Elbilsveckan 169: Äga elbil utan egen laddning – går det ens?

På min arbetsplats finns ett 20 tal motorvärmar uttag på stolpar . När det skulle komma till elbils laddning , sattes nya stolpar upp och nya kablar grävdes fram från fastigheten och dom gamla står kvar . Det tyckte jag var lite konstigt, då jag tänkte som du att det borde gått att använda befintliga stolpar . Kanske hade det något med elsäkerhet och kablar att göra ? Inte vet jag . Dom har nog stått där sedan 60-70 talet skulle jag tro .

1 gillning

3 gillningar

Alltid dra nya uttag till laddboxar – dessutom är väl motorvärmaruttagen enfas bara?

1 gillning

Jag tycker man kan börja med arlanda långtidsparkering. Installera 2.2kw laddare på samtliga platser så bilen kan stå och småladda i en vecka så bilen är klar när man kommer tilbaka och ska åka hem.

Gissar att eran arbetsplats inte nöjer sig med enfas 3,7 kW och drar nya 3-fas 11kW.
Att de behåller motorvärmarna kan ju komma till användning för nån gammal diesel som står över natten och som ska må bra på morgonen när den startas upp :slight_smile:

1 gillning

Enligt test i norska NAF , laddar X Peng X9 10 -80 % på 12 minuter i vinterkyla . En sån hade jag valt som rik omoralisk och egoistisk , om jag hade bott i krånglig bostadsrättsförening. Skaffat ett bra abonnemang på snabbladdning, och nöjt mig med det . Läste om det i Vibilägare . Smart 5 , 16 minuter kunde ju duga till ändamålet också .

Ja, en 5,3 meter lång minibuss känns bättre för staden än en mindre 4-4,5 meter bil med mindre batteri och en laddbox :man_shrugging:

1 gillning

Det här med prissättning. Kia är dyra. Eller tar Kia betalt för det som bilen kostar, så bolaget mår bra om dem säljer. Tror alla subventioner på bilar kommer straffa sig.

Nu svarade du allt med goddag yxskaft . För Jag har inte skrivit ett ord om vad som är bättre för staden i tråden , tvärt om att ni får forma era Betong städer som ni vill .

Min svärson som jobbar som installations elektriker på Assemblin , och installerar publika laddare och även räknar på installationer . Skulle säkert kunna svara på om det går att använda så gamla kablar till laddboxar . Eller om det är möjligt och ekonomiskt försvarbart att försöka dra nya trådar i gamla rör. Det är nog större risk för varmgång i dom gamla kablarna , om man laddar i många timmar , jämfört med motorvärmare som brukas max två timmar gissar jag på . Jag själv som upplevt förkolnade anslutningar i elcentral på 40 tals hus , på grund av för gammalt material är lite försiktig med sånt . Men men jag avstår nog från att fråga , för han brukar förståligt nog inte vilja prata om sånt på fritiden . Han får väl nog av det på jobbet . Som en bilmekaniker som grannarna springer hos och vill ha råd om sina bilar . Inte så uppskattat alla gånger . Jag får väl spara på tillfällena till när jag behöver veta något viktigt för eget behov

Ja självklart måste ju elektriker avgöra om de befintliga kablarna duger. Sedan får man väl räkna på om det blir billigare att dra nya kablar i befintliga rör, alternativt gräva upp och lägga nya kablar om man som erat företag säkert gjorde eller hade gjort om de inte velat behålla sina motorvärmare på parkeringen där de installerade laddare.

Jag tycker hur som helst att det verkar som man på sina håll överreagerar vad kostnader blir att installera elbilsladdare.

Blir nog lätt en sådan diskussion när det kanske är bristen på platser för parkeringar som är det största problemet inte minst i storstäderna.

1 gillning

Vad säger du @Elektrotjanst ?

Det var gissningar om dom på jobbet från 60-70 tal . Är det nyare så kanske inga problem , men bara gissningar som sagt . Spelar väl kanske inte så stor roll heller som du säger . Investeringarna behöver väl göras ändå om kunderna vill ha det och värdesätter det högt .

1 gillning

Beror du på flera aspekter, så finns inget standardsvar. Men finns det rör, stora nog och i bra skick är det lätt att dra nya kablar.

1 gillning

Ja vilka investeringar man gör, beror nog främst på vilka förutsättningar och det behov man har!
Det som jag tog upp som exempel är en bostadsrättsförening som idag har parkering med motorvärmaruttag till alla sina 54 hyresgäster. Nu valde de precis som erat jobb att ha kvar parkeringarna med motorvärmare och har nu så gott ställt med mark att de anlägger 10 nya platser med elbilsladdare och tror att det kommer täcka behovet långt för de som skaffar elbil.
Jag tror det passade deras förening bäst eftersom de hade marken och resurserna, men det kan ju se väldigt olika ut hos föreningar och man behöver nog vara flexibel i vilka krav man ställer på föreningarna. Möjligen då som jag tog upp exempel på, så kanske man i en liknande förening som inte har den extra marken för nya parkeringar, ändå skulle kunna omvandla parkeringar med motorvärmare till elbilsplatser med en billigare peng och då utefter behov i föreningen.

1 gillning

Ja det skulle vara intressant att veta hur gamla kablar man kan lita på eller om det är mer kontaktytor det handlar om . I huset från 1940 jag nämnde var det en del riktigt gamla kvar . Det gick knappt att byta en taklampa , för dom verkade vara isolerade med något tygaktigt tvinnat runt något svart som smulades sönder bara man tog i dom . Med bara trådar som följd . Men 60 Watt klarade dom så länge jag bodde där .

Jag levde visst lite farligt i mitt 40 talshus enligt Google . Relativt vanligt med bränder orsakade av åldrade anläggningar tydligen . Läste nån stans att man inte ska låta sladden sitta kvar i Laddboxen , om man inte har fast kabel . Kontakt ytorna behöver lite mekanisk nötning för att det inte ska bli dålig kontakt med värmeutveckling.

Håller med @cgullin om att 3,7 kW borde vara fullt tillräckligt för de flesta hemma-/arbetsplats laddare eftersom det då handlar om att ersätta pendlingsförbrukningen snarare än att fylla ett tomt batteri. Visst, det kanske innebär en beteendeförändring men om den är att koppla in laddkabeln dagligen i stället för kanske 1 gång/vecka så tror jag att de allra flesta vänjer sig snabbt. Och eftersom det inte handlar om att nedgradera befintliga laddare så frigörs snarast laddmöjligheter för dem som har behov av högre laddeffekt för att få sin vardag att fungera.

2 gillningar

Det gick visst att få ett svar på det också på nätet . 30-45 år tydligen på elkablar innan dom bör inspekteras eller bytas ut , då isolering kan torka och spricka . Vilket ökar risken för elfel och brand . Tur att jag valde ny egen elcentral till laddbox på garaget invid huvudcentralen då . För nuvarande hus är byggt 1992 , och har ju passerat 30 år . Det hade säkert inte varit någon större fara ändå , men då behöver jag ju inte tänk på det i alla fall.

I vår brf installerade vi laddboxar, som ersatte de befintliga motorvärmaruttagen, 2021.
Kablaget (enfas) drogs om i den befintliga kanalisationen så vi kunde lasta 16A.
Charge Amps Halo (med både fast typ 2-kabel och Schuko-uttag) sattes upp på föreningens alla 39 dedikerade parkeringsplatser.
Var Opigo (nuvarande ChargeNode) som skötte installationen och fakturan landade på 473 500 ex. moms, dvs drygt 12k per plats.
Föreningen sätter priset per kWh och ChargeNode sköter all administration och drift mot en procentsats de drar per laddad kWh.
Förbrukning via Schuko-uttaget (t.ex. motorvärmare) debiterar föreningen respektive medlem.

Idag är 10 av de 39 laddboxarna aktiverade för laddning och under 2025 laddades det drygt 20 000 kWh.
För egen del tycker jag det funkar bra att “bara” kunna ladda med 3,7 kW.
Visst, kommer man hem sent med 10% kvar och ska iväg tidigt hinner man bara upp till 40% på 8 timmar.
Men jag kommer både till jobbet och tillbaka på betydligt mindre, så för mig är det inget problem.

2 gillningar