Som ett brev på posten så kommer detta i nyhetsflödet ![]()
Vi får kämpa. Men än så länge är det inte lönsamt att bygga eget off-grid system vs elnätet om man räknar på det oavsett teknik för produktion och batterier för lagring.
Regelverk kring monopolet säger att du kan dela eget micronät över lågspänning mellan fastighetsgränser. Men du får inte lov att agera ”nätägare” över fastighetsgränser med högspänning tex. om vill skapa eget nät i en by eller stadsdel för att få skalfördelar och koppla bort från nätägaren som har monopol av staten. Så i princip kommer vi inte runt elnätet idag även om du är superseriös att skapa eget nät så är det olagligt.
Här på Österlen har vi Simris som var ett projekt tillsammans med Eon den har ett vindkraftverk ett stort flak solceller och batteri dom flesta husen har solceller och byn kopplades bort från nätet det fanns även en laddare på kyrkoparkeringen som var gratis
Det var ett tag sedan jag kollade men jag kör i princip genom den dagligen och min mekaniker håller till där har inte tänkt på att fråga Roger om dom fortfarande kör ö-drift
Från Gemini
Simris ödrift var ett forsknings- och utvecklingsprojekt som syftade till att testa om en by kunde bli självförsörjande på lokalproducerad, förnybar el. Projektet, som startade 2017 med energibolaget Eon, involverade att koppla bort byn från det nationella elnätet under specifika perioder för att testa systemet. Under gynnsamma förhållanden kunde byn vara helt självförsörjande dygnet runt, och för detta användes sol- och vindkraft kompletterat med batterier och ett biodiesel-drivet reservkraftverk.
Men om effekttarifferna används till att förstärka och bygga ut nätet, vad har nätavgifterna använts till i alla år?
Vattenfall har använts till att kräma ut extra pengar ur oss skattebetalare till statskassan. (Obs AI siffror som jag inte orkar bekräfta, 2024 ska iaf stämma så förhoppningsvis resten också)
-
Utdelning för 2024: 7 miljarder kronor.
-
Utdelning för 2023: 4 miljarder kronor.
-
Utdelning för 2022: 4 miljarder kronor.
-
Utdelning för 2021: 23,4 miljarder kronor (under ett starkt resultat).
Vattenfall är inte unika, alla nätägare delar ut enorma summor som koncernbidrag uppåt. För små kommunala nätägare används pengarna till stor del att stötta kommunala projekt/verksamheter som blöder pengar. Ett exempel som jag vet är Värnamo energi som indirekt stöttar det ekonomiskt misslyckade projektet Gummifabriken i Värnamo som ägs av kommunen, det har man gjort flera år.
Det är ju lite konstigt med alla enorma överskott i alla nätbolag om man nu måste investera i nätet varför gör man inte det på riktigt?
Företag och samhällen / statskassor vill väl ha in sina vinster ändå , det hade jag inte förväntat mig något annat . Hoppas att dom inte roffar åt sig bara . I England inför man kilometerskatt från och med April 2028 enligt Vi Bilägare . Elbilsägare kommer att få betala 3 penc per engelsk mil , vilket för en genomsnittlig förare beräknas bli 2500 -3800 kr per år , laddhybrider hälften eftersom dom också betalar bränsleskatt . Kommer väl hit det också framöver när inkomsterna från bränsleskatten minskar . Enligt MSB ska ju varje Svensk förbereda sig för att klara sig utan ström i en vecka dessutom i dessa tider . Våran lösning på värme i stugan värmer som attan . Några Gasol flaskor så klarar vi oss ändå utan ström . Ett litet 1,5 voltsbatteri till gnist tändaren är den ström som krävs. Ska man köpa hembatteri för att klara en vecka på vintern, så blir det väl batteri för många hundra tusen. Den här kostade 4500 kr inkl en flaska .
En sån har jag i växthuset när man bara behöver lite Zen en stor grogg och några bra poddar en kylig kväll varmt blir det
Roade mig med lite överslagsräkning. Om en dieselbil drar 0,6 liter/mil och dieseln kostar 17kr/liter vid pump så betalar man 4,5kr/mil i bränsleskatt och moms. En elbil som drar 2kWh/mil betalar lika mycket skatt till staten vid ett elpris inkl moms på 4,4kr/kWh i norr och 4kr/kWh i söder om jag tänkt rätt. Sedan tillkommer elskatt och överföringsavgift på det.
Ei själva tycker att upplägget har varit helt åt skogen Många kunder har fått höjda elnätsavgifter – vad gör Ei? - Energimarknadsinspektionen
Intäkterna för de tre jättarna går rakt ned i fickan (rapportering av DN 2023):
De nya reglerna för intäktsramar som ska börja gälla för 2028-2031 ser jag inte lika positivt på som kommunikatören hos Ei, eftersom politikerna vill få mer makt än vad det ursprungligen var tänkt. I de här kretsarna brukar inte nyckelordet “konkurrenskraftiga” i benämnelsen “konkurrenskraftiga nätavgifter” betyda “gynnsamma för kunden” utan “gynnsamma för rövarbaronen"; d.v.s. läs: “höga nätavgifter".
Det får vi verkligen hoppas att inte elen blir så dyr . Men i Tyskland kan det väl röra sig om dom summorna ? .
En galen med rolig tanke . En E Golf på Blocket från 2019 med 17000 mil på mätaren är det ju ingen garanti kvar på , så den borde ju vara prutbar Begärt pris 119000 kr . Köpa den för 100000 kr och byta batteriet till ett nytt för 130000 kr ??? Någon gissning på kostnad jag läste någonstans . Behålla det gamla till energi lagring . Skulle det bli ett billigt hembatteri på 30 KWT ??? . 230000 kr för en inte allt för gammal bil med nytt fräsch batteri, plus ett extra batteri för energilagring .
Man måste kunna bryta upp dessa geografiska monopol man byggt upp och låta det finnas samlokalisering även på elnätägandet inom ett område. Att det går är väl ett lysande exempel när Telia tvingades upplåta kopparkabelnätet till andra aktörer, genom regeringsbeslut. (Se vidare regeringsbeslut för utförligare beskrivning).
Det krävs alltså att elnätsägarna idag måste tillåta andra aktörer att också ha möjlighet att koppla in sina egna elproducerande enheter i elnäten. Det finns säkert mycket att hämta även med de regulatoriska frågorna man skapade för de aktörer som ville samlokalisera sin utrustning i Telias nät. Elnätet är på många sätt numera så mycket modernare så att det troligen är lättare att samlokalisera energikällor från olika aktörer, än det var då bredbandsaktörerna skulle erbjuda sina lösningar med ny teknik på Telias kopparnät. Så det är nog inte svårigheten som sätter käppar i hjulen, utan vilja från de styrande snarare.
Det är ganska anmärkningsvärt hur man missbrukat sin monopolställning, när man läser PTS inflik i hur man då lite naivt trodde det skulle fungera med en funktionell separation av företagens organisation för att kunna bibehålla sitt monopol.
"Energisektorn är ett exempel på en bransch där en funktionell separation har
genomförts. I Ellagen (1997:857) anges att de företag som bedriver nätverksamhet
skall lägga denna del av verksamheten i en egen juridisk enhet som är skild från
produktion av och handel med el. Det finns även regler för styrelsen och
verkställande direktörens oberoende från verksamheter som bedriver produktion
av eller handel med el. Nätverksamhet skall ha en separat ekonomisk redovisning
vilken årligen skall granskas av en extern revisor som skall avge ett intyg till
regleringsmyndigheten om att redovisningen gjorts enligt gällande bestämmelser.
Det övergripande målet med ellagstiftningen var att uppnå konkurrens på
marknaderna för produktion och handel av el och inte primärt inom
nätverksamheten som betraktades som ett naturligt monopol *2. Med ovan
beskrivna konstruktion ville lagstiftaren minska riskerna för korssubventionering
och kostnadsövervältring mellan nätverksamheten och övriga verksamheter.
*2 Ett naturligt monopol existerar om produktionen av en produkt har fallande genomsnittskostnad
för volymer upp till eller lika med hela marknadens efterfrågan. Ett företag kan då producera hela
den kvantitet av en produkt som marknaden efterfrågar till en lägre kostnad än vad två eller flera
företag kan göra. "
Det statligt ägda Vattenfall bröts ju ut i Svenska kraftnät så den biten var ju till det bättre, men sedan agerar ju de stora nätägarna som monopol, så det är ju där flaskhalsen numera finns. och behöver öppnas för andra aktörer som vill erbjuda el till sina kunder på samma vilkor som de stora nätägarna!
Bra att det börjar bildas rejäl opinion kring detta. Det börjar nog koka ute i stugorna nu när elräkningarna framöver ska betalas pga denna misshandel av incitament för energiomställningen som tillåts fortsätta och att monopolet hos nätägarna inte bekämpas!
Den här senaste pajkastningen mellan Vattenfall, Ei och Ebba saknar jag ord för.
Ei som myndighet tar beslut 2023 om intäktsramar för 2024-2027 som tillåtet nätägare 15% höjning per år. Sedan blir man förvånad när vattenfall använder ramverket???
.
Ebba är ny på jobbet fortfarande men vi att hon slutar på sin tjänst september -26.
Folket och företagen får betala priset för deras misslyckande strategi. Nu pågår nåt slags spel för galleriet att vattenfall och övriga skall bli uppkallade till möten och utskällda, parodi.
Staten borde göra om hela modellen för elnät och finansiera hela utbyggnaden av elnätet för framtiden samtidigt som man chocksänker alla taxor för elnät för att skapa ekonomiska förutsättningar på marknaden att fullständigt utklassa alla fossila energislag. Om inte det sker förstår jag att många vill använda fossila energikällor framåt.
Nu kunde man läsa i CARUP
om att Finansministern ville stoppa Elbolagen från att höja avgifterna för mycket . Det var väl ett bra klick reportage för oss som åker elbil då kanske . Skymtade @Esse i ett reportage om bakljus också. Håller med
, vansinnigt att bilarna ska ha haft släckta bakljus dagtid . Även om man kan sätta på dom , så är det ju lätt att glömma .
Vad gäller alla företag med monopol borde det tvärtom ligga ett skydd mot oskäliga höjningar av taxan.
Man har ju inte en rimlig chans som konsument att påverka sina kostnader genom att antingen byta leverantör, eftersom det bara finns en, eller bygga ett eget distributionsnät på bygde/kvartersnivå och koppla bort sig eftersom det i praktiken är olagligt.
Det enda man kan göra som konsument är att förbruka mindre energi och mindre effekt. Något som i praktiken tvingar oss att elda saker trots att det ju är det vi måste komma ifrån.
Vad är vinsten med elbil och värmepumpar om det i praktiken är mer förutsägbart (kanske även billigare) att bara fylla en oljetank i källaren och hälla stinkande döda dinosaurer i bilen och bara använda hushållsel.
Det är så många hål i huvudet med dessa utspel man håller på med från regeringshåll nu, så att man kan likna det med en schweizerost utan ost.
Dåligt försök av finansministern att försöka visa handlingskraft nu inför valåret, med nya fräscha löften som låter bra, men som endast handlar om att fixa det de själva ställt till med under mandatperioden.
Pajkastningen är nog inte slut, men jag gissar att det kommer bli mest mellan Tidö-partierna nu framöver, då de inte längre hittar andra att skylla på inför valet med sina löften!
Här är några av de frågor jag har börjat lista för att kunna ställa till de riksdagsrepresentanter som ställer upp i nästa års val!
Sedan har jag förstås som vanligt inte så mycket förhoppning mer än att man fortsatt bara öppet kommer att debattera på nivåerna energislag, bensin och elpriser, istället för konkreta lösningar som vanligt! Men ibland får de nåt ryck och tar till sig synpunkter att driva internt inom sitt parti ![]()
- Vilka konkreta och i närtid möjliga lösningar ser ni att behöver göras för att öka transparensen i det regelsystem på effektavgifter som planeras införas Januari 2027, som då också möjliggör att kunder lätt kan planera sitt el användande och sina kostnader?
- Ser ni att det monopol som nu finns för nätägande luckras upp och isåfall vilka konkreta åtgärder ser ni framför er behöver införas?
(jmf. RAPPORTNUMMER PTS-ER-2007:18 ISSN 165 Lagförslag för icke-diskriminering och insyn i accessnätet). - Vilka konkreta åtgärder ser ni ytterligare behöver göras för att motivera och hjälpa hushållskunder och elbilsägare med att stabilisera elnätet och få ner elpriserna?