Elbilsveckan 169: Äga elbil utan egen laddning – går det ens?

Hur stora blir ladd förlusterna på så låg effekt ? , är det något du har märkt av ? .

1 kW kommer nog knappt innebära påfyllning av batteriet alls, när det är kallt väder, pga batteriuppvärmning.

1 gillning

Kanske bättre att betala lite effektavgift då ? .

Ja, det är nog fullständigt nödvändigt om det är det enda sättet att få högre effekt än 1 kW.

Ja elen som går förlorad kostar ju lite den också

Laddningen startar inte ens med så låg effekt. Minst 6 ampere vilket ger 1,4 kW enfas.

1 gillning

Laddning av Tesla MY, 3,7 kW (16A enfas), som synes blir det många ggr som laddningen behöver avbrytas för att få upp värmen igen. 33,7 kWh använt, 22,7 kWh tillagt i batteriet.

Jaha ja . Ja då är det väl det dom laddar på då . Då verkar det vara laddförluster på ca 30 % . Låter som det kan bli dyrt om man inte har ett väldigt lågt pris i föreningen.

Ungefär så blir det för mig också vid minusgrader , trots att jag laddar med 6 KW effekt . Men då ingår förvärmning av kupé och batteri både hemma vid start och innan avfärd från jobbet utan laddning där också . Lastbalansering hemma för propparnas skull , ladda på 11 KW , och betala den där femhundringen eller vad det nu kan bli om man maxar 20 A dagtid extra för effekt avgiften , kanske blir billigare totalt än att slösa så mycket energi ? ? . Eller så blir det billigare att betala 3,5 kr KWT på jobbet och bara ladda där . Svåra val det där , inte vet jag vilket som blir billigast ? .

Har inte tänkt/räknat på laddförlusterna. Går det att se i bilen hur många kWh den tagit emot? Det är en ID4. Batteriet blir i alla fall i procent laddat till max (90% satt max…)

Vi betalar 2 kr /kwh. Det kostade ca 25 000 per månad i effektavgift innan strömmen ströps till laddarna. Jag tyckte det borde gå, att på natten, öka effekten men lastbalanseringen verkar inte vara så konfigurerbar (Zaptec)

1 gillning

Billigt :+1: med ett sånt pris kan man ju leva med lite ladd förluster , det blir ju billiga mil ändå . Hur man vet exakta laddförluster får jag nog skicka vidare till dom andra mer kunniga på sånt i forumet . Jag brukar kolla bilens förbrukning sedan laddning x mil t.ex 2KWT Per mil x 12 = 24 KWT . Om då Laddboxen visar 32 KWT när det är riktigt kallt efter avslutad laddning så har det ju gått åt ganska mycket mer . Men hur mycket av det som är rena laddförluster och hur mycket som är till kupé värme vet jag ju inte .

Jag hittade ”felet”. Grafen visar kWh per 0:15 minuter så det är som flera påpekat att 1 kWh i timmen är orimligt lågt och borde inte fungera.

Den faktiska effekten är i själva verket kring 4kW. Sorry för mitt vilseledande inlägg.

1 gillning

4kW för 2kr/kWh är lite opraktiskt eftersom det är för låg effekt att ladda fullt över natten i modern elbil om man kör lite längre än till affären. Skall det passa alla behöver man upp i ca 8kW som minst eller att man kör två olika tariffer, helt OK att 8kW kostar lite mer än 4kW.

4kW (6A 3-fas) är det lägsta ström värdet som många OBC kan starta på, innebär också mycket förluster vintertid som påpekats ovan.

Det är ungefär som att man installerar CAT3 kabel i en BRF som klarar 10Mbit/sek, det funkar klockrent för de som läser nyheter och betalar räkningar, lite värre för power-users.

2 gillningar

Där jag bor är det många som pendlar dagligen till Göteborg 5 mil motorväg enkel väg. I vår BRF har vi i den äldre delen av anläggningen 1 fas 16A laddare. Vi har effekttavgifter vintertid på dagtid vardagar. Ingen effektavgift 22-06 vardagar och helger. Det innebär att man får ca 24-25 kWh i batteriet per natt vilket räcker till de 10 milen pendling jag hade behövt. Har man då fyllt batteriet under helgen och har 100% måndag morgon så ser jag inga problem med att klara en hel del extra körning under veckan fram till nästa helg då det bara är att ladda på vilka tider som helst. Är själv pensionär numera men pendlade tidigare sträckan i flera år dock före jag blev med elbil.

Det jag egentligen vill säga är att de flesta klarar sig bra också med de gamla 1 fas 16A som var det man rekommenderade t.ex till BRF :er för flera år sedan när man började med bidragen för installation. Den senare installerade delen av laddare vi har i föreningen är förstås 3 fas som absolut är det man ska ha idag och kör man då ut 10-12 A per fas under natten så täcker man nog in nästan alla pendlare precis som Elmacken skriver.

3 gillningar

Min kärra suger i sig 7,3kW på enfas, den laddar från 15 till 100% på en halv arbetsdag.

Jo fast då får du ha mer än 16 A i säkring eller funkar det på annat sätt i din MG?

Min nuvarande EC40 samt min tidigare ID4 PRO får (fick) i sig ganska precis 30% laddning under de 8 billigare timmarna nattetid. Är ju 3,7 kW med 1 fas 16 A laddstolpe minus lite förluster.

Var mer ett svar på att allt under 8 inte är tillräckligt. På jobbet får jag 32A på enfas.