Dubbfritt eller dubbdäck

Jag har kört utan dubb i över 10 år. Utgår från Piteå och kör i hela Norrland.

Tidigare Volvo med 4-hjulsdrift. Sedan 3 år med BMW i4 med bakhjulsdrift. Inga problem utom på blöt is. Då kör jag försiktigt helt enkelt.

Anledningar varför:

1. Tystare
  2. Bättre grepp på vinterväg
  3. Bättre för miljön.
5 gillningar

För och nackdelar med allt som sagt var . Nu när det är mildväder får jag ju glädjen att köra bil på riktigt ett tag , så får elbilen med dubbdäck vila sig lite och ha det varmt och gott i garaget :blush: .

Hoppas de kommer med bra erbjudanden framöver då man köper bil.
Ta två och betala för en och bestyckade med vardera sommar och vinterskrud.

Skämt åsido, jag ser att många klagar på förbrukning med dubbdäck och elbilar och så är det nog med säkert. Jag funderar på om det är värre med elbilar, eller om det är samma problem med fossilbilar?
Jag kör ju fortfarande med fossilbil och tycker inte det påverkar nämnvärt i snittförbrukning mellan mina sommar och dubbdäck, men jag kan ha fel och att tyngd eller annat är den största faktorn egentligen och inte drivlinan.

Perfekt. Tänk vad mycket pengar man sparar på hjulskifte och däckhotell då :rofl: . Läste lite på Nokian Tyres , och det verkar som vinterdäck kan vara mer lättrullade än sommardäck nu för tiden . Dubb eller inte har inte jag märkt någon större skillnad på . Beror kanske mer på val av fabrikat . Vatten elller snö på vägen och temperaturen påverkar garanterat mer på en Elbil i alla fall .