Har bett om bud på nuvarande bil för att byta till en Polestar 2. Fått erbjudande om ca 240-250k. Planerar att köpa en Polestar för max 300k kanske eller lite drygt beroende på. Vad är det förmånligaste sättet att finansiera mellanskillnaden på? Vill helst inte ta av sparpengar.
Beror ju helt och hållet på din privatekonomi. Det är svårt för oss att avgöra om du inte ger mer information kring detaljerna. Vissa handlare erbjuder bättre erbjudande om du tar upp finansiering via dem, men då måste du såklart räkna på den ränta du betalar i framtiden jämfört med de pengarna du eventuellt sparar dag 0.
Personligen skulle jag inte orka med allt administrativt att ta upp ett lån på 50 000 såvida det inte innebär att man behöver ta en del av nödbufferten eller dylikt för hushållet.
En stark rekommendation gällande Polestar 2 (om den ska fungera som en familjebil) är att du tar med familjen, en del resväskor och testar om bilen funkar rent utrymmesmässigt i bak samt i bagaget. Jag skulle gärna köpt en sån, men rent utrymmesmässigt kan den vara för liten och det är en del som missar det. Det är onekligen en fin bil.
En ytterligare grej att rekommendera är att du verkligen shoppar runt efter bästa erbjudande. Det finns otroligt mycket av just Polestar 2 hos diverse bilhandlare som kommit tillbaks efter första företagsleasingen. Min bild är att det verkligen är köparens (din) marknad gällande den modellen. Önskar dig allt gott!
Verkligen inte mitt kunskapsområde . Men nya regler gällande ränteavdrag kring lån med säkerhet eller inte kanske är något att tänka på . Avbetalning hos bilhandlare med bilen som säkerhet ger nog rätt till ränteavdrag. Medlems lån typ LO lån räknas nog som blanco lån tror jag . @Bankiren vet nog mer i den frågan .
Har inga förslag på finansiering mer än att man oftare kan få bättre räntor om man själv ordnar med det istället för att ta det som handlaren erbjuder
Vad gäller Polestar 2 så har jag varit “fodervärd” åt både pre och post facelift och 2024 när den fick bakhjulsdrift blev den en mycket bättre bil att köra jag har inte kört en Dual Motor
Jag försökte med det för typ 4 år sedan, men alla banker jag kontaktade (LF, Swedbank, ICA, Nordea om jag inte minns fel) sa exakt samma sak: “vi har bara billån [med säkerhet] via bilhandlare”. Några erbjöd blancolån (…vilket jag såklart inte ville ha). Så jag kunde alltså inte ens få ett erbjudande som privatperson. Kanske har ändrat sig på senare tid?
Tror nog det var lättare förr men om man kan välja en långivare typ LF eller Ikano hos bilhandlare kan dom ha lägre räntor än dom vanliga (ockrarna) Santander DNB Bilfinans Danske Bank mfl som har kick-back och merch till ÅF
Sen beror det också lite på hur privatekonomin ser ut och vilken historia och kontakt man har på banken vad äger man och hur duktig är man på att förhandla Vi har varit kund i samma bank/försäkringsbolag sen dinosaurierna gick på jorden har flera fastigheter en bra slatt på bankkontot och har aldrig haft problem med ett lån till något helt onödig bilinköp till jag kunde lösa det med att sälja något eller….
Svårt att få till en bra lösning utan en personlig relation
Är det inte ett missförstånd? Bankerna erbjuder billån men du måste köpa bilen från en bilhandlare, du kan inte köpa bilen privat. Rimligen kollar man med den bank man redan är kund hos eftersom räntan på billån kan variera ganska mycket från person till person. Jag får exempelvis från min bank ränta på 4,99% på elbil, vilket de stora återförsäljarna sällan vill erbjuda.
Swedbank LO lån 7,3 % ränta efter googling . Men det räknas som blanco lån , så räntan är inte avdragsgill . Men Swedbank erbjuder även billån på max 80 % av bilens värde , med bilen som säkerhet. 6,19 % ränta som då blir avdragsgill . Men bara om bilen köps hos en auktoriserad bilhandlare. Och det är ju inte så konstigt, för hur ska annars banken kunna vara säker på att bilen är värd köpesumman.
Nej, så var det inte. Bilen såldes av en officiell Toyota-återförsäljare, och de erbjöd lån via Toyota Finance (som jag till slut använde), och jag ville se om någon bank ville erbjuda bättre än det erbjudande jag fick.
Det var totalt stopp, de var tydliga med att de inte utfärdar billån annat än via bilhandlare de hade ett samarbete med. Jag var kund i Swedbank vid tillfället (hade konto där i 30 år…), men tvärnej. Det handlade inte om dålig kreditvärdighet.
Jag ringde förresten LF nyss, och de erbjöd 5.95% icke förhandlingsbart på något som helst vis, och de var tydliga med att det bara gäller bilhandlare de har samarbete med (däremot att det var “väldigt många” och att de vid behov ibland kan sätta upp ett sånt samarbete, så det verkar vara lättare nu).
En modern bil är ju en förbrukningsvara . Jag som har ett stort transportbehov och måste köra minst 3500 mil om året , bukar tänka hur lång livslängd kan jag räkna med . På Cupran tänker jag mig 10 år och 35000 mil . Hur mycket kostar den att köpa ny , och vad blir det fördelat på 120 månader inkl finansierings kostnader . Hur mycket kostar den efter garanti i service och reparationer, och hur mycket mer kostar försäkringen efter tre år . Min slutsats blev att jag skulle vinna väldigt lite på att köpa den , jämfört med privatleasing . Jag hade varit mer benägen att köpa om jag kört 1000 mil om året , för då kanske den håller betydligt längre tid år / månader . Om köp innebär vänta och spara dessutom, och fortsätta köra på dyrt bränsle under tiden . Så får man kanske ta med det i kalkylen också.
Det lät som Alrik höll med om att det är fördelaktigt med leasing om man kör mycket. Inte lätt att höra vad dom sa i senaste avsnittet av Laddstationen, med det oväsendet i bakgrunden och tuggande på pizza bitar .
Håller med om att bilar skall nyttjas och är förbrukningsvara men min erfarenhet av privatleasing och återlämning av dessa bilar är att man åker på stora belopp för onaturligt slitage om man förbrukar dem. Och kan man ens privatleasa i 10 år? Annars skulle kanske det vara ett alternativ för att komma runt slitaget men min uppfattning är att privatleasing är i praktiken att man lånar ut sin parkering för bilen och går med på att vårda den under 3 år så att handlaren sedan i princip kan få tillbaka en helt ny bil men med 3000 eller 4500 mil på mätaren. Därmed passar inte denna ägande form alla gissningsvis.
Då hade jag varit mer benägen att köpa som sagt . Jag hade också varit mer benägen att köpa om jag hade kört mer än 3500 mil om året , för då hade jag hamnat utanför garanti . Man får räkna efter sina egna förutsättningar. Eller välja det man vill oavsett . Att något är förmånligt betyder ju inte att alla vill välja det .