Tycker ändå det är ganska friska tag av Tesla som ”ser utanför boxen” i en tid där andra parten i konflikten absolut inte har en regelbok att följa och svingar helt fritt både mot nyetableringar för superchargers som bara drabbar elbilsägare och inte det minsta mot tesla och sen den helt oresonliga blockaden mot Hydro som bara gjorde deras egna medlemmar arbetslösa.
Nej lite mer ”fula” tag, så vi en gång för alla kan få spelregler för den svenska modellen, om den ens skall finnas kvar som den gör idag.
De använder de enda verktyg de har. Det finns exakt noll grejer en facklig organisation kan göra för att få ett multinationellt företag att komma till förhandlingsbordet som inte drabbar tredje part. Exakt noll.
Men ironiskt nog dödade ju Musk nyetableringar av superchargers också, på en mycket större skala. Är det en sympatiåtgärd månne…
Ett ypperligt alternativ de har är att erbjuda en produkt som fler än 20-30% av arbetskraften uppskattar och kan tänka sig att betala för.
För att starta stridsåtgärder behövs det idag allt för små volymer av anslutna medlemmar, och tesla är väl första företaget med muskler nog att sätta emot ”maffian” som annars är vana att bara driva motparterna i konkurs.
Finns inget krav på KA idag och så måste det får vara, vill man inte jobba på ett företag utan KA så är det fritt att inte söka jobb där.
Nej kräva det kan man aldrig som arbetstagare, men man kan önska och bjuda in till förhandling om det.
Men det är ändå upp till företaget att bestämma om de vill teckna ett eller ej, och skall vi tulla på den rätten ja då kommer svensk arbetsmarknad att ändras i grunden är jag rädd.
Dagens system med fredsplikt är i grunden bra men jag anser nog att den måste tillämpas även på arbetsplatser där en stark majoritet inte lyfter fram sitt missnöje utan gillar sin arbetsplats och inte önskar ett KA.
Att ett fackförbund skall kunna gå in som metall gjort nu skadar enbart de själva och deras medlemmar, och i detta fallet är det enda de åstadkommit för sina egna medlemmar är att skapa arbetslöshet genom en blockad som utraderar deras arbetsplats, samt att alla strejkande på teslas egna verkstäder förmodligen kommer behöva se sig om efter nya jobb och de inte skall rulla tummarna närmsta åren och tappa sin kompetens.
Fackens rättigheter och skyldigheter måste nog revideras efter detta totala misslyckande.
Tror personligen att väldigt få tycker att det är rätt att en samhällsviktig aktör som PostNord ska kunna neka att utföra sin uppgift. Det är hemskt att de verkar ha laglig rätt att neka att dela ut post.
Känns nu som att det är ett larvigt ställningskrig där man nära nog glömt bort vad man vill och inte vill. Man diskuterar mer om man som bolag kan vägra eller ej samt vad facket får göra respektive inte göra.
Vad hade de kortsiktiga konsekvenserna blivit egentligen om Tesla tecknar kollektivavtal respektive inte gör det? Skulle ens någonting förändras på måndag nästa vecka när man går till jobbet?
Kommunstyret har tyvärr alltid varit korruptionens högborg i Sverige. Frågan är om beslutsfattarna är Teslaägare och helt enkelt ville ha fler laddstationer att ladda på själva eller om det handlar om mutor. Det kommer vi nog aldrig få veta. Äckligt beteende hursomhelst.
Måste säga att jag är lite splittrad i denna fråga. Mer laddinfrastruktur är bra för omställningen, oavsett vem som bygger den och den är öppen för alla. Att man bojkottar Elons bilar rör mig mindre, kör ändå inte Tesla! Telge trodde jag var uppköpt av Fortum, åtminstone är det de som vill ha mina pengar idag (hade Telge energi tidigare, och det var inte jag som bytte själv). Har för övrigt börjat se nya model Y på vägarna så ska bli intressant att se hur hårt bojkotten slår.
Elhandelsbolaget Telge Energi ägs numera av Fortum medan nätägaren Telge Nät ligger kvar i det kommunala bolaget. (Jag säger dessvärre fel namn i min video)