Här krävs väl lite politisk vilja och trycka på elnätsägarna som tyvärr är flera efter statens kapitulation. Borde vara en nobrainer men det krävs väl typen ”ö-installation” för att skydda de som ska arbeta med elnätet vid avbrott? För övrigt låter inte 80 tkr så farligt för 18 kWh, betalade nog 50 för 10 kWh. Finns elcyklar som kostar 70-80 tkr.
Om du inte har ö-drift (automatisk omkopplare (minns inte ordentliga namnet just nu) + separat jordtag) så kan du helt enkelt inte skjuta in någon ström i huset och vidare; grejerna stängs av vid strömbortfall. Jordtaget behöver du eftersom vid avknoppning från ett TN-C-S-nät som vi har här får du inte längre PEN-ledare från nätet och det vore ju lite trist, minst sagt.
Frågan om laddning på gatumark i städer är intressant tycker jag. För den som vill sätta sig in i problematiken (framför allt ekonomin), så hade sajten OmEV (nämnd i avsnittet) ett par intressanta artiklar i slutet av förra året. Den första av dem här:
Oj va dyrt ! 3-4 gånger dyrare . Misstänkte det i annan tråd i ämnet .
” Äga elbil utan egen laddning , går det ens ”. Klart att det går med dagens överetablerade snabbladdnings nätvek , om bilarna bara laddar tillräckligt snabbt . Om elbils kunderna vill ha det så är ju en annan sak . Ombordladdare går sönder i parti och minut hos vissa bilmärken , som Volvo EX90 och Polestar 3 . Dom är väl rätt dyra att byta ut dessutom hos en del . Hur stor pris skillnad det skulle kunna bli på en ny bil utan vore intressant . Något som ägare av snabbladdning stationer som @elmacken som har svårt med ekonomin skulle välkomna ? Borde inte större nyttjande hos dessa betyda lägre priser på sikt ? .
Det är svårt att göra estimat men all volym är ju välkommen. Nästan alla publika stationer har låg beläggning. Gjorde lite snabb kalkyl igår, elkostnaden för macken i februari ser ut att hamna på 3,20kr/kWh ex moms inkl alla dumgifter. Just nu hade man behövt ta ut ca 7kr/kWh ink moms (med bibehållen volym) för att få runt det med tanke på hur dyr utrustningen är. Men det är ju utopi, tar du 7kr så får du ingen volym alls. Volymen för februari verkar hamna runt 50MWh @ 4,99kr/kWh mot kund.
Lite off topic kanske men….
I min Spotify (gratis version) så visar sig alla poddar på startsidan samt det jag spelat senast. Den enda pod som inte syns där är Elbilsveckan. Även om det är den senaste podden jag lyssnat på. Jag måste alltid söka på Elbilsveckan för att hitta podden.
Bara som info. I övrigt är det alltid toppen att lyssna på er.
Fräschare att ladda hos er än på offentlig AC laddning tycker jag nog . Den där jävla 5 meters sladden som följer med bilarna , som man har ringlande på marken i smuts och snusk . Och den ska man ta i med rena händer och rulla ihop för att sedan ha den i sin fina bil
. Den har jag aldrig använt i Cupran , utan köpte en egen 22KW kabel på 2,5 meter . Lite lättare med den att undvika för mycket markkontakt
.
Intressant avsnitt och första gången man hört er så oense.
Måste kommentera 2 saker.
- Gullin, 3.7 kw är verkligen för klent, jag tycker 11 kw är lagom även om man skulle kunna klara sig på något mindre.. sen kanske de kan skriva ut att garanterad effekt är tex 3.7 kw men att man ofta får mer.
- Esse, nej du har både rätt och fel.. nej vi ska inte ta alla trottoarer även om man i Malmö snott vägen (kolla tex nobellvägen) men oavsett så handlar de ju att vi bygga om för bilarna så att de fungerar med både elbilar och gång trafikanterna, och ja kanske blir på bekostnad att var 10-20 parkering försvinner. Men även gatuparkering behöver en lösning på ladda elbilar..
Men ja detta är min åsikt..
Ja, det tycker jag också. Jag tycker att man ska kunna ladda en bil med 110 kWh batteri på 12 timmar. Och då snackar vi i alla fall 9+ kW.
Rätt stor kostnadsskillnad på att installera 3,7 som kommer räcka för 95% av folket vs att installera 11 kW som ska finnas där till de 2% som behöver. Fel väg att gå i början tycker jag. Kör man så mycket att man varje dag tömmer 100 kWh så är det tråkigt men det kan inte vara det vi anpassar våra hemmaladdningar för.
Angående AC-laddning, så bör trefasmatning vara ett minimum, sen kan effekten till uttagen varieras mellan 4 och 11 kW efter behov. Då klaras även behovet för laddhybrider med enfasladdning.
Men om man bara garanterar 3.7 kw så kan kostnaden för installationen knappt vara någon skillnad.. lite mer kablar och last balansering. Vore ju synd att inte ge mer effekt när de finns och tror de faktiskt skulle bli mer effektivt att köpa 3.7 till alla platser men erbjuda 11 kw när effekt finns tillgängligt för då är en bil klar när nästa börjar ladda.
Laddade med 3.7 kw i Kläppen under vintern fick köra köra till parkeringen 3 dagar för att få bilen färdig laddad då de inte fanns laddare vid stugan, skulle de haft 11 kw skulle de räckt med en dag vilket vore så skönt.
Och om 3.7 kw skulle räcka till så kan man undra varför alla vill ha 3 fas 11 kw i bilen och de börjar dessutom bli vanligare med 22 kw dessutom, där.kan väl dock även jag tycka de är onödigt mycket, då kan man köra till snabbladdare istället.
Men men behöver kanske inte mer inom storstaden, som Esse säger, då kanske man kan cykla istället ![]()
Fast nu pratar du ju om helt olika saker.
Hemmaladdning, alltså där bilen står stor del av tiden i närheten av bostäder, tycker jag 3,7 kW är tillräckligt för majoriteten av människor idag. Bilen står still så otroligt länge och folk kör mindre än vad man tror. Som Esse nämnde i podden, att begränsa till 3,7 kW sätter förväntningarna och ingen blir missnöjd. Säger man 11 kW så förväntar sig folk 11 kW och blir irriterande när de inte får det. Är ju rätt vanligt med kommentarer om att man inte får 350 kW på Ionity eller liknaande.
Kläppen är en destination och har inget med hemmaladdning att göra.Att börja med “varför ska då alla ha 11 kW om 3,7 kW är så bra” tycker jag är att förvränga diskussionen.
Tack för att du berättar för mig vilka behov jag borde ha, ska tänka på det när jag tar cykeln till brorsan norr om Tierp i helgen med köksbordet han ska ha…
Jag tror också att 3.7 kW räcker gott för boendeparkeringar.
Jag funderar på vad det skulle krävas för de föreningar som erbjuder motorvärmare på alla sina parkeringar. Jag tänker då slipper man ju iallafall att gräva för nya kablar fram till stolparna, men sedan måste det ju säkras upp så den kostnaden och behovet har man ju ändå.
Finns det bra lösningar och kanske utförare också som konverterar om motorvärmar laddplatser till elbilsladdare och vad kan ett sådant kalas gå på för en förening med låt säga 50 parkeringar med framdraget för motorvärmare?
Med 8h med halv effektavgift som vi har, får vi då in 30kWh = 12mil räckvidd på vintern. Mindre med många kallstarter/väntan i bil. Är nog många fler än 2% som behöver mer. Till/från jobbet, skjutsa ungar till/från skola och fritidsaktiviteter. På helgen är 12mil ingenting med aktiv fritid.
Vi har 25A huvudsäkring och 22kW laddbox.
Med borttagen effektavgift däremot!
DÅ kan man ladda varje timme bilen står still = fördel för alla i samhället.
Så 3kr/kWh inkl moms för utrustningen, svettigt!!
Så här dyr är utrustningen/anslutning när du får stöd får allt. Annars är det nog 5-6kr/kWh bara för grejerna. Jag har en kollega/konkurrent i Mora som tar 15kr/kWh som bara räknar ren matematik förutsatt låg volym som egentligen alla små operatörer borde ta som har låg volym för att överleva.
Vi är i början av eran, volymen för mig är viktig för att visa att vi kan, vi finns här, våra saker fungerar med din bil. Det blir en slags marknadsföring på en ny marknad.
Försöker titta på hur mycket det skulle kosta att uppgradera en befintlig parkering med motorvärmare i ett område, där motorvärmarna är uppsäkrade med 10 A 1-fas (upp till 2,3 kW), med 16 A 1-fas (för möjlighet att kunna köra 3,7 kW på laddboxen).
Försökte hitta lite priser på nätet där det kan sammanfattas enligt nedan, men ni experter kanske har bättre siffror och saker som kostar eller fallgropar trots att det redan finns el framdraget till parkeringar.
Vanligtvis sägs det kosta mellan 5-15k/uppsäkring och ombyggnation till elbilsladdare/plats efter avdrag på 50% för grön el.
Då ingår laddbox med lastbalansering och arbete för elektriker att säkra upp i de fall man behöver gå upp till 16A för att kunna få ut 3,7 kW/plats
Så om uppsäkringen inte ställer till det för totalen av föreningens elanvändande, så kanske man får räkna med att det då kostar någonstans mellan 250kkr - 750kkr för en förening att installera laddboxar för 50 parkeringar.
Låter förstås dyrt för en förening om de gör så stora uppgraderingar, men i verkligheten så kräver väl inte alla hyresgäster att göra om sin parkering med motorvärmare till elbilsladdare, så har man redan motorvärmare framdraget, så behöver det ju inte bli så blodigt för varje parkeringsplats om hyresgästen propsar på att få elbilsladdare på sin tidigare motorvärmarplats. Stora kostnaden är väl om man också behöver gräva upp och lägga ny kabel och helt saknar el ut till parkeringen?
Nog skulle jag kunna betala 5-15kkr för att få 3,7 kW på en parkeringsplats jag hyr i ett flerbostadshus. Ordnar dessutom föreningen det så att det läggs på hyran med några hundralappar/månad så skulle det nog passa ännu flera.
Det är ju alltid svårt men om man skulle göra en lekmanskalkyl.
50 platser
500 000 kr kostnad
70% beläggning i snitt
En återbetalning på 5 år gör att man behöver ta 238 kr/mån extra för laddbox. 300 kr är kanske mer rimligt för att täcka administration etc. Ska avskrivningen vara på 10 år så skulle jag sätta 200 kr/mån. Elen till självkostnadspris. Då får BRFn in pengarna varje månad utan att behöva oroa sig för hur många kWh som säljs. Som boende så blir den fasta kostnaden rätt stor beroende på normalpriset på platsen såklart men 2-300 kr extra för laddplats är nog okej så länge kWh-priset är lågt. Zpark är ju populära, där fungerar både elbilsladdning och motorvärmare och de passar i de klassiska Garo-husen för motorvärmare.