Elbil, laddhybrid eller bensin?

Varför tar det emot att skaffa en laddhybrid?

Privatleasade en Kia Ceed laddhybrid tidigare. Den var ingen höjdare: Seg, tråkig och laddningen tog evigheter för några fjuttiga mils räckvidd. Var det kallare än 10 grader ute drog bensinmotorn igång. Kanske finns bättre laddhybrider nu. Men som nån skrev har man ingen laddmöjlighet hemma är laddhybrid ingen bra idé.

Kollar fortfarande efter bil så har ingen brådska

1 gillning

Ok, kan varmt rekommendera Skoda Octavia iV / Superb iV. Du får 6 mils räckvidd och laddar fullt hemma och på jobbet på 3,5 timme. 204 hk total effekt och generösa utrymmen kombinerat med bra drag i motorn. Du klarar stadskörningen och alla småärenden på elen, sedan vid längre utflykter kör du hybridläget och slipper stanna och ladda. Är hur nöjd som helst.

Har en Kia Sorento plug-in hybrid och sedan en Zeekr X som andrabil. Jag är hur nöjd som helst med den kombinationen. Jag och min fru kör mer eller mindre på el när vi pendlar till jobbet och sedan kör vi alla andra korta resor med elbilen. Har box hemma och laddar hybriden varje natt förutom den natten då vi laddar elbilen. Och nu när vi nu skall iväg på skidresa på sportlovet så kör vi på bensin med Kian. Mycket nöjd.

Kollade nu på VW privatleasing . För att se om det fortfarande blir billigare med elbil . En Golf 3395 kr i månaden Id3 Edition 3895 kr i månaden . Skatt på golfen 500 kr i månaden ger lika månadskostnad. Om man som jag ser förvärmning som ett krav här i Norden , så kostar bränslevärmare 471 kr i månaden på Golfen . Och ju mer mil man väljer ju mer kostar golfen i jämförelse, eftersom den kräver mer service . 2 år 15000 mils service intervall på elbilen . Så det borde vara en självklarhet att välja elbilen , om räckvidden stämmer med transportbehovet . Jämförelsen vid privatleasing borde rimligen spegla verkliga kostnaderna på bilarna , om man antar att VW har koll på sina bilar . Men politikernas och trenders nycker är inte så lätta att förutse , lika lite som börsen eller kaffesumpen . Ser man tre år tillbaka i tiden till nu , så blev Golf köparen en vinnare . Tre år framåt ? Gäddmagen eller kaffesumpen ? .

Som min vän Båtbyggar Mäster på Åland skulle uttrycka det

“Dom styrande är ungefär lika intresserade av att driva på elbilsförsäljningen som Peter Harryson är av att motionera”

Så sant så…

2 gillningar

Kostnaderna på bilarna verkar ju vara i hamn , så det är kanske elkostnader som behöver åtgärdas. Och tillgången på billig laddning i flerbostadshus. Norge ämnar införa billiga Norgepriser hörde jag i energistradegi podden, vilket väl kommer att öka importen från oss , med stigande priser för oss ? . Svenska kraftnät gör ju enorma överskott, som borde kunna användas till liknande åtgärder i Sverige. ( totalt ligger 65 miljarder hos svenska kraftnät och väntar på att göra nytta för kunderna skriver DN ) . Men regeringen vill nog ha dom pengarna till upprustning nu kanske . Övervinster i elbolagen borde dom kunna hindra i alla fall .

Vi pratade om detta häromdagen jag och sambon. Vi började fundera på vad bilarna kostar och så och kom fram till att utslaget över tid är det billigare, mycket billigare t.om, med elbil.

Trots billånet är MG:n billigare än sambons gamla XC60 som var betald. Den är billigare i skatt, försäkring och drivmedel så pass att det NÄSTAN går ett i ett med billånet.

Golfen som är helt betald kostar mindre per månad i försäkring, skatt och el än ett månadskort i kollektivtrafiken, som hade varit alternativet.

Detta är utslaget över tid, de dyra perioderna försvinner med dom billigare och nu när det är varmare är bilarna så klart den största förbrukaren men på vintern går mer el åt till värme än till pendling.

1 gillning

Ja en E -Golf är väl perfekt till pendling. Såg på Carla ett flertal Mazda MX för 160-170000 kr med 3-5000 mil på mätaren . Inte så bra som enda bil kanske , men som pendlar bil med lagom avstånd till jobbet så åker man nog riktigt billigt i en sån , om man kan ladda hemma .

Dom styrande i Sverige pratar väl väldigt mycket om elektrifiering tycker jag nog . Men förutsättningarna vid bilval har ändrats ganska mycket på 3 år . Bränslepriser , hastigt borttagen bonus mm . Och mer förändringar verkar vänta på EU nivå . Därav politikernas nycker/ förändringar efter varje val . Och när det gäller EU , påtryckningar från bilindustrin . Det förstår nog din vän båtbyggaren . Kanske bättre än många bilhandlare, för dom verkar ju kursa på löpande band . Och en del ladd operatörer också kanske , med tanke på alla tomma laddplatser man passerar .

Vad gör den värdelös på vintern, räckvidden eller väghållningen (ej 4wd)?

Cupen born saknar batterivärme så troligen laddningen.

Ok, för vår familj är räckvidden viktigast då vi flera ggr /månad åker motorväg långt.
Laddningen behöver inte vara snabb, vi stannar minst 30min när vi väl stannar. Men 50 verkliga mil i hög fart är nice.
Siktar på en beggad EQS

Hej . Jag borde kanske skrivit för min smak, för det är väl en smaksak hur långa sträckor man vill köra mellan rasterna. Min pendling på 12 mil om dagen med 80 % laddat batteri hemifrån , och 20% kvar vid 10 minusgrader , 30 -35 % kvar vid runt nolllan ger inte mig lust att åka långt vid kall väderlek. Långsam snabbladdning utan förvärmning av batteriet , som @Larsson skriver stämmer säkert , jag har inte provat . Men skulle nog inte vara så stort problem för mig som gillar att köra långt , med efterföljande läng rast , om jag bara kom långt först . Jag har inte provat , men jag gissar att jag vid 10 minusgrader kommer ca 20 mil första sträckan, efter att ha laddat till 100 % innan avfärd , och 15 mil mellan laddstoppen 80-10 % därefter . Någon här kan rätta mig om jag har fel , Kortare vid snöoväder . Men den finns med 77kwt batteri också om man vill . Svar nej ingen fyrhjulsdrift. Jag som är 192 cm lång , sitter väldigt bra i bilen annars, efter att beställt bilen med elstolar med utdragbart lårstöd . Och bra värme i all väderlek jag kört i känns bra .

Är det inte längre med en Born med lilla batteriet? Det är kort.
Ska skriva att det är EQS eller Taycan jag siktar på. Taycan kommer långt i verkligheten då även den är hal genom luften. Och som alla Porsche, specar de sina officiella siffror med god marginal. Kommer långt i alla tester.
Kollar på jobbpendlingsbil för hustrun och WLTP på 40mil räcker bra, då det innebär 20 riktiga mil på vintern med 80% laddning.

20 mil är ner till 10% då menar jag , det går väl köra några mil till om man vågar . Det verkar som att nyttan av värmepumpen är lite svag vid 10 minus , om man som jag har 22 grader i bilen . Förbrukningen blir avsevärt lägre vid några plusgrader. Skulle frugan köra bilen så kommer man nog längre , gubben har ofta lite bråttom . På sommaren verkar 30 -35 mil vara fullt rimligt . En MB skulle allt smaka fint som nästa bil , men det skulle väl vara en 5 år gammal i så fall för mig vid nästa byte .

Ja värmepump är ganska överskattat i mitt tycke, i alla fall i svinkyla eftersom dom inte är mer magiska än de värmepumpar man har hemma. Däremot som du säger i mer normala temperaturer är dom kanon och ger en jämn och fin värme jämfört med PTC.

Men 20 mil låter kort med 58kWh, det kom jag nästan med min gamla Corsa E med 50kWh netto.

Ja det kanske var underskattat . Jag får prova någon gång . Jag utgick från min pendling , men då ska den värmas upp en gång till också .

Här har du siffror från verkligheten. Åkte hemifrån med 82 % , Nokian hakka 9 dubbdäck, minus 2 grader lätt snöfall . Procenten blev gul och bilen varnade för ( ladda bilen ) den verkade också orolig för batteri hälsa , för varningstext kom upp . Förvärmningen på jobbet tog 4 % = ca 2,5 kwt = ca en mil extra . Så jag vidhåller 15 mil mellan laddstoppen. Jag hade ju kommit 20 mil , men då ner till noll procent. Och så kör man ju inte . Jag körde 14 mil som du ser .

Trodde den skulle va snålare faktiskt, tar jag det lugnt ligger min MG zs på ca 1,95 utan batterivärme och 2,1kWh per mil med batterivärme påslagen i 90-110, blöt väg och runt nollan. Men den har relativt smala däck med mycket gummi med, 205/60-16.

Golfen har värmepump och går väldigt snålt i normala temperaturer, nedåt 1-1,2 kWh/mil men tar mycket mer när det är jättekallt och pumpen tappar effektivitet.