Elproduktion & elnät

Med kritisk infrastruktur brukar man ju ta med elnät, vattenförsörjning, transporter (väg/järnväg), digital kommunikation, finansiella tjänster samt hälso- och sjukvård.
Sedan finns det nog ganska många tolkningar på vad som ska ingå i elnät som ett exempel.
Staten äger ju stamnätet precis som du säger, men det inser ju de flesta att detta inte räcker.
Sedan har man ju sagt att vissa privata aktörer tillsammans med statliga vattenfall får agera nätägare och ingår då idag i det som nog går in under benämningen kritisk infrastruktur.
Precis som du nämner så verkar det mycket märkligt att statliga vattenfall som ju ska agera kommersiellt med samma spelregler som sina konkurrenter, ändå först ser ett business case tillsammans med sina partners, men sedan då vill ha staten som garant för att fullfölja utbyggnaden av SMR. Det kan jag förstå om det rör sig om testanläggningar, vilket jag också sagt att jag tycker man ska utreda möjligheterna med SMR tekniken.
Men spelreglerna ändras ju om man med samma förutsättningar tänker sig hantera allt nybyggande av kärnkraft på det sättet. Då tvingas ju staten att antingen gå in i garant för t ex. Tyska Uniper för sina satsningar, eller att staten måste köpa upp Uniper som då i stort sett kan sätta vilket pris som helst på sina kärnkraftverk. o.s.v

Är det ens rimligt och genomförbart, eller har poletten trillat ner nu att staten inte har råd med all denna kärnkraft som de lovade inför förra valet och försöker nu få det till testanläggningar?!

När jag gick ut i dag kl 1300 och satte på laddning inför avfärd 1600 till jobbet , så kostar elen 2 kr KWT inklusive moms plus avgifter om jag haft timpris . Tur att det dröjer med effektavgifter här i alla fall .

Det sägs att man ska ladda på natten då det är billigare el . Jag har kollat på elbruk lite då och då i vinter , och inte verkar det vara så mycket billigare på natten . Jag är i alla fall ganska nöjd med mitt bundna avtal på 73 öre KWT plus moms . Så länge jag slipper effekt avgift så tycker jag nog att det är tillräckligt billigt , och inte värt att lägga tid och energi på att sänka med engagemang och investeringar .

1 gillning

Det diffar ungefär ±500kr/mån för ett hushåll att bry sig eller att inte bry sig hur man lägger lasten på dygnet. Vi som är nördar och inbitna lägger nog för mycket engagemang/tid på detta. Lägg om familjens telefoni och bredband ger nog större uppsida med alla familjerbjudande sista tiden.

2 gillningar

Eller gör som jag säg upp det mesta som kommer från USA typ Amazon Prime abonnemang prenumerationer och streaming det sparar mer än att nörda ner sig i el kostnader jag är änsålänge uppe i strax över 1000kr/månad många bäckar små….

4 gillningar

Jag är väl egentligen inte så priskänslig, med tanke på att jag ofta på sistone laddat på jobbet istället , för nästan dubbla priset mot hemma av bekvämlighetsskäl . Det är väl mer att man blir lite putt när dom lägger på extra pålagor . Men det går ju också att vända på det , och tänka att man för en femhundring köper sig fri från att bry sig . Ladda när man vill och behöver :blush: .

2 gillningar

Min strategi är att låta bilen bestämma. Jag har en Ioniq 5 och där går det att ställa in när bilen får ladda, tex 00 till 06. Jag ansluter bilen för laddning och kontrollerar i elbruk.se vad elpriset blir kommand natt. Om elpriset inte är tillräckligt bra ställer jag in en kort laddning i myHyundai appen och om elpriset är bra en längre laddning. Det kräver inte så mycket arbete och jag kan alltid koppla in bilen för laddning när den är parkerad hemma.

Jag bytte elbolag till Skellefteå kraft för någon månad sedan. Lockad av deras annonsering om smartladdning. Det fungerade inte så bra. Skellefteå Kraft tillsammans med laddboxen, en Zaptec Go, kunde på något sätt ta över när laddningen skulle ske och deras prioritering överensstämde inte med min.

Nu har det blivit milt ute , men dom höga elpriserna fortsätter. Låg nivå i vattenmagasinen och nu kommer dom stänga ner kärnkraftverken undan för undan för underhåll med början i dag . 1,5 kr KWT till elbilen som dom flesta journalister räknar på , kanske blir lite svårt att nå ner till i år . Snittpriset för bara elen var 55 öre SE 3 och 69 öre SE4 under 2025 innan kostnad för påslag energiskatt moms och elnätskostnader . Det lär nog bli högre i år .

1 gillning

Nu ska det bli regnigt blåsigt och jävligt väder , så nu sjunker elpriserna i veckan . Vi får hoppas på dåligt väder hela våren :rofl: . Det är trevligare med solenergi väder :sun: