt . Jag åker på dubbfria dubbdäck här och nu i dag , och det funkar jättebra här och nu . I januari på nollgradig svällis funkar det mycket sämre , med sämre säkerhet . Men ja det kan man kompensera med lägre hastighet och fullgod säkerhet . Men alla kör inte så korta sträckor på svällis att det är praktiskt möjligt .
Vimsig är du. Pinsamt att påstå att människoliv går till spillo vid val av friktionsdäck. Läs igen.
Man hinner är inte samma sak som kommer att . Du läser nog in lite svart vitt . Om två bilar kör jämsides i samma fart , och den ena kan stanna tidigare , så löper den andra större risk att köra på något innan den lyckats få stopp . Det borde väl vem som helst förstå . Men det är inte samma sak som att det kommer att hända , det beror ju naturligt på om den med längre bromssträcka har vett att börja bromsa tidigare . Men börjar dom bromsa samtidigt på svällis så hinner den med dubbfria ……och på samma sätt hinner den med dubbdäck köra på något på torr asfalt , eftersom dubbdäck oftast har längre bromssträcka än dubbfria på det underlaget . Ska man verkligen behöva förklara så självklara saker . Jag kör på både dubbfria däck och dubbdäck, och är inte för eller emot någondera. Det borde nog ha framkommit i mina inlägg , utan diskuterar för och nackdelar . Men det är väl inte så dom flesta fungerar , man ska vara för eller emot . För att folk ska förstå . ” Vimsig är du ” är ett personangrepp som inte hör hemma i ett vuxet forum som detta , även om jag inte är felfri jag heller . Såna kommentarer är jag säker på att du inte kan läsa i något annat inlägg här . Så skärpning nu Hen .
Skärp dig att dubbfria dödar
Ja ska man behöva förklara självklarhet att friktionsdäck håller hög nivå.
Hhhh
Ha ha
Är det inte dags att blocka användare som bara tramsar?
När de tär blixthalka eller ren isbana hjälper inte en vanliga dubbdäck. Det fick jag erfara. Körde med dubbat på en landsväg och kom till en fyrvägskorsning som var helt isbelagd. Även när jag kröp fram i 15-20km/h hände ingenting när jag försökte svänga, bilen gled bara fram till kanten av vägen där det fanns lite snödrivor. Då började bilen svänga. Det var en ögonöppnare och skrämmande samtidigt. Så jag funderar på byta till friktionsdäck nästa bil.
Då blir jag lite intresserad av vilka dubbdäck du kör på , för det finns ju bra och dåliga dubbdäck också naturligtvis. Och väldigt bra dubbfria o.s.v . Upplevde liknande med Michelin när dom hade rullat några tusen mil . Medans Gummans Hakkapeliitta har fortsatt bra fäste efter fyra vintrar och 1500 vintermil . Men dom för ett väldigt oväsen och lite dålig styrrespons / väghållning. Så ska vi åka långt på större saltade vägar , så kommer vi att ta bilen med dubbfria däck .
Jag åkte till en däckhandlare strax efter för jag trodde nått måste va fel. Han tittade på däcken och sa dom var fina och kunde inte med gott samvete sälja några nya till mig.
Jag är dock inne på att det säkert är dåliga dubbdäck generellt eller så är bilen bara dålig på vinterväglag. kör Hyundai Ioniq 2020, 16’ hjul. Ganska smala däck på den modellen, möjligen är nyare elbilar med bredare däck bättre på dubb. osäker på märket på hjulen jag har, kollar upp det och uppdaterar senare.