Effekttariff - Ett hot mot omställningen till elbil?

Så kan det nog vara för en del , och väldigt många andra gör ett val och försvarar sitt val med näbbar och klor , även sitt val av bilmärke som om det vore deras egna barn . Jag har gjort valet Elbil som jag kommer att ha drygt ett år till . Öppen för andra alternativ nästa gång dock .

Väljer man hybridbilar får man flera saker att ha huvudbry på vad gäller höjda skatter och avgifter m.m. Glöm inte EU:s utsläppshandelssystem ETS 2 som kickar in 2027 som parameter också. Syftet är ju att ställa om till fossilfritt. Politiska beslut kring skatter och avgifter påverkar nog sin del, men till syvende och sist är det nog de globala handelspriserna på olja och el som påverkar mest :slight_smile:

Jo det har du nog rätt i , mest för att det blir fler dyra service tillfällen på en laddhybrid. Men det får inte bli för krångligt , med för mycket olika anpassningar till både elpriser och effekttariffer . Investera stora pengar i solpaneler / batterier och avancerade laddboxar känns inte värt mödan det heller . Inte värt besväret för att spara några kronor milen . Så länge det är enkelt och smidigt som jag har det nu , då jag sätter i sladden och laddar när jag vill , så är det ju perfekt med elbil till vardagliga transporter.

Ja det är mycket som är osäkert framåt . Men huvudbry skulle jag inte ha med en leasad laddhybrid med garanti . Då har man å andra sidan valmöjlighet . Är det dyrt bränsle så stannar man och laddar bilen , och är det inte så dyrt men dyr laddning så kör man vidare om man inte tänkt stanna . Fossilfritt går det ju att köra till stor del ändå med fossilfria bränslen . Synd bara att det är ovanligt med Diesel / El . HVO är väl helt fossilfritt . Etanol / El tycker jag borde komma på laddhybrider . Är man på väg till en stad så får man spara på elen så man kan köra på el där . El och bränslen är i alla fall konkurrens utsatta , det är lite värre med nätägarna , med sina effekt tariffer .

Med Ellevios variant av effekttaxa så blir marginalkostnaden 27 kr/kWh (!) om man råkar ladda under en timme som räknas som en av månadens effekttoppar. Händer det under natten (22-06) så halveras marginalkostnaden, men den blir ändå skyhögt över vad publik laddning eller fossila bränslen kostar.

Extra störande är att man inte vet säkert när dessa effekttoppar inträffar förrän vid månadens slut vilket gör det till en ständig chanstagning att planera elbilsladdningen.

Jag frågade Gemini “hur se de olika nätleverantörernas effekttariffer ut” och fick svar för Ellivio, Vattenfall och E.ON. Om Vattenfall följer det som görs idag för ett provområde är det en vinstlott att ha Vattenfall, som nätleverantör.

Ja det känns lite jobbigt det där . När jag kom hem i går kväll satte jag i sladden som vanligt , när jag kom in i huset hade min snälla gumma pizza på gång i ugnen och tvättmaskinen igång . Visst hade jag kunnat avbryta laddningen , men det hade nog lika gärna kunnat glömmas bort av en glömsk gammal gubbe som mig . Laddaren har jag redan på lägsta möjliga effekt 10 A , och jag tänker inte köpa en ny med ytterligare elektriker kostnad . Hoppas det dröjer till 2027 innan dom inför eländet här , så det blir lagom att lämna tillbaka bilen .

Dubbelkollade du att LLM:en spottade ur sig korrekt information?

Jag hoppas (naivt) att Energimarknadsinspektionen (Ei) sätter ned foten före 2027 och förbjuder användandet av några få effekttoppar som underlag för effektavgiften. Enligt Ei ska syftet med effektavgiften vara att fungera som incitament för abonnenter att undvika att ta ut hög effekt när nätet är hårt belastat. Men att nätet är hårt belastat har väldigt lite att göra med abonnentens egna effekttoppar, undantaget den egna serviceledningen. Att dessutom bara bestraffa de allra högsta topparna gör att det helt saknas incitament att flytta all annan elanvändning till tider när nätet är lågt belastat.

Hela upplägget med att basera effektavgiften på toppvärden är inte bara ologiskt utan även oförutsebart. Viss användning kan bli väldigt dyr medan annan kan bli gratis (effektmässigt), och man vet inte vilket förrän vid månadens slut. Jag undrar varifrån denna prismodell kommer; gissar att det är ett arv från tarifferna för storkonsumenter (storindustrier) där samtidigt uttag av mycket effekt (tänk två masugnar samtidigt) verkligen påverkar nätets belastning.

En (enligt mig) betydligt mer logisk effekttariff vore att ha en avgift per kW (effekt) som varierar över dygnet/veckan/året beroende av hur hårt belastat nätet är (reellt eller statistiskt).

Ja så gott jag kunde. Ellivio stämmer och det finns ett inlägg tidigare på Elbilsveckan om Vattenfalls prov, skrivet av Zander. Det inlägget ger lite mer information. Vad gäller E.ON litar jag på Gemini.

Jag håller med om att effekttariffens konstruktion hos bl a Ellevio är problematisk, men en marginalkostnad på 27kr/kWh för laddning vid “fel” tidpunkt, som nämns här ovanför, låter ändå osannolikt hög.

När jag gör ett överslag, baserat på några lösa antaganden, får jag fram en marginalkostnad på uppåt 4 kr/kWh. Men jag är kanske ute och cyklar?

Ellevio tar 81 kr/kW räknat på medelvärdet av de tre högsta topparna. Om en av topparna ökar med 1kW så ökar medelvärdet med 1/3 kW. 81*1/3=27 kr. Detta är naturligtvis “worst case” men visar hur mycket av ett lotteri det är; ibland blir effektavgiften låg, men plötsligt kan den bli extremt hög.

Våra beslutsfattare behöver ta ett tydligare grepp om elnätsmonopolet för att främja elektrifiering. Skapa förutsättningar för inhemsk grön energi som fullständigt sopar matan med importerad fossil energi ur varje perspektiv då får vi även fart på andra sektorer i svensk industri. Dessa aspekter är för mig mer intressanta än miljövinsten ur ett svenskt perspektiv, det fina är att vi får miljönyttan på köpet.

1 gillning

Jag är med på att den tillkommande merkostnaden för att ladda under exemplets topptimma blir 27 kr. Men jag tänker så här: Under en timma hinner man förmodligen få in mer än en enda kWh i batteriet, kanske snarare 11 kWh om man laddar med full effekt. Då blir det 11 kWh att fördela merkostnaden på, alltså en marginalkostnad 2,45 kr per kWh på grund av effekttariffen.

Och skulle man ladda även påföljande timma på full effekt, så halveras marginalkostnaden, eftersom man bara kan ha en effekttopp per dygn.

Vintermånaderna visar min laddbox 34-36 KWT förbrukad energi varje dag när jag kommer ut till bilen . Då räcker det inte med 3,7 KW ladd effekt från 22 - 0500 . Jag pendlar 12 mil om dagen och kan ändå ladda på natten , väldigt många andra pendlar längre och jobbar nätter med hemmaladdning på dagen . Både inom industri / transport och framförallt vården . Även offentliga laddoperatörer drabbas ju . Känns som det vore mer angeläget att satsa statliga resurser på utbyggnad av lokala elnäten och överföringskapacitet , och begränsa effekterna av EU krav på effekt tariffer . Än att satsa stora pengar på elproduktion i nuläget , när vi ändå inte har så stort behov , och dom tänkta ökade behoven dröjer som det verkar .

Fast du du kommer väl hem innan kl 22 om kvällarna och kan sätta bilen på laddning?

Ladda med 5 kW trefasigt över 7 timmar så har du 35 kWh (inkl förluster).

Jobbar mycket med långa fast färre dagar , så jag brukar vara hemma igen allt från om jag har tur 1900 men oftast 2000 . Men jag menade för att ladda på den tiden dom rekommenderar utan att straffas dubbelt . Jobbar man mycket så tjänar man mycket pengar , men jag är inte så sugen på att lägga dom på effekt tariffer .

Blir det inte extra kostnader då , inklusive hushållets förbrukning ? . Jag kan inte ställa ner laddaren till lägre än 10 A , så det blir väl ca 6,6 ändå för mig , men jag läste på Carup reportage där det uppmanades att ladda med max 3,7 KW effekt på natten för att inte straffas med högre kostnader. Och där en av journalisterna skrev om ökade kostnader på upp till 1000 kr i månaden . Jag kan inte bedöma sanningshalten i det , men det lät inte lockande. Men en laddhybrid laddar ju oftast inte på tre faser , så då kan jag ladda på låg effekt ändå , och hem kommer jag ändå om bilen är tankad . Kändes som ett mer lockande alternativ , om jag ska hoppa på ytterligare en privatleasing period nästa gång . Vi har Vattenfall som nätägare här , så det kanske inte blir så farligt för oss , och bränslepriserna kan ju vara högre efter valet . Så jag får väl välja efter hur förutsättningarna ser ut då .

Ja det lät ju bättre , det kan väl vara låglast tid även mitt på dagen ? För dom som jobbar nätter .