Har bett om bud på nuvarande bil för att byta till en Polestar 2. Fått erbjudande om ca 240-250k. Planerar att köpa en Polestar för max 300k kanske eller lite drygt beroende på. Vad är det förmånligaste sättet att finansiera mellanskillnaden på? Vill helst inte ta av sparpengar.
Beror ju helt och hållet på din privatekonomi. Det är svårt för oss att avgöra om du inte ger mer information kring detaljerna. Vissa handlare erbjuder bättre erbjudande om du tar upp finansiering via dem, men då måste du såklart räkna på den ränta du betalar i framtiden jämfört med de pengarna du eventuellt sparar dag 0.
Personligen skulle jag inte orka med allt administrativt att ta upp ett lån på 50 000 såvida det inte innebär att man behöver ta en del av nödbufferten eller dylikt för hushållet.
En stark rekommendation gällande Polestar 2 (om den ska fungera som en familjebil) är att du tar med familjen, en del resväskor och testar om bilen funkar rent utrymmesmässigt i bak samt i bagaget. Jag skulle gärna köpt en sån, men rent utrymmesmässigt kan den vara för liten och det är en del som missar det. Det är onekligen en fin bil.
En ytterligare grej att rekommendera är att du verkligen shoppar runt efter bästa erbjudande. Det finns otroligt mycket av just Polestar 2 hos diverse bilhandlare som kommit tillbaks efter första företagsleasingen. Min bild är att det verkligen är köparens (din) marknad gällande den modellen. Önskar dig allt gott!
Verkligen inte mitt kunskapsområde . Men nya regler gällande ränteavdrag kring lån med säkerhet eller inte kanske är något att tänka på . Avbetalning hos bilhandlare med bilen som säkerhet ger nog rätt till ränteavdrag. Medlems lån typ LO lån räknas nog som blanco lån tror jag . @Bankiren vet nog mer i den frågan .
Har inga förslag på finansiering mer än att man oftare kan få bättre räntor om man själv ordnar med det istället för att ta det som handlaren erbjuder
Vad gäller Polestar 2 så har jag varit “fodervärd” åt både pre och post facelift och 2024 när den fick bakhjulsdrift blev den en mycket bättre bil att köra jag har inte kört en Dual Motor