Dyrt elnät hotar omställningen

[quote=“Larsson, post:143, topic:1714”]
Jag är rätt säker på att skogen växer saktare än vi hinner elda upp den, alltså är den inte tillräckligt förnybar.[/quote]
ja, men vad värre är, vi avverkar skog på HELT FEL ställe. tex regnskog

Bättre ja men inte bra nog. Vi behöver vår skog.
Som med all fossil energi, ersätt så långt det bara går.

Jag har egentligen ganska dålig koll på el distribution tillgång kostnad mm jag är den som bara gillar läget och betalar elräkningarna som i Sverige fortfarande är överkomliga mot vad jag betalar i Italien

Har däremot lite funderingar om datacenters som nu dyker upp som svampar vi har hittills 4 större i Sverige och fler ska det bli som konsumerar mängder av el bara Microsofts halvfärdiga anläggning i Staffanstorp konsumerar nu 1/5 av all el i Staffanstorp och hur mycket det ska konsumera när det är klart är hemligt!? Ju fler och större dom blir ju mer el kommer att konsumeras och mer el måste då produceras och eller importeras till vilka kostnader och hur kommer det att slå på våra elpriser

Läser och hör mycket i nyheterna om dessa gigantiska energisörplande datacenters som byggs just nu i USA där har en NIMBY rörelse börjat växa sig stark som gör allt för att stoppa byggen av datacenter då elpriser har skjutit i höjden upp emot 50% för företag och privatpersoner som ligger i samma County eller stat Meta och Microsoft planerar att bygga kärnkraftverk i anslutning till datacenter men att bygga ett kärnkraftverk tar många många gånger längre tid än ett datacenter och till dess får “vanligt folk” ta följderna

Är detta något vi har att se fram emot?

Vår konsumtion har sjunkit kontinuerligt senaste 40år så det är väl bra att vi kan locka en ny industri som vill etablera här. Ett datacenter har ganska jämn förbrukning över dygnet även om effekten är hög så är den lätt att planera för i nätet. Ser det bara som positivt att vi kan konsumera mer av energin inom landet än exportera hela tiden som vi håller på med nu. Framförallt Danmark får ta sig i kragen om vi förbrukar det mesta som vi producerar men det är väldigt långt innan vi är där. Energin är nog dyrare i Italien än här men effekten borde vara dyrare i Staffanstorp än Italien.

Aktuella priser i Europa: https://euenergy.live

1 gillning

Dom siffrorna stämmer säkert på en lastbil , där en väldigt liten del av förbrukningen går till att värma kupén i hytten . Men stämmer det verkligen på personbilar i 10 minusgrader ? . Ja från själva motorerna kanske , men energiförluster i en förbränningsmotor försvinner väl till största del i värme vad jag förstått , som man ju tar tillvara på till att värma kupén . Efter mina 12 mil till och från jobbet i 10 minusgrader, brukar Laddboxen visa ca 34-36 KWT använd energi = ca 3 KWT per mil inklusive laddförluster och förvärmning av batteri och kupé. För att driva bilen framåt i 20 plusgrader, brukar bilen visa en förbrukning på ca 1,2-1,4 KWT per mil . Så den verkliga verkningsgraden vid normalt användande av bilen , blir ju betydligt lägre på vintern . Gummans Diesel Volvo förbrukar inte märkbart mer på vintern än på sommaren , men det tar längre tid innan spill energin i form av använd värmeförlust , ger tillräcklig värme i bilen . Ett par KWT till förvärmning via motor och kupévärmare går åt till den bilen , men vinsten ekonomiskt att ta min bil i stället , blir väldigt liten när det är kallt . 3 KWT per mil kostar mig ca 6 kr milen , ska jag dessutom betala effektavgifter utöver det , så blir det billigare att ta hennes bil med nuvarande bränslepriser.

Jo då det stämmer rätt bra men du måste titta på effektiviteten på helår. Om du isolerar bara kalla vinterdagar med kort körsträcka så kan elbil vara nere på liknande effektivitet som bensinbil.

Kör du 100mil en vinterdag i -10C blir effektiviteten rätt hög ändå förutsatt att du håller värmen igång även när du äter och laddar, sen är det stor skillnad på hur bra olika elbilar hanterar detta. Här är lite statistik på årets knappa 6000mil på min bil.

Jo på sommaren åker jag billigt i min Elbil , och dyrare med dom andra . Och vi har Vattenfall som nätägare här , så än så länge kan jag ladda som jag vill . Det ska väl vara infört här September 2026 läste jag någonstans , så nästa vinter blir värre . Kommer att komma hem från jobbet 0300 och åka hemifrån 1600 . Jag får väl ställa in ladda direkt till 50-60 % på 13 Ampere , och ändra i telefonen till minska laddströmmen innan fortsatt laddning på eftermiddagen kanske. Om nu vanligt uttag innefattar laddbox ? .

Efter att propparna i huset på 20 A gick idag , när jag laddade på 13 A , plus motor och kupévärmare var igång på gummans bil , så fick jag anledning att prova . Jo jag tror det sjönk till 8 KW effekt , men det kommer ju garanterat bli effekttoppar uppåt 13 KW , med värme i huset och garaget plus allt annat elektriskt i hemmet dessutom . Så jag kanske får ge upp Elbil , och lämna tillbaka den några månader tidigare innan nästa vinter . Såvida inte bränslepriserna har hunnit rusa i höjden då . Inte lätt att planera för framtiden i dessa tider . Servicen som kostade 5500 kr enligt bekräftelsen jag fick , behöver jag inte betala i alla fall . Det ingår i leasingen på Cupran . Mer än 9000 mil totalt som är max på garantin , kommer jag inte att köra den i alla fall . Den har gått nära 6000 mil nu så det blir kanske lagom att lämna tillbaka den innan nästa December.

Du har ingen lastbalanserare? En riktig som verkligen kan styra effektuttag på alla faser (inte fuskvaiant som stänger av helt)
Vilken laddbox har du?

Keba heter den , en enkel med hållbar box enligt elektrikern. Ingen lastbalansering . Det jag gillar med den är att den visar använd energi efter varje ladd session, totala även om laddning pausats . Då blir det lättare att räkna på verkliga förbrukningen / kostnaden. Min bil visar precis som @elmacken BMW fina siffror över tid med låg snittförbrukning . Men eftersom jag nästan enbart laddar hemma på AC laddning blir den verkliga förbrukningen något helt annat . Det skiljer säkert på hur effektiva ombord laddarna är i olika bilar ? Men nu gissar jag bara , @elmacken kanske vet ? . Men mitt bilåkande förbrukar väldigt mycket mer ström än vad bilen visar . Jag hade Laddboxen inställd på 10 A tidigare , men i ett försök att minska laddförlusterna höjde jag till 13 A , så nu skulle jag nog behöva en sån lastbalansering . Eller så ändrar jag tillbaka till 10 A problemet löst . Frågan är bara om jag vill investera i det ? . Lite osäkert hur mycket jag kommer att köra framöver , nu när jag sakteliga börjar på att avvecklas från arbetslivet . Bilen måste jag ju lämna tillbaka om ca ett år ändå , och att då ta ut en ny igen vid min ålder känns lite onödigt . Vi har ju andra bilar att åka i . Önskar att jag hade kunnat åka tåg till jobbet , det hade varit helt underbart . Räls finns i närheten , men inga tåg som går på dom när jag behöver åka :cry: . Men som pensionär ska jag åka mycket tåg , jag drömmer om att tågluffa igen som förr men har lite jobb med att få med Gumman på tåget . Underbart att kunna sitta och titta ut över nejderna , och kunna röra sig fritt mellan restaurangvagn toalett och sittplats , medan man färdas .

Jo men det försvinner 10-15% vid laddning totalt. Det stora är naturligt bortfall i OBC som måste likrikta till DC för att möta rätt spänningen i batteriet. Där har vi ungefär 7-10% bortfall. Övrigt är ev värme till batteri, styrenheter som är igång under laddning, pumpar, laddning av 12V systemet under laddning.

En viktig poäng vid AC laddning publik som hemma är att alltid kunden betalar för förlusten för likriktning. På DC-laddning tar man betalt för elektricitet som redan är likriktad och klar för bilens batteri.

Tittar man på min bil tillförd energi under 2025 så ser vi förluster på drygt 11% mot det värdet som visas vid körning. Jag har jämfört inmatade värden uppmätta av Kempower och Tesla SuC och det stämmer väldigt bra mot det BMW appen rapporterar. Har en inte kollat AC men jag kan göra det då jag mäter separat på den utgående 16A gruppen som laddar min bil.

1 gillning

Njuter just nu :slightly_smiling_face:, på väg att hämta bilen . Vägar har jag sett nog av i mina dar som yrkeschaufför .

2 gillningar

Då behåller du bilen om du är nöjd med den

Ju jag är väldigt nöjd med den . Men inte så nöjd med hur det kommer att bli för mig med effektavgifter , om jag behåller den . Hittills har jag jobbat dagtid ändå och verkar hamna på effekttoppar på 12 KW x 105 kr = 1260 kr i månaden ! innan jag ens börjar betala för överföringsavgift och själva elen . Nästa år ska jag börja jobba kvällar / nätter och kommer att ladda på dagen innan avfärd hemifrån ca 1600 , så då kommer det nog att bli omöjligt att komma undan eländet . Tur att vi har Vattenfall som planerar införande nästa höst 2026 . Men jag har en Opel Insignia 2018 också som jag köpte i våras med 7000 mil på mätaren , så den håller nog mitt liv ut . Den har jag kört 800 mil sedan dess på långkörningar , och ligger ändå på max mil som jag får köra elbilen . Jag får kanske Etanol konvertera och köra med den istället då , om man nu ska straffas för att jag kör mycket på el , och behöver ladda många KWT hemma på dagen . Också en fördel med leasing för mig , att man kan anpassa sig var tredje år efter hur saker och ting utvecklas med egna transportbehov / arbetstider / teknisk utveckling på bilarna / avgifter och regler utan egen risk för restvärden .

Nu när det blir kallare , så ändrade jag tillbaka till 10 A i dag på Laddboxen , som jag hela tiden haft tidigare , även Februari med effekt toppar på 12 KW . Jag får väl vara lite snäll mot Vattenfall som gett / ger mig möjlighet att pendla lite billigt och bekvämt dom här åren med laddhybrid och Elbil . Lite onödigt att fresta husets el och proppar så hårt också kanske . Jag får väl ta det med höga ladd-förluster.

1 gillning