Jag tankar varje dag lastbilen med biogas för 29 kr kilot , i stället för 23 kr kilot för naturgas . Så även för Åkerier blir det dyrare att gå ifrån fossila bränslen . Gasum producerar 1,7 TWh biogas i nuläget , och planerar ökning till 7 TWh till 2027 med nya anläggningar. Där man till stor del utvinner metangasen från jordbruket , där det annars hade släpps ut. i atmosfären . Fullständigt lysande tycker jag . Så om vi är lika klimat vänligt ivriga , så kanske det inte är så farligt om vi inte kan köra våra elbilar billigare än dom som väljer annat . Vi är väl goda nog att fortsätta köra på El ändå ? , om vi nu tycker att det är det enda rätta . Så jag tycker inte att hela samhället ska stå för kostnaden för utbyggnaden av elnätet , utan tycker nog att det är rimligt att vi som har ett ökat behov , också betalar för det ökade behovet . Men att motverka orimligt höga vinster i Elnätsbolagen välkomnar jag såklart . Allt måste ju inte vara drivet av el , för att sluta med fossila bränslen . Ved och pellets är ju inga fossila bränslen , och inte Metanol HVO eller Etanol heller .
Inte fossila, men också kolvätebaserade bränslen som släpper ut koldioxid vid förbränning (plus ytterligare externaliteter vid förädling/framställning).
Jo , men väldigt mycket bättre än fossila bränslen i alla fall
. Metangas är ju en väldigt stark växthus gas har jag förstått . Att använda den till biogas är ju vettigt tycker jag nog . När dom fångat in metangasen , så kör dom tillbaka gödslet till gårdarna , där det sprids på ägorna med lika mycket näring kvar som innan . Räcker inte till alla fordon , men kan man sluta tänka antingen eller , utan allt som är bra är bra . Så kan det användas i övergången under tiden , så blir det lite lättare med utbyggnad av elnätet i lagom takt kanske .
Alltså vi måste sluta elda saker, punkt. Däremot behöver den politiska styrningen skapa förutsättningar.
Och jag önskar fred i världen, bra va
. Att vi helt ska sluta elda saker i världen känns väldigt naivt . Men drömma får man ju .
Jag vill minnas att du hävdade att Åkeribranschen helt styrs av ekonomi . Men att betala så mycket mer för biogas än fossil naturgas gör dom uppenbarligen i alla fall , och dom flesta av dom andra bilarna där jag jobbar förutom Ellastbilarna körs på den betydligt dyrare HVO . Men vi som kör Elbilar ska fortsätta att vinna ekonomiskt på att köra fossilfritt , annars så kör vi på fossila bränslen ! . Staten ska betala kalaset åt oss , som ju är vi alla i Sverige. Förstår din situation med Elmacken osv , och lider med dig . Men jag tycker nog att i en sund marknadsekonomi borde företagare i den branschen kunna ta betalt efter dom kostnaderna dom har . Inga problem för mig i alla fall om det skulle kosta 8 kr KWT att ladda hos dig . Jag som chaufför har råd , har inte ni andra som gillade inlägget det ? . Är det inte värt lite extra att köra klimatvänligt och få den extra bekvämligheten som kommer med eldrivna fordon .
Jag tror alla åkare räknar pengar. Är du seriös med att man väljer att köpa biogas före naturgas och betala mer bara för att främja klimatet? Jag tror det beror på att uppdragsgivaren kravställt fossilfritt som förutsättning för att få köra transporten. Samma gäller för alla som kör på HVO.
Inom 10år är elektrisk drivlina för alla vägtransporter självklar på vår marknad. Övriga alternativ som biogas/naturgas/vätgas kanske finns men väldigt låg andel som nyförsäljning. Därför anser jag att det är rimligt att Sverige AB bygger ett robust nät där vi kan transportera och nyttja vår inhemska gröna produktion kostnadseffektivt som vi har överskott på.
Det retar mig vansinnigt att vi har alla förutsättningar i Sverige för att lyckas med elektrifieringen men vi slarvar bort det eftersom det är viktigare att få makt och div. ministerposter än att verkligen göra genomtänkta energipolitiska beslut som driver Sverige i framkant över årtionden.
Då förutsätter du ju att allt klimatansvar ligger hos transportköparen. På våran VD som pratat mycket om att vi måste bidra i klimatomställningen , låter det som initiativet till en klimatvänlig transport många gånger kommer från oss . Men inte utan att ekonomin går ihop sig naturligtvis, som i alla företag . Det går ju att tänka både ekonomi och klimat , som du gör med Elmacken antar jag . Bra om staten kan enas och kan ställa krav på Elnätsbolagen naturligtvis , så att visionen kan bli verklighet . Men om bråttom innebär höga kostnader för hela samhället, och alla skattebetalare. Så kanske det kan få ta lite tid . Jag valde Elbil till stor del av ekonomiska skäl , men det känns som att kostnaden för elen kan dubbleras innan det blir lika dyrt som i våra andra bilar . Och blir det lika dyrt eller lite dyrare så lämnar jag inte tillbaka bilen i panik för det . Jag tycker inte att mina grannar som inte kör elbil , ska vara med och betala på att jag ska åka elbil billigt . Dom kanske kör på HVO och redan betalar mer än mig för klimatvänliga transporter.
Vi skeppar billig el till norrmännen… Elmarknaden är kaputt i Sverige med monopoliknade situationer av eldistribution som höjer elkostnaden utan begränsning.
Det som räddar åkerierna som jobbar med omställningen är företag som är beredda att betala mer för transporten.
Jag anser inte att staten ska stå för kostnaden för omställningen, det kommer lösa sig själv när subventioner av fossilt bränsle försvinner, det kommer bli för dyrt att inte ställa om helt enkelt och idag finns ingen ursäkt att köpa något annat än elbil som privatperson, de som inte har råd med en elbil kommer ju fortfarande kunna köpa gammalt sket men kör majoriteten elbil kommer det bli mer biobränsle över och den kommer bara billigare än fossilsåsen när subventionerna försvinner.
På den här punkten tycker vi olika, jag tycker absolut att dina grannar som kör bensin skall betala. El är ingen energikälla, elnät är ett distributionssystem för olika energislag. Därför skall alla betala och investera i ett ”motorvägssystem” för energi där vi kan överföra energi snabbt och kostnadseffektivt, det medför mycket bredare samhällsnytta än fordonstrafiken.
Och det som räddar transportköparna till att välja klimatsmarta transporter, är ju att dom har vinster nog till att ha råd till det . Ofta passar man på att göra reklam för att man har klimatambitioner som kan ge fler kunder och klirr i kassan . Så viljan måste ju finnas i hela kedjan där den ene inte är bättre än den andre . Det finns naturligtvis Åkare som skiter fullständigt i det hela . Men det finns det Företag / transportköpare som gör också. Hur många öst europeiska lastbilar med smutsig Polsk diesel i stora tankar ser man inte på vägarna . Transporter köpta av företag som bara väljer det billigaste , utan hänsyn till varken klimat / miljö eller mänskliga arbetsvillkor.
Nästan nya begagnade ICE bilar tycker jag nog inte att det behövs någon ursäkt för . Det som är tillverkat är tillverkat och ska användas . Jag tror som du att det kommer att ge sig självt på längre sikt . Man kan ju också välja lite efter var man bor och färdas mestadels , färdas man mycket inom större städer där det kan vara problem med luftkvalitet , borde motivationen till val av Elbil vara större . Sen kan det nog finnas extrema behov som kan rättfärdiga valet på nytt också kanske . Jag skulle inte välja Elbil eller gammal ICE bil om jag bodde uppe i Norska Finnmarken, lite ensligt i någon liten by . Om jag nu ska ta det mest extrema exemplet jag kan komma på .
Kom att tänka på detta när jag lyssnade på senaste avsnittet av Energistrategipodden , där dom pratade om vikten av att nyttja våran skog . Dom upplyste om att en tredjedel av Sveriges energibehov tillgodoses av biomassa från skogsbruket. Det blir kallt i boenden med fjärrvärme, om vi slutar elda saker , vi få elda bra saker som är förnybara. Jag förstår att man lätt kan få för sig att klimatarbetet bara handlar om El i ett sånt här forum , men så är det verkligen inte. Men Bilar är ju bra med eldrift framförallt i städer .
Vad är förnybart?
Jag är rätt säker på att skogen växer saktare än vi hinner elda upp den, alltså är den inte tillräckligt förnybar.
Vi ska bygga hus av skogen, då stannar kolet bundet.
Långt som fan mellan mackarna där. Kanon att kunna ladda hemma då.
Med tanke på att Sverige är till 70 % täckt av skog , efter århundraden av eldande och virkesuttag . Så känns det meningslöst att förklara vilka delar av träden och vilka träd som eldas . Mer byggnation i trä är ju bra förstås. Men för att återgå till effekt , så kunde kanske elproduktion i fjärrvärmeverken hjälpa till med lokal effekt , och minska behoven av dyr överföring av el över längre sträckor ? .
Jag skulle vara orolig för batteriets välbefinnande förstås , i så kallt klimat . I Cuprans instruktionsbok står det att batteriet inte ska utsättas för temperaturer på - 30 grader eller kallare . Med varmgarage funkar det kanske.