Elbil, laddhybrid eller bensin?

Hängde på en E Golf vid omkörning förra veckan . Visst tog jag in på den , men blev förvånad av hur snabb den var . Men den kanske är lättare än min ? .

Jisses.
Det där är ju EV9 siffror på långresor. :face_with_peeking_eye:

Har ett snitt på 21.9 på den över 3400mil.

Väger nog några hundra kilo mindre ja. Dom är förvånansvärt rappa.

Jäkla påhittet med kWh/h som vissa envisas med när bilarna står still. :innocent::rofl:

Ja jag tänkte väl att du inte kunde ha en förbrukning på 2.4 på en så liten bil. :sunglasses::zipper_mouth_face:

Det jag avsåg att visa var 14 mil och 19% kvar , mer information på skärmen, läste du in själv :sunglasses: . Men du förstår fortfarande inte ? . 2,1 kwt per mil verkar inte stämma med verkligheten . Och det verkar Vi-bilägare också kommit fram till . Jag kan ju inte garantera att det inte förekommit enorma ladd förluster, men det verkar inte sannolikt , då minskad procent av batteriet stämmer med förbrukad / laddad energi. Men frågar man någon hur mycket deras Volvo V90 tar , så säger många 0,7 . Sedan kryper det fram att det var på en långresa på sommaren . Räknar man dessutom vid pumpen , så stämmer det sällan med färddatorn. Jag är väldigt nöjd med min bils räckvidd för mina behov , så jag behöver inte skönmåla. Vi bilägares ID 3 hade en förbrukning på 2,5

Detta handlar om min bil . Om det stämmer eller inte på era bilar låter jag vara osagt :blush: .

Ja men det är intressant!

Jag tycker det görs för lite tester mellan VP och vanlig värmeelement. Vi bara tar för givet att VP är bättre men ger den mer bang for the buck med ökad komplexitet.

Ja , jag tycker det är tillräckligt billigt att köra på el ändå . Och 2,5 kwt per mil är ändå bättre än min tidigare Seat Leon laddhybrid. Den kom jag tre mil med vid minusgrader, på ett 10kwt batteri netto . Det blir ju över 3 kwt per mil . Den blev faktiskt billigare totalt sett att köra på hybrid läget från start på en sträcka av 6 mil , än att köra på elen tills den tog slut , och sedan med en törstig kall bensinmotor. Värmepumpen verkar göra bäst nytta vi plusgrader.

Då har du hyfsad räckvidd på Golfen ändå då trots mindre batteri ? . Om den går så billigt vid plusgrader. Lättare bil och smalare däck gör susen kanske? .

Ja men den går nog sina 20 mil gott och väl på sommaren. Den har ju gått 14000 mil så batteriet är väl inte helt nytt men känns ändå som den håller i.

1,2 kwt per mil ger ju 29 mil på ett 35 kwt batteri. Kom du verkligen så långt när bilen var ny ? , eller förbrukar det lite mer i verkligheten? . Inte lätt att veta vad som är vad på elbilar , reducerat batteri / felaktiga förbruknings siffror / stora ladd förluster. Men då kan man kanske få välja , vilket som känns bäst för en själv . Jag väljer hellre hög förbrukning och bra batteri , även om det är psykologi på samma låga nivå som den som hävdar att hens Volvo V90 bensinare går på 0,7 liter milen :upside_down_face:. Så jag kommer att klamra mig fast vid Vi Bilägares förbruknings siffror , med näbbar och klor :joy: .

Men vad som är vad är väl skit samma egentligen , det som spelar roll är väl vad Laddboxen säger . 32,7 kwt på 12,5 mil ger drygt 2,6 kwt per mil i går . Det gånger 2 kr kwt för mig ger en kostnad på 5 kr och 20 öre milen . Bra nog . Om någon frågar mig ( hur mycket kostar det i el , att åka i den där då ) så brukar jag svara ca 2 kwt per mil gånger 2 kr kwt i snitt över året . Så jag lurar ingen annan i alla fall .

Den drar ju mer i motorvägsfart men den visar inte % så det är svårt att säga hur långt man kommer per procent :sweat_smile:

Där förstod jag inte logiken riktigt :joy: men inte min egen heller ibland :rofl:. Men min bil visar procent , så om jag startar på 80% och kör 10 mil och det sedan visar 40 % så har bilen förbrukat 4 % per mil , vet inte varför jag vill veta dock , det får jag nog grunna lite på :thinking: