Om det borde vara lättare att sparka folk i Sverige? Absolut.
Vad har detta med frågan att göra?
Håller med bankiren här.
Det måste bli enklare att avskeda personal i sverige, men det är en HELT annan debatt och frågeställning än om Tesla skall ha kollektivavtal eller ej.
Om Tesla inte har kollektivavtal kan dom hantera sin verksamhet och personal här i Sverige som dom gör överallt annars
Så nog har det med teckna kollektivavtal att göra
Sen om det bör vara lättare att sparka anställda i Sverige är en helt annan fråga som oftast regleras i kollektivavtalen
Just vid uppsägningar är det andra lagar och regler som styr – däremot så går det att förhandla om undantag med facket – om man har kollektivavtal.
Tycker bara det är synd att de inte kan komma överens och skriva på ett kollektivavtal och så kan man återigen lägga till Tesla på listan över möjliga bilmärken som jag kan välja i mitt nästa bilköp. Trodde aldrig att det skulle ta så här lång tid. synd.
Precis min upplevelse - kollektivavtalet gör nästan anställningen mer osäker.
Det är för övrigt alldeles för lätt att säga upp folk i Sverige om man jämför med länder som Tyskland och Frankrike. Det är troligen ett av skälen till att företag ofta lägger ner i Sverige hellre än på andra håll - det är helt enkelt både billigt och lätt.
Som företagsledare som behövde säga upp personal var jag mycket glad över vårt kollektivavtal och goda samarbete med Unionen.
Andra meningen hänger jag inte riktigt med på – om det är för lätt att säga upp folk i Sverige jämfört med Tyskland och Frankrike hade ju jag som företagsledare hellre drivit verksamhet i Sverige än i de länderna
Njae, vill du lägga ner och har två att välja mellan så lägger du kanske ner den fabriken där det kostar minst att säga upp personalen.
Läste en artikel hos Nerikes Allehanda där de intervjuar strejkvakter från IF Metall på plats utanför Tesla i Örebro. Under intervjun så börjar Tesla störa intervjun genom att veva ner rutorna på en bil som stod parkerad bredvid dem och började spela hög musik. Finns ett videoklipp i artikeln som tyvärr är låst för ickeprenumeranter.
Vilken pajasnivå av Tesla!
Det går att lägga i rätt höga växlar om sådant men… det där är ju bara någon eller några individuella personer på golvet som tyckte att det var kul att jävlas lite. Det kan man nog inte anklaga Tesla som företag för.
Fick precis mejl från Werksta i Malmö att IF Metall häver deras sympatistrejk från 1:a maj 2024.
Kan du vidaresända till peteresse@me.com ?
Eller är det att dispensen hävs - och blockaden börjar gälla igen?
Nej, de vill höra om jag fortfarande behöver fixa bilen (försäkringsärende), att jag då ska höra av mig för inbokning.
De bägge pressavdelningarna:
Tesla: “Mission accomplished!”
IF Metall: “Fan också!”
“Fortsatt möjligt att laga Tesla-bilar under strejken - trots slut på dispens” “TESLA BRYR SIG ÄNDÅ INTE”
Jag tycker Tesla (Elon Musk) bryr sig om mig genom att motarbeta tvång, för som det ofta sägs idag, man måste få säga att en spade är en spade. Det finns ingen frivillighet i att tvingas att teckna kollektivavtal. Jag tackar Tesla för sina principer och tydlighet i denna fråga…
Jag tycker att detta är minst sagt rörigt. Om jag idag nu köper en Tesla vad för något strul kan jag då räkna med utifrån den senaste infon? Och då tänker jag inte bara på reperationer utan även service, reg-plåtar mm.
Nu hakar ju Unionen på och hindrar Dekra från att utföra inpsektioner på maskiner (eller vad det är?)
Vad innebär detta? Eller är det mest ett slag i luften?
Nu kan det bli spännande på riktigt – skulle tro att anslutningsgraden hos Unionen bland tjänstemännen hos Tesla är ganska hög på grund av inkomstförsäkringen.