EREV Extended Range EV

Jag var aldrig en purist eller miljöpartist när det kommer till elbilar. Mitt val av elbil var helt baserat på mitt intresse av smart ny teknik och ekonomiskt billig drift. Därför har jag aldrig varit helt emot hybridbilskonceptet, men batterierna var ju för små och utan snabbladdning är de ju ganska värdelösa som elbilar.

Varför inte göra en ren elbil och istället låta en liten fosilgenerator supportera batteriet med laddning samt värme. Två problem hos elbilen lösta direkt. Range + Vinterkörning. Det var väl bara en tidsfråga innan någon gjorde en sådan lösning i bilvärlden? Nu verkar det hända lite saker också: https://www.youtube.com/watch?v=CMIzdj9QNmg

Mazda MX-30 R-EV kom redan för 2 år sedan. Kan inte minnas att jag har sett någon recension här om den? Men jag följer ju inte varje recension och inlägg heller.

Jag tror verkligen det här är framtiden för bilar, elbil som drivlina med 40–60 kWh batteri och en diesel/bensin generator som endast supporterar laddning när batteriet behöver laddning och man inte vill ladda för stunden. Typiskt scenario när man drar släpvagn och förbrukningen är dubbel. Ett annat scenarie är när temperaturen står på minus, då kan fosilgeneratorn även generera värme effektivt till batteri och kabin utan att man slösar värdefulla kW från batteriet.

Viktigt blir också att ha full kontroll på hur man vill köra, om man inte vill använda bensin eller om tanken är tom så ska bilen fortfarande fungera som en ren elbil med värmepump och allt.

ber om ursäkt om någon redan skrivit om det här.

2 gillningar

Sök på EREV i forumet så finns det massor av matnyttigt att läsa

Jag har kört flera och förespråkat EREV sen 80talet

Chevrolet Volt var väl en EREV redan 2010 så det är intressant varför det inte togs vidare? BMW i3 Rex var väl typ en sådan också?

Opel vågade inte riktigt satsa på sin version Ampera här i Europa det var för tidigt och samtidigt som det var mycket turbulens hos Svenska importören SAAB och det kom bara ett fåtal till Sverige Volt blev ingen success hos andra än dom som vågade leasa en men dom var supernöjda den ersattes av Bolt som var en ren EV

BMW i3 REx var dyr och ingen fattade riktigt vad den var bra för såldes inte i närheten av vad i3 gjorde genom åren

Hade en Opel Ampera ett par månader körde till och från jobbet 6 mil laddade på jobbet och tankade aldrig det var en bil med riktig USA känsla på gott och ont

Den bilen är kanske mer idiotisk än originalet. Ännu mindre batteri, fortfarande omöjlig att snabbladda, och så sätter de en jävla högvarvad wankelmotor i den som låter apa och äter bensin för att Mazda vägrar släppa det. Borde inte suga i sig olja lika mycket som RX7/8 eftersom den går i konstanta höga varv men jag hade nog inte vågat äga en ändå för vem vet hur länge den håller.

För mig räcker det med att tänka på miljön, dvs slut skita ned planeten = sluta bränna fossil energi. Det kommer ta tid men alla steg mot målet är bra. Hybrid eller hel-el, beroende på den personliga livssituationen.

Volkswagen slow walking Scout efter att man inte förväntat sig att 80% av pre orders är för Harvester EREV versionen och 20% för ren EV men målet för Scout är 2027 till marknad

1 gillning

Xiaomi Skynomad N90 är en intressant skapelse . 76 KWT batteri och 505 km räckvidd på el . Dessutom en bensinmotor på 1,5 liter som räckviddsförlängare. Kineserna vill tydligen ha såna bilar då dom verkar sälja väldigt bra där , och den här i synnerhet tydligen med 10000 bilar sålda på en vecka . Dom som borde vara så vana elbils förare , tänker man lite förvånad . Men Kina är ju stort så dom kanske kör så mycket långsträckor ? . EREV med lite lagom 20 - 30 mil på el känns vettigt annars kan jag tycka .

Varsågod: Xpeng L03 EREV för 445000 SEK, XPENG - Official Website | XPENG Motors – XPENG

1 gillning

Den visste jag inte att den fanns . Synd att den inte fanns när jag beställde Cupran , för då hade jag nog valt den istället för att jag hade två bilar under lång tid . Hoppas att den säljer som smör i solsken , så kan den ju bli aktuell som begagnad om några år . Jag tycker inte om namnet på bilmärket, men det går väl att ha överseende med . 100 Mils räckvidd på långresan , och tillräcklig räckvidd till pendling och vardagsbehov är ju helt lysande till det priset .

1 gillning

Den är helt ny, men går att beställa. Frågan är hur många beg som kommer att finnas om ett par år. Min gissning är att Xpeng L03 utan ER kommer att bli en storsäljare, not so much den med ER.

Ja det kanske vore bättre om den inte säljer som smör , vid närmare eftertanke. Det som många andra vill ha brukar ju innebära höga restvärden = dyrt . Bättre för mig kanske om den säljer lite halvdåligt , och att få vill ha den som begagnad :thinking: . Andra får gärna gilla att hänga på Laddstationen , så kan jag hålla mig till hemma laddning och köra förbi ladd stationerna på långresor .

1 gillning

Hur strypt blir motorn då när batteriet är slut och generatorn måste ladda batteriet som samtidigt urladdas för att köra bilen? Svårt tro man kan pressa 120km/h med AC låg laddning. Ne då föredrar jag hellre en ren elbil med lång räckvidd. Slipper jag hålla på fylla två energikällor och sköta två bilar i ett. Det var hemskt när jag hade PHEV. Kommer aldrig gå tillbaka till det.

3 gillningar

Det verkar inte stämma på moderna EREV .

Härligt att inte alla människor tycker lika , det är ju det som är det underbara med valfrihet . Jag tyckte det var perfekt med laddhybrid användare mässigt , men för kort räckvidd på el för mina behov på den jag hade . Så länge man laddar hemmavid , så är allt frid och fröjd med att köra på el . Laddstationer spenderar jag mycket tid vid på jobbet , och det går fint för då har jag betalt för det . På min fritid på långresan nej tack . Jag tyckte det var lite skoj till en början som ny elbilist , men väldigt snart mest väldigt begränsande .

Den där AI sammanfattningen belyser inte alls det scenariot jag talar om.

En bil med stor WLTP löser det effektivt. Körde Kungsbacka Lund tur och retur i fredags, startade på 80 % SoC i 100km/t och kom hem med 3 %
Fuskade lite med 20 mil av dessa bakom en varubil som körde perfekt i 100, jäkla skillnad i förbrukning…
Men 48 mil på 80% är trevligt.

Igår körde jag norrut och är nu 31 mil hemifrån med 55% SoC.
Hälften 80, hälften 100-väg. Väldigt ryckig tät trafik. Kass för förbrukningen.

3 gillningar

Perfekt :+1: . Men jämför man inte äpplen och päron då prismässigt ? . Din bil kostade väl närmare miljonen som ny ? . Det är just priset 450000 kr för en bil som klarar 12 mils pendling och vardagsbehov året om billigt på el , och ändå 100 mils räckvidd vid långresor som lockar . Men jag såg nu att den där X peng EREV har infällda dörrhandtag, så den går nog bort ändå den också .

Jag tänker att det har alltid funnits olika specialbilar, alltså bilar för väldigt smala behov. Blir behovet för smalt förvinter marknaden och blir det brett blir det standardlöningar. Jag har väldigt svårt att se att marknaden för både laddhybrider och EREV kommer att vara särskilt stor. Det blir ändå en kompromiss som få behöver.

Jag läste en intervju med en chef inom BMW som pratade om i3 Rex som konstaterade att efterfrågan var väldigt liten, klart mindre än vad de hade trott. De hade även undersökt marknaden på mer avancerade lösningar och enligt denna person såg de inte alls en marknad för den typen av bil.

Jo men FH13’s reflektion var allmän.
Jag är övertygad om att laddhybrid o räckviddsförlängare är en tillfällig mellansteg som snabbt försvinner.
Komplex dyr teknik och vad händer om 3-5år då alla elbilar, även billiga, har klart längre räckvidd?
Andrahandsvärde på en bil med hög underhållskostnad och risk för dyra reparationer pga dubbla drivlinor…

1 gillning