Vi hade ett bolån i många år , som jag när de hemska kriget bröt ut i Ukraina band på fem år till 1,9% ränta . Ringde banken Februari 2022 och band direkt . Men det är väl naivt av mig att tro att vi vunnit något på det dom här åren en då med ditt resonemang . Vi bodde i hus tidigt 90 tal också som kan förklara åtgärden .
Precis så var det ju med dom som hade rörligt pris på el 2022 . Allt för att spara kanske 15 öre KWT . När priserna steg så var det inte så roligt längre , och väldigt många av dom skrek högt och ville att staten skulle rädda dom . Ja det gjorde staten , men då blev dom avundsjuka på att alla fick kompensation . Även vi med fasta avtal . Tar man risken med rörliga avtal , då får man allt ta konsekvenserna om krisen kommer också kan jag tycka .
Och min bror hade bundet elpris i 5 år i 15 år och hans avtal gick ut två månader före Ukrainakriget så han fick högt elpris precis som alla andra. Så ja du var med på -90 talet och hade tur denna gång. För om du alltid haft 5 år sedan 90 talet så har du ju alltså betalat mer i ca 30 år för att ha tjänat under 1-2 år för nu är det ju billigare igen på rörligt. Träffade du precis rätt och hade bra 2001 och 2008 också?
Svar nej när det gäller 2001 . Men hur rörliga räntor såg ut då kommer jag inte ihåg , och inte vilka räntor jag hade själv . Men vi har också haft rörliga bolåneräntor långa perioder. Bundna räntor kan bli dyrt om man har otur vid större lån . Men 15 öre KWT extra på el tycker jag nog är en billig försäkring mot höga elräkningar om krisen skulle komma .
Norrtälje Energi har i dagarna släppt information om införande av effekttariff för säkringskunder och jag måste säga att den är väl utformad för ändamålet. Hyfsat lättbegriplig för vanligt folk med.
Bra där av Norrtälje energi. Det behöver förenklas så att användningen sprids ut, så det kommer förhoppningsvis bra verktyg på det framöver också.
Jag tänkte spontant på typ de digitala verktygen för att boka tvättstuga m.m som folk förstår och som nog kan vidareutvecklas på ett mera globalt sätt.
Det skulle nog underlätta och vara enkelt om man kan se en sammanställning i en app när säkringskunder bokat in sina mera krävande elsysslor. Det skulle nog räcka långt!
Inte hittills i år hos oss i SE3 . Vi får se när året är slut .
Nu hade dieselpriset stigit över 20 kr litern såg jag . Men det ska vi nog inte hoppas blir långvarigt. Ökade kostnader för transporter påverkar hela Sveriges och alla Svenskars ekonomi negativt . Med stigande priser på alla varor som transporteras, och stigande inflation med stigande räntor som följd . Det är just det som sittande Regering har förhindrat och kommer att försöka fortsätta att förhindra . Innan dom flesta transporter är elektrifierade , kommer vi vara beroende av billig diesel för ekonomins skull . Och skenande kostnader på energi , påverkar även kostnader på konstgödsel och LNG som Tyskland är beroende av till elproduktion . Vilket i sin tur driver upp priserna på el i södra Sverige.
Denna modell för effekttariffen är mycket bättre och mer logisk än de som bara fokuserar på de högsta effekttopparna. Med denna modell så finns alltid ett incitament för kunden att flytta sin förbrukning till låglasttider även om man redan haft några andra toppar under månaden.
Hoppas att flera nätbolag byter till denna typ av effekttariff; eller ännu hellre, att Energimarknadsinspektionen sätter ned foten och kräver denna typ av tariff av alla bolag.
Kostnad el februari SE4 på macken i Smålandsstenar:
3,78kr/kWh inkl moms och olika avgifter, (volym 25,7MWh)
Exklusive effektavgift: 2,41kr/kWh
Kostnad el februari SE3 på macken i Gislaved:
3,10kr/kWh inkl moms och olika avgifter (volym 31MWh)
Exklusive effektavgift: 2,20kr/kWh
Kundpris 4,99kr/kWh ink moms.
Tolkar jag dig rätt att du gör brakförlust?
Nja driften är nog kring 0 eller lite åt det röda hållet men volymen var hög i februari pga sportlov och otrolig mängd danskar.
En kraftkanal gick sönder under februari som gör saker lite värre eftersom den gamla macken är utanför garanti, men den är fixad nu.
Har ni laddoperatörer fasta avtal på elen eller rörliga ? .
Det är upp till varje operatör. Jag körde fast 2022-2023 därefter rörligt på spotpris.
Vi betalar som sagt var 71öre KWT plus moms hos Skellefteå kraft . Nu var jag inne på Elpriskollen.se och kollade på ettårsavtal SE3 . 104 öre vill dom samma elbolag ha nu på fast ettårsavtal . Så nu tar dom höjd för stigande elpriser . Men ännu värre i SE4 . Men vi får hoppas att det för framförallt människorna i konfliktländerna , blir en kortvarig konflikt .
Att det var skitdyrt i januari och februari, berodde inte på kriget i Iran som började senare.
Orsaken var att det blåste knappt under den perioden så vindkraften inte levererade effekt.
Fastprisavtal har alltid varit rätt mycket dyrare för att ta höjd för osäkerheten i framtida priser, numera påverkar vindkraften största delen. Blåser mycket eller nästan inte alls…
Tar höjd för stigande priser har inget med Januari och Februari att göra . Det gäller pris från nu och ett år framåt .
Klar fastpris har med framtid att göra. Men kommentaren om jan/feb var en annan diskussion, vad som påverkar priset.
Även gaspriser tyvärr , för oss i södra Sverige. Men vinden har har stor betydelse också såklart. Och jodå jag har haft rörliga avtal i många år också, men inte dom sista fem åren då världen har försämrats till det sämre och mer osäker .
Lyssna på senaste avsnittet av Solcellskollens podcast, Arne Bergvik från Sigholm gästar och ger bra förklaringar till vinterns “höga” elpriser.