Effekttariff - Ett hot mot omställningen till elbil?

Något som dom i Storbritannien redan håller på att utreda och när räknenissarna på Finansdepartementet börjar se hur skatteintäkter från drivmedel blir mindre och mindre framöver kommer fokus skiftas till elbilar “360.-/år där finns skatteintäkter att hämta"

Kanske dax att köpa upp sig på ett antal diesel XC60 och XC90 som många åldrats som ett medelbra vin Med sjunkande dieselpriser (om Trump tar sig samman och slutar släppa bomber) så blir det billigare att köra fossilt än elbil och då kan dom gå upp i värde

På tal om elpriset I Sverige är det ändå (bor i området 4) överkomliga priser I Italien betalar vi 0.28 - 0.35 Euro kWh inklusive avgifter och 10% skatt :italy:

2022 hade jag fast elpris på 53 öre . Ni måste ha fått jobba hårt med era timpriser då för att nå ner dit med laddning när snittet över året låg på ca 138 öre SE3 , och hur gick det med elen till huset ? . Hittills 2026 liknande scenario. Väldigt bekvämt och billigt att slippa i alla fall , inte värt mödan för att spara några tioöringar KWT om man är riktigt duktig och har investerat i smarta lösningar

Låga fasta kostnader, gör det i alla fall lätt att hålla ner kostnaderna på ett enkelt sätt . Dyrt bränsle kör mindre och ta tåget t.e.x. . Elbilen tvärt om höga fasta kostnader och billigt bränsle passar den som är tvungen att köra mycket som mig . Såna som min Fru eller min Bror som kör ca 500 mil om året , kommer inte att vinna något ekonomiskt på att byta till elbil på många år framåt . Eller så skiter man i ekonomin och väljer det man tycker är skoj och vill ha , om man har råd . .

Anekdoter är trevliga men inte så korrekta.

Tid på dygnet Prisnivå Karaktär
00:00 – 05:00 :green_circle: Lägst Natt: Minimal efterfrågan. Billigast kl. 02.00–04.00.
07:00 – 09:00 :red_circle: Högst **Morgontopp:**Hushåll vaknar och industrier startar.
11:00 – 15:00 :yellow_circle: Mellan **Lunchsvacka:**Priserna sjunker något när morgontoppen lagt sig.
17:00 – 20:00 :red_circle: Högst **Kvällstopp:**Matlagning och hög hemanvändning.
22:00 – 00:00 :green_circle: Lågt **Nedgång:**Priserna börjar falla inför natten.

. Priser på dygnet NU skrev jag , alltså korrekt NU . Och dom senaste månaderna jag kollat på Elbruk.se .

Var elpriserna 2022 en anekdot för dig menar du ? . Det blev nog ett dyr sådan för många . Dom höga elräkningarna slapp jag i alla fall . Tycker du att elpriserna varit billiga hittills i år ? , och tror du på låga elpriser resten av året ? . Gaspriser mm , vad säger din spåkula ? .

När skulle dom göra förlust? Vad jag förstår lägger de på en liten mellanskillnad till spotpriset (samt ev månadskostnad) då de debiterar konsumenten. Eller menar du något annat pris?

Nu betyder Nu . Framåt vem vet ? . Historia är en sak , men hur förändras efterfrågan under dygnet i framtid med fler och fler elbilar som laddas på nätterna ? .

Har du sett grafen nu så jag kan ta bort den ? . Eller kanske kan du gå in på Elbruk.se och titta själv ? .

Många gjorde misstaget att lita på historisk data om att rörligt ”alltid är bättre” när det gäller räntorna. Och hur många såg inte räntan röra sig från 1% upp till 5% på kort tid? Man ska vara försiktig att bedöma framtiden baserat på historik.

Vem kunde tro att USA eventuellt är landet som orsakar NATO:s död?

1 gillning

Och imorgon kanske det är tvärtom så då gäller det. Om man ska argumentera som så att just denna sekund är det så och därför är det korrekt så är varje sak fel efter en dag.

Normalt så utgår man från historik för att framtiden är svår att säga i förväg.

Och ja 2022 blir en anekdot om man jämför med att 50 andra år säger motsatsen.

På rörligt ja. På fastpris så spår dom framåt vad de tror priset kommer vara och lägger ett påslag. Då kan de ha fel och du tjänar på det men som regel har proffsen oftare rätt och har de fel tillräckligt ofta så de förlorar pengar på det så slutar de erbjuda tjänsten alternativt går i konkurs. Att tro att elhandelsbolag som erbjuder fastpris går back på detta oftare än de tjänar pengar är naivt i min mening.

Statistisk hade de fortfarande rätt på det. Men av samma anledning som jag har en villaförsäkring utifall huset brinner ned kan det vara värt binda för att man inte klarar pris volatiliteten. Men som grupp så betalar man in mer i premie än hus som brinner upp. Man betalar helt enkelt en premie för att skydda sig.

Sedan pratar få om att de haft bundet i 20 år och betalat mer i 19 år utan då påpekas det året man hade billigare.

Lycka till med köpet av fossilbilarna! Med reglerns i EU:s ETS2, som riksdagen sa ja till 2024, blir det dyrt att bränna olja och bensin.

1 gillning

Statistik är lurigt . Dom flesta år är det billigare med rörligt . Snittpriset var 2025 på SE 3 , 55 öre KWT och jag betalade 71 öre . Men dom extra ca 80 öre per KWT dom med rörligt betalade 2022 tar ju då ett ental år att vinna tillbaka . Tas det hänsyn till det i statistiken ? . Eller räknas det antal år med lägre pris på rörligt ? . Ska bli spännande att se vem som vinner 2026 . Jag vet , då räknar vi på 50 år bakåt i tiden istället . Alla har inte bundit vid rätt tidpunkt , så naturligtvis vinner elbolagen totalt på oss med bundet avtal . Men det utesluter inte att vissa vinner på det under en period.

2-3 kr litern säger Regeringen . Vem ska vi tro på ? . Helt omöjligt med efterfrågan och brist på dieselbilar i framtiden är det nog inte . Eftersom det har skett i Norge . Men sannolikheten minskar nog i takt med att elbilarna blir allt bättre , med längre räckvidd .

Hoppas jag får kompensation för höga bränslepriser med annars är det orättvist. Stampar i golvet.

Helst vill väl regeringen tala tyst om det, men på direkt fråga så låter väl 2-3kr nåt som de kanske inte tappar så mycket röster på och som kryddas med att det ska fossilbilsägarna helt kompenseras för. Sedan när facit blir högre, så kan de ju skylla på nya regeringen om de nu själva inte vinner valet. Kallas politisk spin, men som egentligen är ren ansvarsflykt när det utmynnar i svikna löften och som tyvärr är alltför vanligt, då politiker aldrig har fel :slight_smile:

Exakt så. De adderar ett påslag på fast med såklart. Med så pass god marginal så de i princip alltid går med vinst, över tid och för resp tjänst. Att en eller några Kunder kan ha tur att tjäna på fastpris…händer givetvis.
Sedan har seriösa bolag en egen försäkring mot dessa förluster!
Går inte att bedriva bolag med attityden “har vi otur med prisutvecklingen så konkurs’ar vi”.
Är därför volatila priser (tex på el), som beslutshavare medvetet skapat är så destruktiv för Sverige.
Blir ökade kostnader för företag/konsumenter

Dagens låga priser - det är väl bara Rumänien som har billigare soppa i Europa - är nog snart ett minne blott.

Våra ETS2 - regler som snart är här pressar upp priserna, och det går knappast inte att subventionera mer än vad som görs idag.

Därför tror jag att omställningen till elbilar går snabbare än vad många tror/hoppas.

2 gillningar

Håller med och förutom det vansinniga med att ha subventionerat det fossila, så missar man ju klimatmålen som i sin tur lär innebära höga böter för modersvea. Två minus blir inte plus i detta fallet!

1 gillning