EREV Extended Range EV

Jag var aldrig en purist eller miljöpartist när det kommer till elbilar. Mitt val av elbil var helt baserat på mitt intresse av smart ny teknik och ekonomiskt billig drift. Därför har jag aldrig varit helt emot hybridbilskonceptet, men batterierna var ju för små och utan snabbladdning är de ju ganska värdelösa som elbilar.

Varför inte göra en ren elbil och istället låta en liten fosilgenerator supportera batteriet med laddning samt värme. Två problem hos elbilen lösta direkt. Range + Vinterkörning. Det var väl bara en tidsfråga innan någon gjorde en sådan lösning i bilvärlden? Nu verkar det hända lite saker också: https://www.youtube.com/watch?v=CMIzdj9QNmg

Mazda MX-30 R-EV kom redan för 2 år sedan. Kan inte minnas att jag har sett någon recension här om den? Men jag följer ju inte varje recension och inlägg heller.

Jag tror verkligen det här är framtiden för bilar, elbil som drivlina med 40–60 kWh batteri och en diesel/bensin generator som endast supporterar laddning när batteriet behöver laddning och man inte vill ladda för stunden. Typiskt scenario när man drar släpvagn och förbrukningen är dubbel. Ett annat scenarie är när temperaturen står på minus, då kan fosilgeneratorn även generera värme effektivt till batteri och kabin utan att man slösar värdefulla kW från batteriet.

Viktigt blir också att ha full kontroll på hur man vill köra, om man inte vill använda bensin eller om tanken är tom så ska bilen fortfarande fungera som en ren elbil med värmepump och allt.

ber om ursäkt om någon redan skrivit om det här.

2 gillningar

Sök på EREV i forumet så finns det massor av matnyttigt att läsa

Jag har kört flera och förespråkat EREV sen 80talet

Chevrolet Volt var väl en EREV redan 2010 så det är intressant varför det inte togs vidare? BMW i3 Rex var väl typ en sådan också?

Opel vågade inte riktigt satsa på sin version Ampera här i Europa det var för tidigt och samtidigt som det var mycket turbulens hos importören och det kom bara ett fåtal till Sverige Volt blev ingen success hos andra än dom som vågade leasa en men dom var supernöjda den ersattes av Bolt som var en ren EV

BMW i3 REx var dyr och ingen fattade riktigt vad den var bra för såldes inte i närheten av vad i3 gjorde genom åren

Hade en Opel Ampera ett par månader körde till och från jobbet 6 mil laddade på jobbet och tankade aldrig det var en bil med riktig USA känsla på gott och ont

Den bilen är kanske mer idiotisk än originalet. Ännu mindre batteri, fortfarande omöjlig att snabbladda, och så sätter de en jävla högvarvad wankelmotor i den som låter apa och äter bensin för att Mazda vägrar släppa det. Borde inte suga i sig olja lika mycket som RX7/8 eftersom den går i konstanta höga varv men jag hade nog inte vågat äga en ändå för vem vet hur länge den håller.

För mig räcker det med att tänka på miljön, dvs slut skita ned planeten = sluta bränna fossil energi. Det kommer ta tid men alla steg mot målet är bra. Hybrid eller hel-el, beroende på den personliga livssituationen.