Elbilsveckan 169: Äga elbil utan egen laddning – går det ens?

Ni pratar om KGM. KGM är tidigare SsangYong. Bytte namn 2022.

1 gillning

Tack för informationen! Kul att se praktiska lösningar på saker som man funderar på!

Tappat tråden, vad var det om KGM?

@Esse och @cgullin diskuterade någon läsarfråga i avsitt 169 om varför det inte snackas något om KGM och varför det märket inte blir lika stort som Kia/Hyundai. Så duon snackade lite om det, men jag tyckte de missade det viktigaste och det är att det är det som förr hette SsangYong.

Den här ”skönheten” som ett tag syntes ganska ofta som taxi i Stockholmstrakten:

2 gillningar

Inte lustigt! Mekaniskt samma bil som Mercedes sprinter och e-klass med om604 dieselsexan och automatlådan. Dessa rostade mindre än Mercedes men hade samma problem då med reservdelar som kineserna har idag.

Själv tycker jag KGM Torres EVx verkar var en kanonkärra. Allt handlar inte om appar. Mycket i specen talar för att det sitter BYD-grejer under skalet och det är väl bland det bästa som finns idag.

1 gillning

Aha, ja vi som är lite äldre kommer ju ihåg SsangYong Musso och så hade jag en crush för Jeep-kopian Korando.

Lyssna också på avsnittet där en väldigt kunnig kvinna på Volvo group intervjuas . Vidgar vyerna lite tyckte jag nog . En del överraskningar även för mig där

Eller om man kan ladda på jobbet då . Perfekt att ha tillgång till det , 11KW 22 om jag haft en bil som kunde ta emot det . Hemma hos mig 6 KW trots att jag betalar 2000 kr extra i månaden för 20 A istället för 16A , och trots det fick jag gå ut och byta en propp idag . Pannan värmde tydligen upp varmvattnet till 60 grader i dag för att undvika legionärsjukan , plus tvättmaskinen då . Funderar på om jag inte lika gärna kan säkra ner igen och bara ladda på jobbet . 3,7 KW laddning hade jag inte haft mycket nytta av med mitt transportbehov . 14 mil innan jobbet idag , sen ska man hem också.

Är du säker på att det är 2000 kr extra i månaden? Storleksordningen 200 är mer vanligt, så säg ~2000 mer per år.

Den funktionen kan du oftast schemalägga och lägga på en tid du vet du aldrig kommer att ladda. “Man” kan också skita i den för i ett hus där man använder vatten varje dag så kommer det aldrig hinna gro legionella. Det är mer för sjukhus eller om man åker i väg i en månad eller renoverar en våning och har stillastående vatten under en längre tid. Men det rådet har du inte fått från mig såklart.

Ops , du har rätt . Drygt 2000 kr om året . Gick lite fort vid skrivandet där .

Laddar också på jobbet nu när elpriserna är höga, där är det alltid 3kr/kWh. Min bil tar emot 32A på enfas så blir i praktiken ingen skillnad mot att ladda 3-fas hemma på 16A eftersom det alltid är något mer som drar :blush:

1 gillning

Var ute och gick i Vasastan idag i Stockholm. Var dock tvungen att gå ut på gatan flera gånger eftersom elbilsägare hade lagt sina laddkablar över hela trottoaren :frowning:

3 gillningar

Sagt med en hel del ironi gissar jag

Det där ser ju ut som en superbra lösning för att kunna ladda i stadsmiljön utan att störa för mycket många gator skulle kunna enkelriktas för att ge plats åt “snedparkering” som också ger fler parkeringsplatser per trottoarmeter

Ja jag är all in för laddboxar vid den typen av parkeringar :slight_smile:

Massor av det :slight_smile:

1 gillning

Sen är ju inte laddkablarna så roliga att hantera liggandes i allt detta slask, snusk och gult/brunt från våra fyrbent vänner. Men det är ju ett annat problem för bilägaren :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

När man läser och hör (OmEV:s intressanta poddavsnitt) om Parkering Stockholms ambitiösa utbyggnad och rimliga prissättning av laddinfrastruktur blir man som göteborgare rätt avundsjuk.

Som boende i centrala Göteborg med parkeringstillstånd i ett av de kommunalägda P-husen har jag som blivande elbilsägare att se fram emot följande: Rätt att i mån av plats ställa mig på en av 15 tillgängliga laddplatser under maximalt 24 timmar i sträck. Förväntad laddeffekt: 0,9 – 3,7 kW. Pris: 5 kr/kWh. Själva P-tillståndet kostar drygt 1 600 kr/mån.

Knappast förvånande att övergången till elbil bland lägenhetsboende i den här stan går långsamt…

2 gillningar

Är helt säker på att nån någongång snubblat på dessa kablar. Sedan kanske de kom från krogen och ändå hade svårt att hålla sig till trottoaren, istället för att snedda ut mot gatan :grinning_face:

Ett annan BRF-exempel som visar på hur lite peak-effekt som kan vara OK. (Vi har drygt 40st 22kw laddare och en huvudsäkring på 200A för hela BRF’n (inklusive fastigheter))

Vi har blivit tvungna att strypa effekten till laddarna pga effekttarifferna. Personligen klarar jag mig på 1kw eftersom vi i vardagen inte behöver köra längre än till lokala matbutiken, i värsta fall, och bara drar ur batteriet helt på väg hem från fjällen…

Har dock ingen data på hur mina grannar klarar sig på en peak effekt på 1kW…