Effekttariff - Ett hot mot omställningen till elbil?

Kopplade in bilen efter 21 och då kapar mitt hemmabatteri toppen i förbrukningen (klockan går en timme före så batteriet var tomt kl 11).

Väcker liv i den här tråden, som löpte under förra sommaren.
Sedan dess har ett av de tre stora elnätsföretagen, Ellevio, infört effekttariffer för sina villakunder. Vilket rimligen innebär att betydligt fler elbilsägare idag är berörda, jämfört med då.
(På några års sikt kommer som bekant effekttariffer att påverka alla som laddar från egen laddbox). Det vore intressant att höra från hemmaladddare bland Ellevios elnätskunder om hur kostnaderna för att ladda har påverkats och om ni förändrat erat laddningsmönster?
Hittade den här färska genomgången på sajten omEV, med beräkningar som visar att den som hemmaladdar på ett obetänksamt sätt kan drabbas av en rejäl kostnadsökning.

Beräkningens exempel 1 överensstämmer med den effekttariffsmodell som Ellevio nu infört. I korthet: Snittet av tre effekttoppar per månad, kl 06-22 räknas som höglasttid, övrig tid räknas effekttopparna till halva sitt värde. Ingen skillnad mellan vardagar och helger, inte heller mellan vinter och sommar.
Som blivande elbilsägare tycker jag att frågan är lite underdebatterad här på forumet, hoppas därför på input från olika håll!

Jag har Eon i fritidshuset och där tänker jag mig att jag bara får ställa ner från 9 kW till något lämpligare (och billigare). Har ingen lastbalansare, och det verkar ärligt talat inte bli så relevant för framtiden heller.

Verkar dröja ett tag tills man får veta hur Eon väljer att strukturera prissättningen.

Har ställt ned laddningen till minimum på AC-laddningen och det kapar topparna rejält. Nu räcker fullt batteri i huset plus solsken till hela effektökningen en bra bit, säg 2-3 timmar. Laddar oftare och mindre tid.

Då börjar den stora draken Vattenfall röra på sig. Hann först läsa i lokaltidningen att de skulle börja med en pilotgrupp på 2000 kunder. En timme senare fick frugan mail om att från oktober får vi effektavgift, så vi är alltså en av 2000 kunder.

Vattenfalls förändring verkar bli att fasta avgiften (relaterat till huvudsäkring) ändras inte. Överföringsavgiften sänks med 20.5 öre/kwh. En effektavgift på 105kr/kw införs, medelvärdet på de 5 högsta timmarna sätter antal kw. Effektavgiften kommer gälla kl 07-21 helgfria vardagar Nov-Mars.

De har lagt ut en “kostnadskoll” då man loggar in och skulle vi fortsätta leva på exakt samma sätt som vi gjort innan så får vi en ökning på 300-600kr/månad nov-mars, en besparing på 50-100kr/månad apr-okt.

Vet inte vad jag ska säga riktigt, då de inte rör den fasta avgiften (som vattenfall är dyr på) så att snåla på effekten ger inte mycket (utifrån vårt förbrukningsmönster). Tex flyttar vi all 11kw billaddning till helg eller natt så får vi nollsummespel, har haft 2-3st 11kw toppar per månad dagtid. Skulle vi sedan lyckas snåla rejält och säga att vi får en medeleffekt på 2kw så skulle vi spara ungefär 200kr/månad. Personligen hade jag önskat högre incitament tex halverad fastavgift och 160kr/kw så hade det gett mer. Medan andra säkert kommer vara överlyckliga för dessa mindre ändringar och framför allt att inte ha effektavgift 7 månader på året samt nätter och helger under 5 månader (som jag också uppskattar).

2 gillningar

Tur att vi inte har fått ett sånt brev då , för jag laddar alltid upp batteriet till minst 40 % direkt vid hemkomst . Cupra uppger att bilen inte får lämnas med mindre någon längre stund vid köldgrader. Rätt eller fel , jag hyr ju bilen som någon annan äger , så jag ämnar fortsätta följa deras rekommendationer .

1 gillning

Tror någonstans att målsättningen är att “normalkunden” ska “drabbas” så lite som möjligt av införandet av effekttariff för säkringskunder. Men det finns tecken på (läs: utredning hos Ei) att elnätstariffer möjligen skulle kunna få vara mer spetsiga i framtiden.

300-600 kr i månaden mer på vintern tycker jag inte låter lite . Det är ju vad jag skulle spara på att betala 0 kr KWT i stället för mitt fasta El pris . Eller lika mycket som Gumman tankar för i månaden i sin Volvo .

5 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Elproduktion & elnät

De har faktiskt inte infört det ännu – i alla fall inte i södra nätet.

Ni som kan det här . Inte infört hos oss ”vattenfall” än men … jag brukar komma hem 1900 . Om jag då laddar 1900 -1930 och 2000 -2030 för att komma upp i 40 % laddat batteri. För att sedan byta till ladda inför avfärd tidigt på morgonen. Då borde jag väl klara mig från hög effekttariff före 2100 ? .

Som vattenfall påstår så kommer de räkna per heltimme. Så laddar du en halvtimme i stöten per timme och 11kW så kommer du få en effekttopp per heltimme på 5,5kW+övrig kW som huset förbrukar under samma timme.

Gör du så 5 ggr på en månad och vi säger att du förbrukat 1kWh för resten av huset samma timme så kommer effekt avgiften blir 6,5*105= 682,5kr/månad.

Om Vattenfall inte hinner ändra prismodell innan breddinförandet. Imorgon kör det igång för oss i pilot gruppen, så får se om de sänker överföringsavgiften då. Dock först i november som effektavgift börjar gälla.

1 gillning

Bra . Jag brukar komma hem med 25-30 % på vintern , och har Laddboxen begränsad till 10 A . Det räcker ju då med 5-8 KWT på mitt lilla batteri för att komma upp till 40 % . Så då blir det lite billigare kanske . Då borde det bli 3,4 + 1 = 4,4 x 105 = 462 kr i månaden x 5 = 2310 kr på vintermånaderna. Om dom då sänker överförings avgiften med 20 öre på våra kanske 10000 KWT på samma period, så blir det väl nästan nollsummespel. Om jag räknat rätt :face_with_peeking_eye:

Ja, överföringsavgiften sänks från 39 öre/kWh till 18,5 öre/kWh för sk enkeltariff.

För tidstariff är det från höglast 67 öre / låglast 26,8 öre till HL 36 öre / LL 11 öre.

1 gillning

Du som verkar vara insatt, vet du om Vattenfall sänker “nätnyttan” på såld el samtidigt, hittar inget om det då jag loggar in på mina sidor hos dem. Blir som en ganska lustigt effekt på köp/sälj priserna nu för oss med solceller. Räknade ut de få ggr elpriset är under 5-6öre+moms så köper jag el billigare än jag säljer.

Så här ser kurvan ut idag i område 2, ljusgula dyker då jag korrigerade köppriset för en stund sedan och köp/sälj nästan är identiska resten av dagen då det är så lågt elpris idag i område 2.

Hur många år tar det att tjäna in en sån anläggning i dina hemtrakter ? .

Glädjekalkylen var ursprungligen 10-11år. Ser ut att bli runt 15-16år. Då inräknat att 60-öringen som man får avdrag på skatten försvinner vid årsskiftet.

När effekttariffen införs här hemma , med uppmaning att man ska ladda med max 3,7 KW effekt för att slippa straff avgift , så lockar det inte lika mycket att välja en elbil på nästa leasingavtal . Då blir det ju mer lagom med en Cupra Leon Laddhybrid för 4500 kr i månaden, med ett batteri på 19 KWT och tolv mils WLTP . Hört flera andra tänka tanken , så det kan nog påverka elbilsförsäljningen negativt för den som bryr sig . Ska man ladda från tio på kvällen till Kl 5 på morgonen när jag åker till jobbet , så blir det ju inte mycket mer än så ändå . Känns då extra bra att leasa , så man kan välja fritt efter att förutsättningarna ändras .

Är troligen ändå mycket billigare milkostnad med elbil om du laddar hemma

Jag tror att man väljer med hjärtat och försöker hitta argument efteråt, som att man väljer bil pga effektariff.

Jag personligen kan inte byta ner mig till en icke-elbil även om det skulle bli lika dyrt att köra el som bensin, eller t o m dyrare.

2 gillningar