Effekttariff - Ett hot mot omställningen till elbil?

Lite ljusning och hopp för effekttariff hos EON för hushåll och konsumenter, man kan hoppas att liknande tankar kommer till företag.

1 gillning

Njae. Om man laddar 11 kWh under en av topptimmarna så ökar medelvärdet med 11/3 och därmed effektavgiften med 81 * 11/3 = 297:- för denna lilla laddning. Det stämmer att man sedan inte får någon effektavgiftökning alls för den laddning man gör utanför den brännmärkta timmen.

Min poäng är att det blir något av ett lotteri ifall man får betala mycket eller inget i ökad effektavgift om man inte har järnkoll på när månadens tre effekttoppar inträffar, vilket kan bli svårt eftersom det är först vid månadens slut som man vet säkert vad som blev topptimmarna.

Detta låter ju bra gällande EON. Under vinter men inte nätter.

Vi kommer att införa den nya prismodellen med en effektavgift för säkringskunder från 16 till 63 ampere den 1 september 2026. Effektavgiften bygger på den timmen du använder mest effekt varje dag och tas ut under vintern, men inte på natten. Du som är kund hos oss får mer information under februari månad 2026.

1 gillning

Jag tycker att han hade bra tankar om att nätägarna borde få sätta upp batterilagring lokalt . Det borde väl vara bättre än att varje konsument ska ha egna dyra batteri lager hemma . Inte minst ur brandsynpunkt .

Hur mycket effektavgiften ökar på grund av elbilsladdning med 11 kW under en viss timma (som skapar en effekttopp) går såvitt jag kan se inte att räkna ut utan att först göra ett antagande om vad kostnaden hade varit om man istället avstått från att ladda under denna timma.

Jag tycker frågeställningen om hur effekttarifferna påverkar elbilsladdningen är högintressant, så här kommer ett försök till räkneexempel:

En elbilsägare i Ellevios nät, som inte använder el för uppvärmning, laddar normalt sin bil under natten (22-06). Det är billaddningen som skapar månadens tre effekttoppar och snittet ligger då typiskt på 5,5 kW, eftersom nätbolaget ger 50 procents effektrabatt nattetid.

Effektkomponenten i elnätstariffen landar då på 5,5*81 = 445 kr/mån. Detta är baseline-scenariot.

Om vi antar att bilägaren kör 1 500 mil per år och att bilen drar 2 kWh/mil kan man komma fram till att effektavgiften kostar 1,78 kr/mil (445kr*12 = 5 340kr/3 000kWh). Detta om msn lägger hela effektavgiften på elbilskontot, vilket förstås kan diskuteras. Även utan elbil hade det blivit effektavgift, fast lägre.

Antag nu att bilägaren av misstag eller nödtvång laddar under en timma på dagtid. Då uppstår en effekttopp på 11 kW, vilket höjer snittet för den aktuella månaden från 5,5 kW till 7,3 kW. Då blir månadskostnaden för effekten 591 kr istället för 445 kr – en merkostnad på 146 kr för en timmas billaddning.

Det blir förstås en saftig marginalkostnad om man slår ut denna kostnadsökning enbart på de 11 kWh som laddades under den aktuella timman – över 13 kr/kWh. Det hade varit mycket billigare att snabbladda på stan.

Men om man istället gör antagandet att bilägaren lät sin bil ladda från 10 till 80 procent under dagtid vid detta enda tillfälle under månaden – och fick i låt oss säga 50 kWh i batteriet – så blir kostnaden för effekten bara 2,92 kr/kWh.

Alltså 1,14 kr mer än effekten normalt kostar, vilket ju var 1,78 kr enligt antagandena ovan.

Inte så farligt trots allt, jag gissar att totalkostnaden för de 50 kWh blir ungefär samma som vid snabbladdning.

Så kan man hålla på och laborera (hoppas jag räknat rätt…)

Ska jag investera goda pengar i nåt för att sänka mitt elektriska energibehov och effektbehov . Så får det nog bli en vedpanna med möjlighet till 12 volt drivning av cirkulationspump . Att skogen forsätter att växa , och att det finns bönder som fortsatt vill sälja , är pålitligt även i krigstider om så illa vore . Att investera i sånt ” solceller t.e.x.” som gör en beroende av företag och regeringars beslutsfattande känns inte tryggt . Lite samma sak med bilar , äga sånt som är tryggt / bevisat hållbart och lätt att påverka själv . Är energin till bilens drift dyr så kör man mindre . Lätt att påverka själv .

Det är så mycket som min fru tankar för i månaden . Om hon skulle ha en elbil , och ladda vid fel tidpunkt några dagar i månaden . Så skulle det bli dyra mil på hennes bil . Man kan inte förvänta sig att dom flesta är intresserade och insatta i sånt här . Väldigt många man pratar med , vet ju knappt vilken typ av elavtal dom har när man frågar . Bland dom som tycker att det verkar bökigt med elbil redan nu , så kommer inte effekt avgifter att få dom mer positiva. Inte heller dom som jobbar nätter och behöver ladda på dagen .

Ditt räkneexempel visar att effektavgiften inte slår så hårt mot den som laddar mycket och jämnt utspritt över hela månaden. Om man laddar med 11 kW varje natt så får man många lika höga effekttoppar vilket är det som belönas av Ellevios princip att ta betalt för de högsta topparna.

Värre blir det för den som använder bilen mindre och mer oregelbundet, t.ex. för att åka till sommarstugan på helgerna eller för veckohandling. Om man laddar med 11 kW en gång i veckan så får man samma 445 kr i effektavgift, trots att man kanske bara fyllt på med 4*20 kWh (helt taget ur luften) vilket då ger en effektkostnad på 5,56 kr/kWh. I detta läge är det förstås bättre att ställa ned laddströmmen till ett minimum.

Nu i oktober hade jag möjlighet att endast ladda med 3,7 kW istället för 11 kW som jag gjort tidigare månader då jag behövt ladda upp batteriet på natten då jag haft längre jobbresor två dagar i rad.

September: 11,534 kWh x 51,45 kr = 593,43 kr

Oktober: 6,038 kWh x 51,45 kr = 310,65 kr

Så med andra ord, om jag behöver ladda med 11 kW en timme någon gång under en månad så kostar det mig ca. 283 kr extra.

För den som kommer hem från natt jobbet på morgonen med lite kvar i batteriet , där någon annan i hushållet behöver bilen tre timmar senare hyfsat ofta , och laddar med 11 KW effekt plus något lite till huset . Hamnar på minst 12 KW x 105 = 1260 kr i effektavgift . Då blir det inte mycket ekonomi på att välja elbil , även om det går att åka och sitta av en halvtimma på snabbladdning i stället .

Det skulle bli 1920 kr i månaden i effektavgift vid samma exempel . Så dom tycker nog inte att det vore ett bättre alternativ. Elbilar är verkligen inte för alla . Allt ska drivas med el tycker samhället , men vi får inte kräva för mycket el får då ska vi straffas . Och kör vi på andra energislag , ska vi också straffas . Man blir allt lite trött .

Bra att veta för framtida bilval .

Återigen så är det ingen sanning idag, och inget som man bör ta hänsyn till i bilvalet. Det enda man vet att en bil alltid är ett svart hål att ösa pengar i…

2 gillningar

medhåll !

Ja så är det. Det slår fel och syftet motverkas dessutom. Dvs dubbelfel.

Tror jag med, tillämpar “så var det förr” synsätt på en idag helt annan verklighet.

Bra ide!!

Hur mycket sänks abonnemangsavgiftem med när effektavgiften införs?

Sedan har vi ju problemet med laddningsverkningsgraden hos elbilar. Min elbil har ungefär 0,7kW i egenförbrukning under laddning (vintertid mera). Så enfas 10A ger 30% förlust, samtidigt som trefas 11kW ger 6% i förluster. Vid 22kW så är det bara 3% i förluster. Så optimering på effektavgifter torde öka landets energiförbrukning…

Vintertid så verkar batteriet må “bättre” av hög laddningseffekt då det minskar avkylningen. Det gör att batteriet degenererar långsammare.

Sedan så finns det en osäkerhetsfaktor vintertid då batteriet definitivt mår bättre av att laddas direkt när man kommer hem istället för att det först skall kylas ner och sedan laddas. Många elbilsägare kommer nog att komma ut till dåligt laddade elbilar då laddeffekten stryps rejält under -7 C i batteritemperatur. Min laddas med maximalt 5kW samtidigt som den förbrukar någon extra kW för batterivärmning.

Få elbilar kan ladda med lägre än 6A trefas (4,1kW) eller 6A enfas (1,4kW) eller 6A tvåfas (2,4kW). Detta kan åstadkomma en snedbelastning på lokalnäten om alla elbilsägare i ett område skulle “lyckas” hamna på samma fas och bara ladda enfasigt…

Det hade varit bättre med en progressiv effektavgift som räknas per kWh men som helt saknar tröskeleffekter där enstaka toppar under en månad slår på hela månadsförbrukningen.

Eller att man tvingade fram dag och natt taxan igen.

Hela effektavgiften känns väldigt fel då all övergång till el istället för fossilbränsleenergilösningar för att förbruka energi riskerar att skjutas på framtiden. Inte så mycket för att det blir dyrare utanför att det blir oförutsägbart till stora delar.

Eller så försvinner styrningsmotivationen helt när folk skiter i det hela och nätbolag få en ny kassako bara.

1 gillning

Vattenfall sänker den inte, tom höjde den litegrann. De sänkte överföringsavgiften istället.

Det lustiga med deras metod är att storförbrukaren av el innan effektavgift som inte vill/kan minska sin förbrukning kan få lägre kostnad än innan effektavgift. Den lilla förbrukaren behöver bara små effekttoppar för att det ska bli dyrare än innan effektavgift. Jag hoppas de funderar ett varv till innan de utökar försöksgruppen.

Mest “vinner” givetvis storförbrukaren som kan styra om det mesta från 07-21 till 21-07.

Jag har 16 A men sprängde proppen först när jag hamnade på 25+ A en gång. :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Ja då borde jag klara mig , för vi betalar dyrt för 20 A huvudsäkringar . Jag är lite hängslen och livrem av mig , tyvärr kanske :thinking:.

Uppföljning och jämförelser mellan olika nätbolag.

1 gillning