EX60, GLC eller iX3?

Inte lätt att spå i den kulan . Om En kombination av höga bränslepriser / mer allmän bonus även till begagnat och ett segment där det inte erbjuds billig privatleasing . Inte helt omöjligt ändå med tanke på hur det var 2021 - 2022 . Komponent brist och leveransproblem som grädde på moset då också förstås .

Artikeln tyvärr bakom betalvägg, men rent generellt så tror jag att de som nu börjar bygga elbilarna med megacasting på skalbara plattformar har största chanserna att kunna bygga bilarna till lägre kostnader framöver. De som fortfarande kör vidare med alla möjliga varianter på plattformar och bestyckningar kommer få det svårt tror jag.

Många kinesiska tillverkare slänger ju in samma maxade inredning i sina bilar, oavsett vilken av modellerna de tillverkar. Det tror jag är smart av flera skäl.
Med bra kvalitet från början som håller över tid, samt då billigare tillverkning och billigare logistik och lagerhållning på eftermarknaden, så kan nog också andrahandsvärdena hålla sig minst lika bra som övriga bilmarknaden.

Jag tror att vi kommer att få se stigande värden på begagnade Elbilar , redan nästa år . När nuvarande statliga stöd till låga bränslepriser är borta . Skulle det dessutom bli ökade oljepriser, så kommer marknaden tömmas fort på begagnade laddbara bilar .

1 gillning

Ja smart. Ser fint ut på bild men tyvärr plastigt i verkligheten. Men HONGQI är finfin inne

Ja värdetapp är alltid en chansning såklart. Mycket baseras på hur lågt konkurrenterna kan pressa priserna och såklart geoekonomiska omständigheter med. Blir bränslebilen dyrare att äga och det uteblir fler stora paradigmskiften i eldrift inom närmsta åren så kommer nog de bilarna hålla bra värde. Och givetvis det motsatta stämmer med.

Jag tror de kommer hålla bra värde. Vi ser redan på lite halvnya elbilar att värdetappet är inte riktigt vad den en gång i tiden var. Marknaden stabiliseras i takt med att eldriftens svagheter täpps igen och styrkorna framhävs. Bensinbilens fördelar är utraderade i detta prissegment och konkurrensen kan därför bara komma ifrån andra elbilar. Där ser vi kinesiska märken som är allt mer tullbetyngda och Tesla som tappat all ledning de en gång i tiden hade tekniskt. Jag ser också osannolikt att traditionella bilmärken kommer fortsätta driva den stenhårda konkurrens som varit, tror man nu vill åter igen öka vinstmarginalerna per såld bil över volym. Bensinen kommer bli allt dyrare i EU och mer kommer göras för att pressa elpriserna nedåt. Det är mycket som talar för att dessa bilar är framtidssäkrade värdemässigt.

2 gillningar

Vad skulle det vara? Man minskar olje/gas/kolberoendet från Ryssland och ersätter med dyrare alternativ till elkraftverken. Inget talar för minskade elpriser tyvärr.

1 gillning

Jag vill ändå tro att kriget i öst tar snart slut och med ev regimskifte öppnar upp Rysslands handel igen men det är såklart spekulativt. Bränslepriser kan också pressas nedåt igen baserat på aktuell politisk styrning samt läget i Iran.

Angående värdetapp för dagens elbilar är väl också solid state värt ha i beräkning. Finns nu tecken att vi kommer se detta i kommersiella bilar inom kommande par år. Sen kommer det väl ta ännu fler år innan SS slår NMC i kr/kWh. Kommer nog först framförallt vara användbart i sportbilar som önskas vara lätta men där budget inte är lika stort problem. Så inte riktigt i det segment dessa bilar är i.

Även jag hoppas på snabbt slut, men det tror jag tyvärr inte sker. Allt talar för långa konflikter.
Bäst vore att ta bort beroendet till andra länder (olja/kol/olja) genom att ställa om till el så långt som möjligt.
Vi kan bara påverka genom att minska vårt beroende. Egen energi, egna råvaror, egen industri och matproduktion vore målet. Allt inom Sveriges gränser.

1 gillning

Enligt Carup / Blocket så händer det tydligen redan nu i viss mån med Elbilar . Min tillbaka lämnade Cupra Born är såld nu också såg jag . Grattis till den köparen , som köpte en bil där jag haft stort fokus på batterivård , under min vårdnad vill jag påstå .