Jag var aldrig en purist eller miljöpartist när det kommer till elbilar. Mitt val av elbil var helt baserat på mitt intresse av smart ny teknik och ekonomiskt billig drift. Därför har jag aldrig varit helt emot hybridbilskonceptet, men batterierna var ju för små och utan snabbladdning är de ju ganska värdelösa som elbilar.
Varför inte göra en ren elbil och istället låta en liten fosilgenerator supportera batteriet med laddning samt värme. Två problem hos elbilen lösta direkt. Range + Vinterkörning. Det var väl bara en tidsfråga innan någon gjorde en sådan lösning i bilvärlden? Nu verkar det hända lite saker också: https://www.youtube.com/watch?v=CMIzdj9QNmg
Mazda MX-30 R-EV kom redan för 2 år sedan. Kan inte minnas att jag har sett någon recension här om den? Men jag följer ju inte varje recension och inlägg heller.
Jag tror verkligen det här är framtiden för bilar, elbil som drivlina med 40–60 kWh batteri och en diesel/bensin generator som endast supporterar laddning när batteriet behöver laddning och man inte vill ladda för stunden. Typiskt scenario när man drar släpvagn och förbrukningen är dubbel. Ett annat scenarie är när temperaturen står på minus, då kan fosilgeneratorn även generera värme effektivt till batteri och kabin utan att man slösar värdefulla kW från batteriet.
Viktigt blir också att ha full kontroll på hur man vill köra, om man inte vill använda bensin eller om tanken är tom så ska bilen fortfarande fungera som en ren elbil med värmepump och allt.
ber om ursäkt om någon redan skrivit om det här.