Effekttariff - Ett hot mot omställningen till elbil?

Aj då , tack för tipset . Är en Berlingo bättre ? .

Ingen erfarenhet av Berlingo Electrique :slight_smile:

Kanske vet @J.Erasmie som fd service rådgivare på Peugeot återförsäljare? .

Citroen Berlingo och Peugeot Partner är i princip samma bil jag håller själv ögonen öppna efter en men jag behöver den långa versionen (för att få plats med hoj i skåpet) som är ovanligare men jag skulle inte gå äldre än 2021

Gen 1 1998-2005 ovanliga i Sverige och helt ointressanta Gen 2 2013-20 räckvidd 12 mil och inte helt pålitliga många barnsjukdomar Gen 3 2021 till idag 20-25 mil ärlig räckvidd riktigt bra bilar många begagnade har gått långt och slitits hårt och är förhållandevis dyra men i min bok enda som är värd att lägga pengar på

Ska du köpa en begagnad ta den till Bilprovning och få ett test innan köp Lycka till

1 gillning

Det är intressant hur man förändrar sitt beteende med effektavgiften för att kunna “spara” lite pengar.

Laddar aldrig bilen mellan 07-21 på vardagar nu, jag parkerar bilen i ett garage som ligger runt +10 så är det oftast varmare i garaget än vad batteriet i bilen är då jag kommer hem. Så inget behov att måsta ladda på en gång för minska effektförluster för att batteriet kan bli kallare under kvällen, istället tvärtom att de värms upp lite av garagetempen innan laddning.

Programmerat om så jag värmer upp extra tappvatten på morgonen vid 6, duschar inte hela familjen samma dag så brukar vi inte behöva någon mer tappvattenkörning den dagen före kl 21 (har BVP). Kör även lite extra på elelementen i garaget på natten och elgolvärmen i badrummet på morgonen så de behövs mindre el på dagen. Styr främst elelement och elbil mot billigaste timmarna på natten. Diskmaskinen går på natten och tvättar på helgen.

Sedan har vi ett hembatteri (16kWh) som gör att vi kan kapa effekttoppar på dagen. Räknat ut om jag skulle haft runt dubbla mängden batteri skulle vi kunna undvika att köpa el dagtid ner till minus 20.

Men gör alla som jag så kommer vi nog se nya effektavgifter även på natten (även om hushållen är småförbrukare jämfört industri). Se nedan grafer min elförbrukning nov 2024 mot nov 2025.

Hade det inte varit bättre för elnätet med den jämnare förbrukningen jag hade innan? Nu blir det stora toppar på natten med laddning av bil och hembatteri, diskmaskin, toppning av värme i garage och golvärme på morgonen. Men ja, sparar över 1000kr/månad jämfört med att inte gjort något alls då vi redan hade möjligheterna hemma.

2 gillningar

Ganska god besparing ändå för att bara ändra sina vanor lite .

Har just nu i vårat uthyrningshus en VD (och hennes familj) från ett medelstort elbolag och runt middagsbordet med några andra vänner kom diskussionen förstås in på effekttariffer men inte fan blev jag klokare av det men som det verkar är mindre och medelstora elbolag inte helt positiva till det och hoppas att en ny regering tar sitt förnuft till fånga

Som tur är stog jag för maten och behövde inte höra allt Jag dök ner i en pava riktigt bra rödvin och lagom till desserten hade samtalet glidit långt från eltariffer till hur det kan komma sig att äppelträd i Kivik har börjat blomma lagom till Jul

1 gillning

Klart det hade varit bättre med ett elsystem med planerbar effektproduktion som levererade jämn och reglerbar effekt från FÅ platser, med förbrukare som konsumerade jämn effekt.

Men nu har vi tusentals väderberoende produktionenheter ”överallt” som leder till att vi behöver bygga ut elsystemet…och dessutom bygga om elsystemet till att skicka effekt åt två håll.

Förr var det enkelriktad effektleverans, nu tvingas vi bygga om till dubbelriktad trafik.
Svindyrt såklart och alla kan se vad elnätskostnaden ökat sedan vi lade ned kärnkraften.
På tal om effektskatten som inte behövdes tidigare…

Undrar hur det skulle se ut med mitt hus som har fjärrvärme och en Hyundai Inster!

Har E.on som nätleverantör och Vattenfall som el leverantör med deras 50% fast och 50% rörligt! På elpriset!

Bor i Skåne

Beror på milen men elbilen kommer bli största förbrukaren. Passa sig för effektavgiften bara så blir det ändå billigare än att köra på bensin.

Har kört lite olika elbilar i 5 år nu och det är faktiskt billigare över tid.

Ca 1500 mil per år

Har du räknat med värdeförlusten och servicen då?

Bra synpunkter från Magnus Söderberg, professor i nationalekonomi vid Griffith University i Australien.

Antagligen är energibolagen inte intresserade av några råd, utan de har ju sitt på det torra när kunderna får ta smällen istället!
Finns det inte tillräckligt bra teknik och utrustning centralt idag att sköta detta från energibolagens sida. Där kunderna kan förses med betydligt enklare lösningar som kunderna förstår och kan agera efter. Det är vansinne att kunderna ska skaffa en massa egen utrustning som kanske en promille av de 5 miljoner hushållen möjligen kan hantera!

Haha snacka om valfläsk :rofl:
Hon öppnar för att stoppa det rakt av, men vet inte hur, kan bara sammanfattas som extrem desperation efter 4 års misslyckande.

Jag förväntar mig konkreta åtgärder och inte luddigt valfläsk från framtida kandidater till hennes post hos nästa regering, så Busch har jag inte slösat att skicka frågor till.

3 gillningar

Dagen innan:

Kristdemokraterna tappar till 3,8 procent och hamnar under riksdagsspärren.

Lite transparent kan man tycka. Vänta en vecka åtminstone.

Det uppmanas att man ska ha kvart priser och styra laddning till nätterna . Ladda på nätterna Känns som det är för elnäts ägarnas skull mer än omtanke om kunderna . Billigt är det ju bara mellan 12 - 1400 . Och då vill dom ju inte att vi laddar , för då ska vi straffas . Känns som lite lurendrejeri. Känner mig nöjd med att vi har fast elpris , verkar inte vara lönt mödan att styra laddning till vissa tider .

Kvartspriser och Nattanvändnimg sätts av marknadspris med tillgång och efterfrågan och är elhandelsbolagen som gör vinst/förlust på det. Så elnätsbolagen har inget med det att göra även om elnäts och elhandelsbolag kan vara samma så är de reglerade olika. Elnätsbolaget är en reglerad marknad och om du pratar Om effekttariffen som faktiskt handlar om elnätsbolagen och tråden så gör de vinst på det så måste de ändra modellen då de enligt lag inte får göra vinst på detta.

Vi som samhälle gör däremot en vinst av att använda elnätet effektivare och därmed behöver vi inte bygga lika mkt av det.

I min mening en win win situation. De som förlorar på detta är de som tär mer på elnätet och borde då rimligtvis betala mer.

Inget av detta förändras om du använder kvarts eller fast pris. Det du gör med fast pris är som att köpa en försäkring vilket på systemnivå betyder en förlust för annars hade elbolagen inte erbjudit det precis som ett försäkringsbolag inte erbjuder något de går back på.

Något liknande situation blir det ju när fordonsskatten blir till kilometerskatt för elbilar.

Undrar om “folk” kommer att reagera på samma sätt som med effekttariffen?

Tror det blir ”kilometerskatt för bilar”

Lärde du mig något nytt ? . Inte ett ord men tack ändå . Priserna är som lägst när vi ska betala effektavgift , det var poängen . Det borde inte vara Effekttariffer ( vilket tråden handlar om ) ca 1200 - 1500 eftersom det då är låg efterfrågan på el = låga elpriser och då borde effektuttaget vara lågt . Elpriset på nätterna ligger nu på dygn genomsnittet, det ni lyckas med laddning på nätterna är bara att undvika topparna morgon och kväll . Och slipper Effekttariffer då . Jag hoppas på Ebba , ta bort Effekttariffer . I Ekonomibyråns avsnitt ”stötande priser ” lät det på företrädare från myndighet , som elnätsägarna ändå tilläts ta ut för stora avgifter .