Effekttariff - Ett hot mot omställningen till elbil?

Då börjar den stora draken Vattenfall röra på sig. Hann först läsa i lokaltidningen att de skulle börja med en pilotgrupp på 2000 kunder. En timme senare fick frugan mail om att från oktober får vi effektavgift, så vi är alltså en av 2000 kunder.

Vattenfalls förändring verkar bli att fasta avgiften (relaterat till huvudsäkring) ändras inte. Överföringsavgiften sänks med 20.5 öre/kwh. En effektavgift på 105kr/kw införs, medelvärdet på de 5 högsta timmarna sätter antal kw. Effektavgiften kommer gälla kl 07-21 helgfria vardagar Nov-Mars.

De har lagt ut en “kostnadskoll” då man loggar in och skulle vi fortsätta leva på exakt samma sätt som vi gjort innan så får vi en ökning på 300-600kr/månad nov-mars, en besparing på 50-100kr/månad apr-okt.

Vet inte vad jag ska säga riktigt, då de inte rör den fasta avgiften (som vattenfall är dyr på) så att snåla på effekten ger inte mycket (utifrån vårt förbrukningsmönster). Tex flyttar vi all 11kw billaddning till helg eller natt så får vi nollsummespel, har haft 2-3st 11kw toppar per månad dagtid. Skulle vi sedan lyckas snåla rejält och säga att vi får en medeleffekt på 2kw så skulle vi spara ungefär 200kr/månad. Personligen hade jag önskat högre incitament tex halverad fastavgift och 160kr/kw så hade det gett mer. Medan andra säkert kommer vara överlyckliga för dessa mindre ändringar och framför allt att inte ha effektavgift 7 månader på året samt nätter och helger under 5 månader (som jag också uppskattar).

2 gillningar