Så med solceller och batteri gör jag smartast att först ladda solbatteriet och när det är full koppla in bilen mitt på dagen och då minskar solbatteriet elkonsumtionen och trycker ned toppeffekten, åtminstone någon timma. Sedan borde jag sluta ladda bilen och ladda upp solbatteriet igen…osv. Sådant här borde man kunna sköta automatiskt!
Jag tycker att de som råkar ha ett dåligt upplägg, säg värsta timmen under månaden ska protestera genom att maxa under sämsta möjliga tidpunkterna utifrån om de råkat slå i taket redan. Säg att man råkar ladda en timma nattetid i början av månaden med maxeffekt och därmed straffas. Då ska man fortsatt under månaden se till så man maxar under de jobbigaste timmarna för nätägaren.
Funkar effekttariffen åt andra hållet också? Dvs även på det man skickar ut på nätet från solcellerna. När solen ligger på i maj och juni skickar vi ut 17kW (max 25A). Ska man straffas för det också? I princip belastar väl det nätet lika mycket som om jag skulle köpa den effekten?
Jag kan förstå att man vill ha ekonomiska styrmedel för att styra hur mycket effekt elförbrukare använder, för att nätet ska hålla, men om det är så att man ska betala för den mest intensiva timmen på en hel månad så gör det inte det möjligt för en att “halvsnabbladda” bilen när det väl behövs.
T.ex. om man normalt laddar sin bil över en natt med 3,7 kW men vid något enstaka tillfälle har lite mer bråttom och behöver ladda i 11 kW för att på en kort tid ladda upp så mycket man behöver till en längre resa senare på dagen så kommer man få betala för dessa 11 kW oavsett, vilket blir väldigt dyrt för ett tillfälle. Eller åka till en snabbladdare.
Jag jobbar inom IT, så jag kan dra lite av vad jag sett i min bransch, för liknande problem finns också för internetanslutningar. I den världen så kostar själva dataöverföringen nästan ingenting, det som kostar är kapacitet att överföra datat. Ganska ungefär exakt som elnätet fungerar. Därför, när du köper en internetanslutning för en större mängd trafik, till servrar och liknande, så finns där en vanligt förekommande debiteringsmetod som är “95e procentil”. Det går ut på att man mäter hur mycket bandbredd som används över några minuter, och sparar alla värdena i en graf. Sedan tar man bort de 5% högsta värdena, och det högsta som är kvar är vad man får betala. D.v.s. man betalar bara för den kapacitet man använder 95% av tiden, samtidigt som man går nyttja det som är kvar som “burst”.
En liknande modell hade varit betydligt rimligare, just för att möjliggöra att man vid enstaka tillfällen faktiskt kan ladda sin elbil lite snabbare hemma, istället för att “straffa” kunden för några enstaka höga förbrukningstimmar här och där.
Strålande ide tycker jag.
Alldeles utmärkt att laddare får betala för sitt utnyttjande av nätet.
Det är inte det som det handlar om, de tar bort incitamenten att ladda på natten då belastningen är som minst. Nu kan jag lika bra koppla in elbilen kl 17 när alla ska laga mat eller kl 7 när industrin drar igång! Hade jag plats skulle jag slänga upp fler solceller och skaffa större batterier.
Har du effektavgift dygnet runt?
Än så länge ingen alls men det blir lagkrav på effektavgift och om jag förstått den rätt (korrigera gärna) så går den på toppeffekten, oavsett tid på dygnet. Incitamenten att spara el skulle i så fall minska, åtminstone för mig som elbilsägare om jag nu ska ladda bilen hemma!
Det beror helt på din lokala nätägare. Tyvärr är det inte enhetligt för hela landet, som i t.ex. Norge. Om du läser tråden från början kan du se att det finns exempel på lite olika tillvägagångsätt. Hör med din nätägare vad de har för planer. Senast 2027 måste någon form av effekttariff finnas på plats, men vissa har redan nu.
1 januari 2027 ska det vara infört i hela Sverige.
Det är olika hur nätägarna tar ut det.
Jag har det:
Effekttariffen beräknas på medelvärdet av de tre högsta timmedeleffektvärdena under fakturaperioden (dvs. månaden).
Nov – Mars vardagar kl 7-19 135,00 kr/kW inkl moms
April – Okt vardagar kl 7-19 56,00 kr/kW inkl moms.
Så jag laddar alltid bilen efter 19:00. Å skulle jag behöva mitt på dan då finns det snabbladdare där jag bor eller Enköping.
På helger är det inga effektavg.
Men all nätägare har sina regler.
Hör med din nätägare hur det bli hos dig så är du förberedd.
Med en ökad andel elbilar som laddas vid de billigaste timmarna (elhandel) så skapas en ny effekttopp i de lokala elnäten - en effekttopp som blir större än det “traditionellt” högsta effektuttaget från en typisk villa.
Effekttariffer ska utformas med tidsdifferentierering, det står i regelverket med.
Får man fråga vilken nätägare detta är? Misstänker att det inte är Preussen Electra (numera EON)?
Sala/Heby energi ab.
Det finns en faktor till som blir problematisk för elbilsladdning och effekttariff. Det är att det finns flera studier som visar att laddförlusterna ökar dramatiskt om man ställer ner effekten i laddaren. T ex om en elbil är optimerad för att ladda 11 kW från en laddbox, så ökar laddförlusterna om du ställer ned effekten till t ex 3,5 kW. I vissa fall fördubblas laddförlusterna.
Sammantaget innebär det kommande kravet om effekttariff att det blir svårare att parera “billig” laddning hemma av elbil, och om man istället väljer att ställa ner effekten på laddboxen så ökar laddförlusterna dramatiskt.
Välkommen till gemenskapen, Helge!
Studier som visar att verkningsgraden går ner vid lägre effekt är kanske sanna, men i just det scenariot du målar upp så finns det två möjliga sätt att ställa ner effekten från 11 kW till 3,7 kW.
- Ladda trefas i 3x1,2 kW. Då kan jag köpa ett förlusterna blir större.
- Ladda enfas i 1x3,7 kW. Då kanske effektförlusterna blir de samma procentuellt som i 3x3,7 kW, eftersom man då använder ombordladdarens fulla kapacitet, fast då bara på en fas.
Jag vet inte om det är så, min egen yrkeserfarenhet kommer från servrar, som (som alla andra datorer) innehåller nätaggregat som omvandlar AC till DC. Servrar har ofta två redundanta nätaggregat, tanken är att man kan mata servern från två oberoende kraftkällor så att bortfall av den ena inte innebär bortfall av den andra. Och även för att gardera sig mot att nätaggregatet går sönder.
I sådana fall kan man ofta ställa in i servern hur man önskar att effektuttaget ska fördelas. Antingen ställer man in det så att effektuttaget balanseras mellan de två nätdelarna, eller så optimerar man total energiförbrukning genom att dra mer ur ett nätaggregat än det andra. På så sätt får man ner förlusterna genom att nätaggregaten får jobba där de är som effektivast.
Samma sak borde vara överförbart till elbilar. I grund och botten är ju en elbilsladdare bara en AC-DC-omvandlare med lite styrning, och är därför principiellt likt ett nätaggregat i en dator, och egenskaperna borde vara liknande. I de fall arkitekturen är att det finns tre ombordladdare (en per fas). Vilket jag förstått är fallet på åtminstone vissa bilar, men jag vet inte hur vanligt det är.
Sedan är ju frågan vad som händer om man ställer ner effekten i en laddbox eller en bil till 3,7 kW. Kommer den gå över på enfas och använda den fasen till max eller kommer den ladda på trefas, men endast använda dessa delvis?
Jag gissar på att svaret varierar från laddbox till laddbox. Särskilt med tanke på att vissa laddboxar till och med dynamiskt kan fasbalansera, d.v.s. överföra laddeffekt från en fas till en annan genom en AC-DC-AC-konvertering, med målsättningen att maximera tillgänglig effekt och balansera faserna.
Det jag vill säga med detta är att det inte är så enkelt som att lägre effekt = lägre verkningsgrad, det är många andra faktorer som spelar in här.
Oavsett spelar inget av detta roll för elnäten. De behöver se till att de klarar av att överföra den effekt som krävs, och även om det kostar mer energi att lösa det genom att sprida ut effekten så är det gynnsamt för dem.
Vi som har kinesiska (och koreanska?) bilar kommer gick behålla problemet, vi kan ju ladda 7,2 på en fas eller 11 på tre faser många gånger.
Det här är rätt oväsentligt. Det kanske, rent akademiskt, kan kännas dumt att potentiellt ha lägre power factor och “slösa totalt mer energi över längre tid”, men slutresultatet för dig som kund är ju att du ändå får en lägre räkning genom att undvika tariffen. Vi talar inte sådana förluster att du helt plötsligt inte skulle få tid att ladda din(a) bil(ar).
Hela poängen är att kapa toppar, och om det nu skulle resultera i mer energisvinn (vilket iallafall för mig som icke-expert på eldistributionsnät är oklart om det verkligen gör ute i ställverk, matarstationer, transformatorer och ledningar), det ska inte riktigt vara något som du som slutkund ska behöva bry dig om.
Det är inte bara kapa topparna.
Om flera kör elbil och kommer hem ungefär samtidigt m.m är inte lokalnäten dimensionerade för effektuttaget.
Att du kan plocka 11kW med din 16A säkring betyder inte att nätet kan leverera den effekten till alla utan konsekvenser i elkvaliteten.
Det är precis det jag menade med “kapa topparna”. Inte individuella toppar i hemmet.