Effekttariff - Ett hot mot omställningen till elbil?

Vad svarade Gemini?

Det kostar mig ca 5 kr milen totalt , men blir ändå ca halva bränslekostnaden jämfört med våra bränsle motor bilar som ligger på ca 10 kr milen . Det är ju tur det , för övriga kostnader är högre på elbilen . Men dom vill också ha lite el och effekt . Motorvärmare plus kupé värmare på totalt 2000 W i ett par timmar innan avfärd brukar behövas för att få komma ut till en bil med isfria rutor och behaglig kupé temperatur. Snabbt beslut om att åka en längre sträcka kl 16 en vardag på vintern , när elbilen behöver laddas inför avresa , så får det väl bli någon av dom andra när effekt tarifferna införts

Jag hittade inte det svaret på första frågan. När jag ställde frågan “Hur hanterar E.ON effekttariff” fick det här svaret, men svaret beror lite på hur man frågar.

Hur E.on kommer att hantera effekttariffen (för kunder med säkring 16-63 A):

• Beräkningsgrund: Avgiften kommer att baseras på den timme du använder mest effekt varje dag.

• Tidsperiod: Denna avgift kommer att tas ut under vintern, men inte på natten. Exakta tider för höglast/låglast kan variera, men de dimensionerande timmarna (höglasttid) är ofta under vinterhalvåret, dag- och kvällstid när elbehovet är som störst.

• Möjlighet att påverka: Detta innebär att du som kund har en större möjlighet att påverka din elnätskostnad genom att vara medveten om när du använder din el, inte bara hur mycket totalt sett.

Sedan fick man de vanliga tipsen om att sprida elanvändningen

De där ja – det stämmer mitt i prick :slight_smile:

Blir ju lite bök ändå… Både bilen och värmepumpen vill ha 11kW, när ska man köra respektive?

Räknade nån gång på att oljepanna hade varit billigare än luft/vattenvätmepumpen just nu med låga oljepriser.

1 september 2026 har e.on sagt att den nya prismodellen ska införas, vet dock inte om de gör en pilot likt Vattenfall. Modellerna låter dock snarlika, att det är medelvärde av de X högst topparna dagtid vintertid.

Om E.on går vidare med att räkna varje dags topp så blir det dock ganska annorlunda eftersom några enstaka effekttoppar inte förstör hela månadens räkning.

Det verkar dock som att Ellevio är de som sticker ut genom att de räknar toppar hela året, alla dagar i veckan och dygnet runt (toppar på dagtid räknas dubbelt). Det finns alltså aldrig någon tid att ladda “fritt”.

Jag har varit i kontakt med Vattenfall då deras information är otydlig enligt mig.

Källa vattenfall: “Effektavgift: Baseras på genomsnittet av dina fem högsta effekttoppar (mäts i kW) spridda över en månad under höglasttid.”

Jag upplever som att den kan tolkas som att alla 5 toppar kan inträffa samma dag om man har otur tex vid kallt väder, råkat starta billaddning osv. Dock som tur är så räknas bara den högsta toppen per dygn. Så har man använt 10kW under en timme kan man fortsätta använda 10kW per timme resten av den dagen till kl 21.

1 gillning

Stora förluster, vilken bil?
Om man laddar ute på stan, betalar man på det man stoppar in till bilen, eller det bilen lagrar ? (före eller efter förlusterna)
Tror jag vet svaret…dvs det blir ännu dyrare att ladda ute.

Vi byggde nytt hus för 16år sedan, kör bergvärme. Kan verkligen rekommenderas. Gått klockrent, låter inget och utan underhåll. Bytte visserligen en ventil för tusenlappen, den läckte minimalt, men min OCD ni vet. Gillar att det är perfekt.

Cupra Born . Ja det kanske är olika på olika bilar ? . Jag har ökat laddningen till 13 A nu , så hoppas det blir bättre . Jag har inte hunnit kolla än .

Du ska väl leva 20 år till?
Men vill du resa, sälj huset och skaffa lägenhet och res upp huspengarna. :+1:

Nä det behöver vi inte sälja huset för . Men sparpengarna menar jag , reser vi hellre för på ålderns höst.

1 gillning

Vi ligger tydligen på effekt en mild November på att få betala för 12 KW x 105 kr = 1260 kr . Jag har aldrig laddat på full effekt 11KW , så huset vi har och övrigt elanvändande tar visst mer än man kan tro . Vi gjorde totalt av med 2000 KWT i November, så minskad överförings avgift på 20,5 öre ger väl ca 400 kr lägre kostnad på det då . 1260 - 400 kr = 860 kr i fördyring när jag jobbat natt framöver på mina ca 250 mil i månaden ger det en merkostnad på 3,44 kr milen vintertid . Nuvarande kostnad ligger på 4kr milen sommar och 5-6 kr milen vinter , så det blir en avsevärd extra kostnad vinterhalvåret om jag räknat rätt . Så jag är väldigt glad att jag inte är med i test gruppen . Visst går det säkert minska kostnaderna genom ett väldigt fokus på att hålla koll , och stänga av laddningen när det ska lagas mat , och bryta strömmen till pannan när det ska laddas . Men vem orkar leva så . Alternativt investera i dyr teknisk utrustning som sköter det hela åt en då . Nä det får nog bli klimatvänligt bränsle till en helt vanlig bil för mig , när dom inför detta .

1 gillning

När jag som jag alltid gjort tidigare även februari 2025 , haft Laddboxen inställd på 10 A får jag 5-6 KW effekt . Att jag ändå ligger på toppar på 11-12 KW den månaden tyder på att huset : hushållet tar lika mycket effekt som bilen .

1 gillning

Ser ganska normalt ut för ett vanligt hushåll med matlagning och värme igång. Jag håller på elbilen men jag förstår om du dumpar cupran mot en liten bensinbil.

1 gillning

Min bensinbil är inte så liten , men har en ganska liten tråkig men bränslesnål motor , och en form som gör att den slinker lätt genom luften . Så den förbrukar inte stort mer energi än en liten SUV bulle som är så populärt nu för tiden . Gubben är lång och stor , så han kräver lite utrymme .

Men eftersom det är lite värdelöst med ICE bilar till korta transporter lokalt , där bränslemotorer mår dåligt av kallstarter utan att få gå varma och släpper ut orenade avgaser . Så är jag lite intresserad av att köpa något sånt här billigt , när jag lämnar tillbaka Cupran . En Renault Kangoo Elbil går att köpa billigt . Praktisk lien rackare till allt möjligt lokalt . Gumman gillar inte att köra bil , utan tar oftast tåget till stora staden . Om jag kunde få henne till att ta den till tåget i stället för Volvon , så skulle den nog Volvon må bra av det .

Du är riktig modig om du köper den. Renault och deras OBC från den tiden är huvudvärk. Lycka till.

1 gillning