Hej
Behöver skaffa ny bil då vi är utan bil. Försöker övertyga min fru att vi ska satsa på laddbar bil trots att vi inte har möjlighet till laddning hemma för tillfället. Har garageplats med motorvärmaruttag i BRF:en där vi bor. Styrelsen säger att dom tittar på möjlighet till elbilsladdning. Min tanke var att man skulle försöka engagera sig för laddning. Har sett leverantörer som kan kovertera motorvärmaruttag till laddbox för rimlig peng.
Har ni några bra argument jag kan använda för att övertyga min bättre hälft att vi ska lägga ca 100000 extra på en Cupra Born istället för en Seat Ibiza som är aktellt för tillfället? (Kollar på ca 3 år begagnad bil, Ibiza kostar 189000 och Born 289000 med liknande miltal)
En gyllene medleväg vore ju en Laddhybrid men det tar lite emot att skaffa en sådan…
Håller med fast det är ju laddhybrider som säljer nu och en 3 år gammal kan bli onödigt dyrt…
Jag tycker du köper en 3 år gammal ICE till din BRF får tummen ur om ett eller två år då kan du om du tar hand om den sälja den med minimal förlust och då köpa en EV och förhoppningsvis finns det lite vettigare prissatta elbilar då och du kan har råd med en ny
Jag misstänker att din BRF inte uppskattar ombyggnad av motorvärmaruttag för att använda elbilsladdare
Tack för svar. Jo lutar åt en billigare bensinare.
Tanken var att få med föreningen på att konvertera fler motorvärmaruttag i föreningen med hjälp av waybler eller liknande leverantör. Tror som du säger att dom inte uppskattar egen ombyggnad…
Som vanligt är det bäst att lyssna på sin bättre hälft. Happy wife, happy life
Om du kan ladda hemma så är argumentet att det är billigt och bekvämt att ladda bilen hemma, jämfört med att behöva åka till bensinmacken med jämna mellanrum.
Om det i sin tur kan betala sig ekonomiskt är ju svårt, det beror helt och hållet på hur mycket du kör, och vad det kostar att ladda hemma. 100 000 kronor är inget du tjänar in på ett år direkt.
Om du inte kan ladda hemma (eller någon annanstans du ofta brukar parkera) så är det varken bekvämare eller billigare. Att ladda publikt är inte billigt tyvärr (priset per mil är i runda slängar jämförbart med vad det kostar med ICE-bil) och det är krångligare om du inte har några bra destinationsladdare dit du brukar köra. Elbilar behöver laddas oftare än ICE-bilar behöver tankas, och det tar längre tid, så det enda sättet elbilar kan vara bättre än ICE-bilar ur den aspekten är om man kan koppla in bilen där man brukar parkera, istället för att behöva åka specifikt för att tanka.
Laddhybrid är ingen gyllene medelväg om du inte kan ladda hemma. Räckvidden är så pass kort på el att du måste ladda varje dag för att faktiskt utnyttja möjligheterna.
Jag skulle säga att för den som inte kan ladda hemma är en ren elbil mindre dålig än en laddhybrid. Om du t.ex. kan snabbladda din elbil en gång i veckan på din lokala matbutik medan du handdlar så kan det vara helt hanterbart. (Laddhybrider går oftast inte ens att snabbladda, och den låga kapaciteten gör att de behöver laddas varje dag.)
Det är nog det smartaste du kan göra (om du planerar att bo kvar ett tag) se till att få fler boende med på tåget med argument som “det höjer priserna på lägenheterna” “det blir lättare att sälja framöver” sen när ni har laddare så blir livet mycket enklare med en elbil men att åka runt på stan och hitta en laddare och försöka ladda när du handlar kommer att funka dåligt för någon som inte är en total elbilsfanboi och du kommer bara vara missnöjd med ditt köp
Finns några snabbladdare i närheten. (bor i Eskilstuna) Med abbonemang kan man komma ner i 4 kr /kWh. Kör bara mellan 500 och tusen mil om året då jag jobbar till sjöss och är borta halva året. Så har inget behov av bil för att ta mig till o från jobb, då blir det plåtkråka (flyg).
Det är helt klart du ska sikta in dig på elbil! Det är mycket trevligare och smidigare att köra på el än att harva runt med en bensinare. Som övriga sagt så kolla runt vad det finns för laddare omkring, kanske finns gatuparkering med 11 kW-laddare i närheten och det räcker med att du står där i 4-5 timmar så har du fullt och kan köra 25-35 mil beroende på förutsättningar. En ID3 är snål så du får låga driftkostnader.
Om du kikar på en Cupra Born så är det naturligt att även kolla på en ID3, dessa finns det gott om begagnade och de har kommit ned ytterligare i pris än motsvarande Cupra Born.
Beroende på hur länge ni tänkt ha kvar denna bil så är det förmodligen väldigt bra tillfälle att köpa en elbil. På sikt kommer drivmedelspriserna öka igen till de nivåer som gällde för 2-3 år sedan och då kommer elbilar återigen ha bättre restvärde än bensinbilar, så jag tror att trots det (lite) högre inköpspriset idag så kommer du få bättre ekonomi med en elbil. Lycka till!
Jag kör en Cupra Born med 58 kwt batteriet . Perfekt för lång pendling och kortare vardags transporter . Men helt värdelös på långresor på vintern . Om jag hade kört så lite mil per år som du . Så hade jag valt en bensin eller dieselbil , med motor modell större . Oavsett möjlighet till hemmaladdning eller inte . Möjligen valt en som kan tankas med miljöbränsle. Visst är det trevlig körbarhet på elbilar , men det är det på en 6-8 cylindrig bränslebil också.
VW passat bensin inkl bränslevärmare 460000 kr . VW passat E-hybrid 540000 kr med ett batteri på ca 25 kwt brutto , ca 20kwt netto , med 13 mils räckvidd WLTP . Och som kan snabbladdas med 50 kW effekt . ID 7 touring 670000 kr . Vilken skulle jag som privatköpare valt , om det hade varit aktuellt . Med 6 mil till jobbet ( väldigt få som pendlar så långt ), och med ladd möjlighet till lågt pris där . Och på fritiden kortare transport sträckor än så i regel , förutom några få gånger om året sträckor på max 40 mil enkel väg ??? . Att tjänstebils föraren väljer ID7 , är ju inte så konstigt med tanke på lägre förmånsvärde. Men vilken blir bäst för privatköparen ??? . Väldigt synd att det försämras skatte mässigt för laddhybriderna kan jag tycka . Nu när dom äntligen börjar bli så bra , att dom tycker jag blir ett för många mycket bättre alternativ .
Det skiljer 100K mellan varje val och det beror ju på tjockleken på plånboken men en privatköpare brukar behålla bil en längre tid och ska vi se i spåkulan framöver så kommer bensinpriserna på kort sikt gå ner och elpriserna gå upp likaså kommer nog skattesatser för bensin hybrid och EV även dom justeras ganska beroende av hur valet 2026 slutar På längre sikt kommer det säkert restriktioner på fossila drivmedel (även om det dyker upp syntetiska men dyra alternativ) och det kommer kanske (men inte troligt) tillochmed bli förbjudet att på vissa vägsträckor köra privata fossilbilar
Planerar du att behålla bilen minst 8-10år är valet ganska lätt ID.7 men om du ska ha den en kortare tid än så skulle jag välja laddhybriden då du kan göra din dagliga pendling på el och resten på bensin eller köp bensinaren sätt in 200.000 i någon fond och har pengar till skatt och bränsle i framtiden
Jag kan nog tycka att det är lite väl svart/ vitt . Varför är det sådant måste att framtidens bilar absolut bara ska gå på el ? . Räcker det inte med 90 % ? . Borde inte laddhybriden tillåtas köra på el i miljözoner ? . Det gör väl inte så mycket att bensinen blir svindyr om man ändå kör på el till 90 % ? . Men en laddbar serie hybrid med räckvidds- förlängare , och hyfsat stort batteri . Vore kanske ännu bättre ? . Hoppas dom sansar sig på EU nivå , och tillåter även detta efter 2035 . Jag har inget emot att stanna EN gång och ladda , på en sträcka på 40 mil på vintern , och komma fram med minst 30 % kvar . Men då behöver man ett ganska stort batteri . Och det känns lite onödigt dyrt , om man ändå kör dom sträckorna väldigt sällan .
Jag har alltid gillat EREV eller Range Extender som en intressant lösning BMW i3 fanns med en 2 cylindrig i princip en scooter motor som laddade batteriet Opel/Chevrolet Ampera/Volt hade en bensinmotor som kunde ladda batteriet vid behov dom som laddade hemma eller på jobbet körde nästan 100% på el
Ram kommer inte som Ford och GM trucks gå full EV dom kommer satsa på EREV i 1500 2500 och 3500 pickups som kommer ha relativt stora batterier och en PentaStar V6 som laddar batterierna men inte vara kopplad till drivlinan något som borde fungera riktigt bra om man drar tunga släp långa sträckor då man inte blir lika beroende av att hitta snabbladdare när man börjar få slut på el och att man inte tappar motoreffekt och vridmoment från elmotorerna Om jag fortfarande hade behov av att dra tunga hästslåp hade det varit mitt första val
Mitt första möte med en EREV var mitten på 80-talet jag jobbade på Nissan Design Studios i Torrance California granne var Honda Power Equipment Development (Honda Elverk) dom hade en “Skunk Works” där dom höll på med allt möjligt och omöjligt Dom hade köpt in en Porsche 550 Spyder Beck replica (ni får googla det) en glasfiber kit car kaross som dom byggt ett rörchassi under och satt 5st Optima lättvikts 12volts batterier i tröskellådorna på båda sidor batterierna var kopplade till en elmotor vid varje bakhjul Kopplat till batterierna var en specialbyggd regulator/laddare som fick ström från ett Honda bensinelverk som monterats där mittmotorn i Porschen var monterad Elverket var ett experiment 2 cylindrigt direct injection med katalysatorer som stog och gick i princip ljudlöst på lågt varv men när man utnyttjade hela effekten i elmotorerna steg varvtalet lite och laddade på batterierna Bilen var helt hysterisk att köra på den tiden var vi inte vana vid elbils acceleration vi tog ut den till våran testanläggning i Palmdale där vi hade flera Nissan sportbilar men även en first gen Mazda Miata Gissa om Beck Spydern piskade den stackars bilen både i acceleration och varvtider den var helt otroligt snål en 20 liters dunk bensin räckte i flera dagar
Hela projektet var topp hemligt jag undrar var den rackaren är idag
Idag använder Honda sig av ett snarlikt system i sin hybrider
Jag fick just hem 3 kubik prima björkved och sitter nu framför en brasa Till Påsk ska 6.75 liter V8 ner till Italien och spendera halvåret där därefter ska Golf Cabriolet ur hangaren sen är det dax för vårens SMC avrostning och en sommar av nercabbat Vespa och Ducati Hur ska man göra det utan att elda upp en massa fossila bränslen…
Då får jag köpa lite lotter, och drömma om en ny RAM . För det låter ju kanon . Åka Bentley till sommarhuset i Italien , låter allt som en riktig pensionär dröm . Hörde talas om ett skämtsamt Italienskt ordspråk ? ” om vi vill ha en Fiat , så betalar vi för en Fiat . Vill vi ha en Elbil så betalar vi för en lyxbil, men får en Fiat ” . Skämtsamt överdrivet naturligtvis, men lite så känns det allt med Cupran . Bilen kostar som en stor rymlig bekväm Passat , med trygga vägegenskaper. Men man får en liten sladd benägen plutt .
När vi ända pratar EV ICE Hybrider och framförallt Passat så har jag den här veckan en 2025 Passat Kombi Business 1.5 eTSI DSG bensinare Det är otroligt hur bortskämd man har blivit med Innerutrymmen i bilar som ID.4 ID.7 Enyaq Ionic 5 EV9 och andra rena EV den här känns väldigt trång och instängd i kupen lite som en BMW I4 men den har väldigt påkostade materialval och förvaring i princip överallt Infotainment systemet är samma som i ID.7 men tillsammans med en fullpackad förardisplay känns det hela mer som ett flipperspel alldeles för plottrigt och saker som hela tiden rör sig Ratten däremot så här ska det vara “riktiga” knappar med samma layout som den haptiska ratten och inte lika rörig som Enyaq den här har VW verkligen gjort om gjort rätt men jag tycker inte att funktionaliteten är så mycket bättre än den haptiska ratten så fick jag välja blev det den haptiska för mig Gillar också att dom hämtat blinkers/torkare/helljus och växelväljaren från ID.BUZZ känns som hemma
Riktigt trevlig att köra bra drag i en 1.5 liters motor och VW DSG lådan har under åren utvecklats till i det närmaste perfektion i sport läget är den en dröm för en som gillar att åka fort på små krokiga vägar smäller i växlarna distinkt på både upp och ner växlingarna medan den känns nästan som en CVT i normalläge