VW gör själva ett inlägg FB-gruppen ID. Drivers Club (bifogar bild) att en mjukvaruuppdatering gör så att alla bilar som närmar sig 5 år får den gula varningslampan för att SOS emergency call inte fungerar tänd. Den säger då att back-up batteriet måste bytes oavsett om så är fallet eller inte. I inlägget säger VW att VW står för kostnaden för batteribytet och att man jobbar på en lösning för mjukvarufelet. Vid kontakt med servicepartners i Stockholmsområdet känner ingen till något om detta och man vill först ha 1950 kr för felsökning och sedan betalt för åtgärd vilket handlar om många tusen till så vitt jag förstår. Av kommentarerna till FB-inlägget att döma är det samma situation i typ alla länder och kunderna får betala för VWs mjukvaruinkompetens och oförmåga att kommunicera till sina partners. Bör man ta detta till ARN? Svårt att bevisa vad det är för fel själv dock.
Esse har massa videos om detta, är inte i grunden VW fel men kan nog ändå tycka att de ”borde sett det komma” eftersom det var känt när man började ta fram MEB och borde haft en backup-plan…
Hmm, på vilket sätt är det inte VW:s fel menar du? Dom skickar ut en mjukvaruuppdatering som orsakar ett fel, kommunicerar i en obskyr FB-grupp istället för att kontakta kunderna via brev eller mail och klarar inte av att kommunicera till sina egna partners så att kunderna kan få felet avhjälp utan tvingas felaktigt betala en massa pengar till VW för att få det fixat.
Jag har problemet med att SOS emergency call inte fungerar i min ID.3. Har fått från min VW återförsäljare att batteriet är restnoterat men att det ska komma under februari (kan ändras) och då ska de byta det utan kostnad för mig.
Än så länge har jag ingen anledning att misstro det svaret.
Så är det säkert. Kostnaden är dock inte obetydlig….1950 kr för felsökning och ca 5000 kr för att byta back-up batteriet. Märklig situation när batteriet förmodligen inte ens behöver bytas ut utan signalen kommer av en felaktig mjukvaruuppdatering från VW
Bilen är från 2021, tror inte jag har någon garanti kvar utan jag uppfattade det som goodwill. Hade bilen inne för felsökning och det tog de inget betalt för. Sedan var batteriet som ska bytas restas. Har bara pratat i telefon om att det inte skulle kosta något så jag har det tyvärr inte på mejl men å andra sidan har jag ingen anledning att misstro återförsäljaren.
Jag tror de där med goodwill vs garantin är vikigt för bilhandlaren. Tror de är något juridiskt som skiljer även om de i praktiken innebär att de fixar din bil utan kostnad i båda fallen.
Vet inte hur det funkar hos VAG men när jag jobbade med Peugeot så var det upp till oss att bedöma om det var ett fabriks fel/felaktig del utanför garantitiden tyckte vi det skulle vara goodwill så kommunicerades det till Peugeots garantiansvarig oftast landade det i att Peugeot stog för material och vi fick välja om vi ville stå för arbetskostnaden eller om kunden skulle betala hela eller delar av det På KIA var det till 99% nej på allt utanför garanti På Fiat Alfa Abarth var det lite mer otydligt ringde jag garantiansvarig i Sverige blev det väldigt mycket fram och tillbaka ringde jag garantiansvarig i Italien (jag pratar Itaienska vilket ingen hos importören gjorde) och kunde då direkt få ett ja eller nej