00:00 – Laddstrul i Grums 07:00 – Status på V2G 16:19 – Vilka är KGM? 20:37 – Svårt att driva laddstationer 22:58 – Elbilsladdning på gatan, vara eller icke vara 39:09 – Teslas superpris på Model Y Bakhjulsdriven 44:31 – Kia vs Tesla 46:05 – Zeekr 7GT
Måste bara säga att det är fullkomligt obegripligt att Gullin inte gillar kartor i förarskärmen! Min passagerare (fru) ska ju för sjutton DJ:a, inte stirra på kartan. Dessutom är det mindre säkert. Så det så=)
VW:s MEB-platform som nämns i avsnittet är alltså förberedd/klar för V2H enligt DC-spåret. Enda möjliga laddboxen är i nuläget Ambibox, som dels är dyr och dels har oklara integrationsmöjligheter med övriga system.
Esse nämner att MEB-bilar skulle fungera även med andra laddare, men att dessa möjligheter tills vidare är spärrade av VW. Jag undrar: Kan dagens MEB-bilar komma att bli kompatibla även med V2H enligt AC-modellen? Någon som vet?
Jag frågar eftersom jag beställt en MEB-bil med leverans i april/maj och nu står i begrepp att välja laddbox.
Intressant diskussion om laddning vid hemmet och stadsbyggnad , och skoj att ni var lite oense med olika infallsvinklar. Undrar med tanke på den snabba utvecklingen på batterier , när vi når dit att offentlig AC laddning anses passé . När man tankar sin bil med el på macken eller som @Esse sa vid affären på 10 minuter även på vintern . Då blir det ju som vilken bil som helst , och AC laddning inte nödvändigt .
Utvecklingen ska inte bara komma dit, den ska komma ner i pris och bli “allmän standard” innan jag tror vi ser att folk accepterar att “åka och ladda” som vilken bil som helst. Att inte kunna ladda där bilen står ofta kommer vara en dealbreaker tror jag och det finns många snygga lösningar man kan ha längs med gatan.
Om man ser till Stockholm som jag är bekant med så finns det som @cgullin säger parkeringsgarage med 100% elbilsladdare men som inte på långa vägar räcker till alla elbilsägare och inte alltid är på bekvämt avstånd Jag förstår inte @Esse motstånd till laddare längs gator och torg det skulle enkelt kunna ordnas så att det inte stör gående barnvagnar och handikappade som han verkar värna om Mitt använder sig av rullstol och i Stockholm är det oftare mer problem att ta sig in i butiker frisörsalonger och krogar än att rulla fram längs trottoaren Det går att lösa laddare längs trottoaren I England har man i flera mindre städer laddare monterade på lyktstolpar det funkar I min “hemstad” i Italien finns det laddare på gator och torg och dom gatorna är inte som Malmö och Stockholm många av dom är uppsatta av kommunen laddar någonstans runt 4-6kw och är gratis en del är gratis för boende och man kan hämta en tagg på Borgmästarkontoret om man bor i stan andra får betala I Italien utanför storstäderna är elbilar lika vanliga som hönor har tänder…
Att lösa laddning för alla i städer är bara en fråga om viljan finns
Jag pendlar med elbil till sthlm ca 1 gång i månaden och stannar 5-10 dar. Då bor jag i en lägenhet utan laddplats. Jag brukar då var 3:e dag ungefår åka iväg efter kl 22:00 till en Mer laddare där jag har abonnemang och ladda billigt till 90-95% tar ca 90 minuter och jag sitter med laptop eller mitt Quest 3 och har det rätt bra.
Det var den framtiden jag spånade om när den kan tänkas ske . Vem är staden till för frågade @Esse . För dom som bor där i första hand svarar jag som inte bor i någon stad . Så ni stadsbor får forma era städer som ni vill för mitt vidkommande . Någon gång måste ju elbils val normaliseras, från först entusiaster som som har bilen och egenproducerad el / lagring och smart laddning som intresse . Och dom som jag som väljer elbil i första hand till billig pendling . Till att elbilen funkar lika bra för folk i allmänhet som vilken bil som helst . När batterier har blivit så bra som jag nämnde , så borde detta kunna ske . Med eller utan gatuladdning . Men vill ni ha det också i den framtiden , så inte mig emot . Det är väl en kostnadsfråga för er själva . Jag undviker storstäder i möjligaste mån , då jag inte trivs med trängsel och mycket folk . Därav det lite dyra hotell valet i Saltsjöbaden vid flera tillfällen, där det känns lite lugnare och trevligt med härliga restauranger på bryggan utanför . Visst besöker vi och turistar i området kring Gamla stan och Djurgården lite grann . Men då låter vi bilen stå och åker kollektivt , helst Saltsjöbanan som tyvärr var under reparation i somras . Hade det varit helt bilfritt i området så hade vi stannat längre än en liten stund . Hjälper inte med elbilar , dom ger för mycket däckbuller ifrån sig och stör utsikten för att det ska bli riktigt trevligt . Så när gumman är nöjd med det så blir det snabbt tillbaka ut till saltis igen så trivs gubben vid vattnet med en bärs eller ett glas vin i näven . Hade det inte varit så förbannat dyrt att åka tåg , så hade jag hellre gjort det och lämnat elbilen hemma .
Sedan det inlägget gjordes så har det parkeringhus (Kungsbron) jag brukade använda på jobbresor till Stockholm infört taxa på laddningen så nu blir det Norra Latin istället då de har gratis laddning, iaf senast jag var där.
Sedan kan jag tycka att 3,7 kw/h är lite klent för mig som dagsbesökare i Stockholm, hade gärna haft minst 11 kw så att jag inte behövt stanna på hemvägen och ladda lite grann för att ta mig hem.
Detsamma gäller Göteborg, här tänker jag att de också har många dagsbesökare till Liseberg och Universeum, vore ju skönt om bilen hinner laddas under besöket så att det bara är att åka hemåt med trötta barn och inte behöva stanna efter vägen.
Det var ju ett dåligt svar på frågan kanske. Så då får jag väl ställa mig frågan hur jag hade velat ha det som boende i en stad . Stockholm som exempel, helt bilfritt och helst bussfritt också innanför tullarna . Med alla parkeringsplatser och många gator omgjorda till grönytor med stora Ekar och Björkar . mm . Då hade jag valt bort bil i vardagen om möjligt , och hyrt bil utanför tullarna när det blev nödvändigt eller för nöje . Nästa liv då kanske
Tack för att ni tog upp min fråga om V2X (eller V2H får jag väl skriva nu).
Det känns väl mest rimligt att avvakta tills det funkar med AC då tänker jag, för att slippa dyra DC-laddare.
Vad tycker du annars @Esse om min åsikt att det känns onödigt att köpa stationärt batteri till solcellerna i väntan på V2H? Jag fick en offert på 80 kkr för 18kWh. Om man om “något år’“ kan använda bilarnas batterier så känns det väl onödigt?
Vad finns det mer för åsikter om bidirektionell laddning? I vissa artiklar spås det att det ska bli räddningen för hela landets elsystem. I en utopi hade ju alla inkopplade bilar kunnat jämna ut behovet. Eller kommer det bli för krångligt?