Svängdörrar i världspolitiken och en generation bilförare, främst hemmahörande på Facebook som anser att elbilar hör hemma på tivoli… samtidigt som de kan och vill kunna köra 250mil i snöstorm, med släp och utan kisspaus.
Dessa bilar är på gränsen att vara för ”små” för att EREV skall göra riktig nytta.
Och som vi diskuterat till leda här, EREV hjälper inte när man drar tungt då bilen i grunden är en elbil och kommer drabbas av kraftigt ökad förbrukning när man hänger något på kroken…och när man då skall ladda batteriet med 40-50% verkningsgrad så kommer även den förbrukningen skjuta i höjden.
Dvs en EREV med förhållandevis litet batteri och sen en drivlina med 60liter bensin kommer ändå inte komma särskiljt mycket längre mellan tankingarna än en ren elbil med fullstort batteri…bara det man kan ”ladda” den vid macken på 5min för ytterligare 20-25mil vilket lätt skulle ta säkert 15 med en EV.
skall man dra mycket släp ja då är det hybrid eller diesel som gäller även 2027
Jösses ! . Det var allt extrema behov . Och det läser du tydligen på Facebook då . Något sådant har jag aldrig läst . Vilken tur att man inte har några sociala medier appar då , så man slipper att läsa sånt trams . Det brukar ju vara BARN som använder sig av sådana osanningar och överdrifter . Lite svårt att tro på faktiskt .
Fast hur ska du då undkomma skatterna? Bättre slänga dit ett batteri, kalla det elbil och sen ducka för alla skatter. Lite som PHEV-bluffen
Angående Cayman som EREV ser jag inga trovärdiga källor om det
“Few details are available beyond confirmation of its existence, but Porsche did say the electric 718 will ride on a newly developed sports-car platform that works to keep the vehicle as light as possible. Expect a rear-motor-only version to serve as the entry-level 718 EV, while an all-electric GTS equivalent will likely use all-wheel drive to provide additional grip and even brisker acceleration. The 718 EV should have at least 250 miles of driving range, and will likely use a similar 800-volt architecture that allows the large Taycan to DC fast-charge at a rate of up to 270 kWh”
Finns dom och har låg skatt , så kan man välja dom om man vill . Beskattas dom högt kan man avstå om man vill . Förbjuds dom , så kan man inte välja dom . Vill man förändra , så kan man engagera sig politiskt om man vill , och gärna då på EU nivå . Annars så kan man om man vill bara leva och välja efter den verklighet man befinner sig i , och anpassa
sig efter den och dom regler som gäller . En del människor väljer att köpa en Nissan Qashqai E- Power , där drivningen sker med elmotor och bränslemotor fungerar som generator utan att den går att ladda med sladd alls . Känns som att köra en elbil som jag har förstått det . Något högre bränsleförbrukning än ICE bil verkar det som , men några enorma energi förluster verkar det inte vara tal om . Och kontinuerlig effekt till elmotorn verkar det vara under normal körning iallafall. För mig skulle den vara helt meningslös, eftersom ekonomin och utsläppen blir densamma som en ICE bil . Och då kör jag hellre en ICE bil . Men för dom som väljer en sån , har den uppenbarligen något som lockar till köp .
Håller helt med. Kollektiv massidioti på spel när en tung hybrid-SUV är skattefritt och en lätt 1.4L bränslebil som väger knappa ton ska skatta över 2000 (inkl malusskatt) om året. Det är inget annat än bluffsiffror. När jag ser folk åka runt med XC90 PHEV så börjar jag nästan skratta för mig själv när jag inser att den beskattas lägre än en Miata. Vad är det för skev bilpolitik. Jag undrar ibland om politikerna själva insett detta och bara spelar med som spel för galleria. Man vill kanske inte reta upp sina kära Volvo-SUV röstare ytterligare?
I vilket fall så är drivlinjer skapade primärt i syfte att undkomma skatter dömda att dö ut.
Gumman använder sig av Facebook. Men hon brukar visa mig trevliga videor om djur därifrån. Och hon följer barn och barnbarn som lägger upp skojiga anekdoter . Hemskheter har hon aldrig nämnt , så det måste väl bero på vilka man själv väljer att följa då eller ??? . Människor som t.e.x. vill kasta skit på andra generationer än dom själva , är det väl bara att sluta följa ? . Så gör gumman iallafall , hon nekar alla följare som hon inte vill se något från .
Ja, så är det.
Symbolpolitik som inte ger faktiskt miljönytta. Kass
Hur många gånger har vi bytt inriktning? Etanol, gas, diesel, hybrid mm. Vi bränner bara pengar på subventioner och företag & konsumenter sitter med bilar som är “out of fashion” så deras värde tokrasar.
All infrastruktur och Bensinmackar som tvingas bygga stör för allehanda bränslen…
Och värre är…alla bränslen skitar ned planeten
Totalt vansinne.
Satsa på elfordon, det enda logiska valet. Lätt att framställa el, lätt att transportera, skyhög verkningsgrad. Lokal produktion möjlig, vi kan göra oss oberoende av andra länder.
PS
Ska det vara hybrid, kolla på de effektiva bilarna. Prius, BMW i3 Rev mm.
De som byggt hybrider med värde.
Skitstora hybrid-SUV med subventioner…extremt dumt då det premierar ännu mer miljöförstöring.
Ionic hyllas ju som en bil med låg förbrukning. Även laddhybriden då kanske tänkte jag . Och det verkar stämma . Bra alternativ för begagnat köparen med begränsad ekonomi , som har behov av en längre räckvidd då kanske . Visade tråden för en truckförare i 35 års åldern igår . Han skrattade gott och berättade att dom ibland brukade sträck köra 80 mil till svärföräldrarna . Sover barnen eller bara verkar nöjda , så kör dom bara så länge det är lugnt i bilen .
Jag har inte kört någon EREV , men har föreställt mig att körbarheten borde bli bättre än en traditionell laddhybrid. Den jag hade gav 110 hk på eldrift och 205 hk system effekt . En EREV har väl en mer konstant högre effekt till elmotorn så länge det finns ström i batteriet ? .
Exakt, så gör vi med. Jag o hustrun byter förare, går på 10 sec på valfri p-plats.
Är ungarna lugna, kör man givetvis på. Och rastar då de behöver springa av sig.
Väldigt få bilköpare tror jag skulle bry sig nämnvärt , om man skattar hybrider till döds . Det finns hur många begagnade hybrider och ICE bilar som helst att köpa . Men biltillverkarna skulle nog bry sig med minskad försäljning . dom flesta som inte har råd / vill ha en duglig elbil kommer inte att köpa en ny elbil ändå . Då kostar man på och åker vidare i den bilen man har , eller köper en begagnad. Det har varit lite reportage på sistone , om bilägare som kostar på och håller liv i sina gamla Volvobilar t.e.x , i högre grad än brukligt förr .
Minskar utsläppen bidrar vi / jag med i långt mycket högre grad med Ellastbil på jobbet , än själv hyllande personbilister åstadkommer i sina personbilar . En del stora och tunga som små lastbilar .
Det är 1000ggr bättre att man åker runt i den bil man har, eller köper en begagnad ICEvagn från någon som bytt till EV istället för att köpa en ny hybrid eller ren ICE.
En vacker dag kommer man sen kunna köpa en begagnad EV eller om priserna droppar på ny teknik en ny billig EV.
så skatta nya ICE/Hybrid bilar till döds och låt drivmedelspriserna vara på en normal för Europa nivå så kommer flottan sakta men säkert bytas ut.
Och tillverkarna förstår att det är EV som de bör utvecka och tillverka
Det skulle vara politik som får markanden att gå i en långsiktigt bra riktning.
har man inte 2026 råd att leasa eller köpa en EV så kanske inte ekonomin finns alls till att köpa en ny bil om vi skall vara ärliga.
Gemensamt skulle vi kunna köpa en ny EV för en halv miljon kontant från sparkonton . Men när pensionen närmar sig för väldigt många människor, finns det roligare val att lägga pengar på för många . Och många andra människor har inte dom pengarna .Transportbehovet med bil avtar till enormt låga nivåer för dom flesta då dessutom . Leasa hade jag utan vidare kunnat tänka mig att göra upp till 10000 kr i månaden vid fortsatt arbete , som dom båda tidigare bilarna kostade tillsammans. Men 6000 kr hade varit mindre och mer pengar över till ännu fler resor . Utan arbete som pensionär. inget behov av ny bil alls .
Håller med , så tillvida att man sätter ytterligare ICE bil på marknaden som blir negativt över tid . Men ändå är ju varje mil utan avgaser är en mil utan avgaser . Så nog är dom bättre än rena ICE bilar , och inte hela världen om mindre antal väljer det . Köpa en begagnad ICE bil istället, innebär höga bränslekostnader om man som jag kör mycket korta sträckor .
Ja det är ju bra om det skulle bli lyckosamt , men det är nog inte riktigt så enkelt skulle jag tro . Eftersom det är köparna till bilarna som det hänger på . Det går att locka med bunusar och hota med piskor . Men det går aldrig någonsin att tvinga konsumenter att köpa en viss produkt , om dom inte själva vill .
Jo det funkar på dom med större transportbehov , som blev anledningen till att jag valde NY Elbil men utan bidrag eller piskor . Men inte nödvändigtvis på dom med litet transportbehov . Färre av dom som köper nytt är väl måhända räddningen för biltillverkarna.