Förändring av regler 2035 , får vika följder?

Kommer EREV bilar att få framgång ? . Lite jobbigt att skapa ett nytt ämne för varje tanke , men är det så det ska vara så , att det ska hållas strikt till ämnena så …

För personbilar tror jag inte erev kommer bli någon hit. Kan tänka mig att det blir mer intressant för tung trafik men för personbilar har vi redan gätt över tröskeln där elbilen fungerar. Visst finns det ytterkanter på allt men inte för en större marknad.

Håller med dig när det gäller Sverige och Norden kanske , jag har lite dålig koll på Finland ? . Men övriga Europa ? , kommer dom få framgång där med dom signalerna från EU i en övergångsperiod ? . Kanske även lättare lastfordon och stora lyxiga SUV hos oss ? . Jag själv kör sällan längre sträckor privat , och inte har jag så bråttom när jag gör det heller . Så jag känner inget större behov av reservkraft . Men vi har ju alla olika behov och vanor .

Tror inte heller det är något för vem-som-helst men för vissa fordon typ stora suvar som Suburban Tahoe stora 1500 2500 3500 Pickuper som Ford F-250 RAM 2500 och andra som används att dra tungt men som också är en daily driver är dom perfekta Om allt stämmer så kommer Scout (från VAG) komma både i EV och EREV med en Volkswagen utvecklad liten motor som kan drivas med olika drivmedel och snurra på i lungt tempo drivande generator som laddar batterierna

Jag har här under hösten haft en Ford F-150 Lightning på uppfarten till och från jag kan inte fatta varför Amerikanerna totalt ratat den den är som en limousine med utrymmen som räcker och blir över för att inte tala om frunken sväljer matkassar som en blåval För våra förhållanden vägar och parkeringar är den helt åt helvete för stor men jag fattar inte hur Amerikanerna inte fattar det för jag fattar grejen….

Jag tror att Amerikanska köparen av dessa bjässar behöver strykas medhårs och en EREV skulle vara början på tillvänjning av en EV Jag tror också nu när Trump tar bort både förbruknings och avgasbegränsningar att en EREV kanske inte blir lika intressant därborta så marknaden kanske torkar upp helt till en ny president ändrar på allt igen och nu vill Lee Zeldin EPA tvinga biltillverkarna att bygga stationsvagnar helst med träpanel på sidor Vilken jävla soppa

Jag har några kamrater/lantbrukare/hantverkare/jägare som har RAM 1500or som är ganska vanliga här i krokarna och dom skulle absolut kunna tänka sig en EREV köra på EL 60% av tiden ladda hemma och inte behöva oroa sig för när man hänger på långsläpet med grävaren på och ska upp i norra Skåne och gräva en pool eller leverera två Cherry Pickers till Ängelholm dessutom finns det el i flaket som kan hålla verktyg laddade

Dom blir nog inga kioskvältare men för rätt köpare är det ett perfekt fordon

Undrar om EREV verkligen ska ses som något hot mot Elbils försäljning . Jag tror nog mer att valet kommer att stå mellan traditionell laddhybrid och EREV . Och då tycker jag nog att EREV är det bättre valet , både för miljö / klimat och körupplevelse. Har man haft en sån med lång räckvidd några år , och laddat utmed vägen när tillfälle ges. Så kanske inte sista steget blir så långt . Man har ju kontinuerlig full effekt så länge man har ström i batteriet dessutom, till skillnad mot traditionell laddhybrid som brukar behöva motorns effekt också, för att uppnå det . Då kan kanske EU nya signaler , ge tillverkare av dessa mod att satsa på försäljning här i EU .

Jag gissar att vi kommer att ha ett omvänt förhållande 2035, där allt som inte är helelektriskt kostar motsvarande skillnaden vi upplevt de senaste ca 10 åren vad gäller priset på elbil jämfört med fossil/hybrid bilar. Vi är nu så gott som i ett läge där elbil och hybrid kostar lika mycket i inköp, men där ägandet är mycket billigare med elbil.
Detta kommer att fortsätta då elbilarna blir billigare framöver att produceras i de nya plattformarna, samt att batterier som fortfarande är en stor del av kostnaden, bara kommer bli effektivare och billigare fram till 2035.

Det enda som jag tror kan hindra detta är om fossil-lobbyisterna skulle fortsätta att trycka på inom EU länderna, på massiva subventioner på alternativa drivlinor och dess bränsle.
Hoppas vi slipper det sveket åtminstone vad gäller miljöomställningen, men vi får väl se vilka länder som fortsatt lobbar kring subventioner på bränsle och minskad miljöskatt i sina motioner framöver.
Så vore jag biltillverkare så skulle åtmnstone jag inte satsa en massa pengar på alternativa drivmedelslösningar, utan gå full elektrisk nu när vägen är urstakad för det till 2035.

Det behövs inga förbud, utan jag tror bara det handlar om sunt förnuft och dividerande mellan säljchefer, designers och ekonomiavdelningar på fabrikerna, så lär nog det bli väldigt få andra alternativ än elbilar som rullar 2035.

Det var mina tankar!

Jag tror du har rätt om hur det ser ut om 10 år , men det är ju 10 års försäljning innan det har gått 10 år . Är det då inte bra om det körs fler mil på el på laddhybriderna tills dess . Och är det inte bra att det produceras mer miljöbränsle till den enorma bilflotta med förbränningsmotorer som redan finns . Som Volvos VD sa , vi kan förbjuda försäljning av en biltyp . Men det går inte att tvinga någon att köpa något som man inte vill ha . Väljer många att inte köpa nytt alls , utan kör vidare med det gamla , så får det konsekvenser som vi ser på bilförsäljningen nu i Europa.

Det var nog det klokaste på länge

Förbud löser lite incentives löser mycket som dom säger i IF reklamen Elon Musk som jag har absolut ingen respekt för sa för ett tag sedan “bygger biltillverkarna BRA elbilar kommer folk att köpa dom” så sant

I Californien har man sen 70talet haft andra striktare uttsläppskrav än resten av USA som Trump nu försöker riva upp Kommer ihåg när jag flyttade till LA 1983 många dagar om året kunde man inte se Downtown för det brungula diset när jag flyttade hem igen i slutet på 90talet hade vi 0 dagar med smogvarningar allt genom strängare utsläppskrav och även en förbrukningsbegränsning där mpg (miles per gallon) inte fick överstiga en viss siffra för märkets alla modeller av bilar ett försäljningsår

Det går att bygga snålare och framförallt renare motorer Volkswagens EREV motor har förbättrad termisk effektivitet (över 40%) för att minimera bränsleförbrukningen och utsläpp Jag hade en 2000 BMW C1 med en insprutad 200cc 4-taktsmotor med katalysator som drog 0.22 liter/mil visst den blev så jävla dyr att den bara producerades i 2 år men tekniken fanns och finns Sätter vi högre krav på Biltillverkarna så behöver vi inga förbud och innom en snar framtid kommer ICE bli mycket dyrare än en EV samtidigt som drivmedels priserna kommer att stiga och köparna kommer bli färre och färre och marknaden för “vanliga” ICE bilar kommer tillslut helt torka upp Visst det kommer finnas enthusiaster (som jag) som kommer sätta värde på att kunna ha en Ferrari Lamborghini Porsche eller annat bränsleslukande i garaget för vi har råd men i det stora kommer vi bara vara en droppe i havet medan alla andra kan välja EV EREV Hybrid för hur mycket man värdesätter deras egenskaper och är villig att betala för det

Att säga att man önskar mindre lättare och billigare Elbilar är lite som att säga att man önskar fred på jorden till Jul av Tomten men om det fanns fler av den sorten skulle dom definitivt sälja och få bort en ICE bil från gatan för varje såld Vi behöver inte fler 2.5 tons bjässar på våra vägar

Det är otroligt provocerande att höra influencers och poddare snacka om bilar som kostar 600-700-800Tusen som “ändå ganska överkomliga priser” och hånskratta åt billigare enklare bilar Va fan……

Det stora problemet är att börjar man rucka på tidigare överenskommelser angående omställning av fordonsflottan och kanske fortsätter med lindringar och till och med subventioner på fossilt, så spelar det sunda förnuftet ingen roll, då money-talks . Den fossila marknaden drivs med kollossalt mycket pengar och har satt käppar i hjulen tidigare på 80-talet då man faktist visste redan då att man måste göra nåt mera radikalt för att minska klimatutsläppen. Jag är rädd att vi är på väg dit igen om fossil-lobbyisterna åter får styra utvecklingen!

Med lite piska så tror jag absolut vi får se både lättare och billigare bilar och precis som med tunga bilar idag, så kan även de tyngsta elbilarna få betala mera för att rulla på vägarna!
Det kanske är dags att trycka lite på det också vad gäller elbilar nu när batteriutvecklingen gått så långt och man inte behöver jaga längre räckvidder på bilarna.

Jag vet inte hur mycket du lyssnar på poddar och kollar in influensers, men jag kollar och lyssnar rätt mycket både på svenska och utländska recensioner av elbilar och det är ytterst sällan jag hör att de sågar enklare bilar och lyfter dyrare premiumbilar i några jämförelser. Däremot jämförs premiumbilar mot varandra, liksom billigare bilar mot varandra, där man också tar upp behov som viktiga komponenter. Faktiskt väldigt sällan de också rekommenderar de fetaste utrustade modellerna om det finns andra att jämföra med. Tyvärr får de oftast låna bara de fetaste bilarna från leverantörerna och det tycker jag är väldigt synd. Men det är ju inte recensenternas fel!

I Storbritannien utreder man kilometerskatt på Elbilar och tittar även på att justera skatter på bilens vikt Det är jag helt OK med 360 kronor är orimligt

Stämmer nog inte helt jag har under 2025 kört KIA EV3 Peugeot e3008 Ford Explorer Renault 5 i basutförande VW ID.3 Pure med bara ett tillval och några till vill man bara så går det nog Jag killgissar att ju fläskigare ju fler views/klicks

Jag är helt ointresserad av vad influencers lägger upp på YouTube däremot lyssnar jag på poddar i Sverige Italien USA England mfl om inte bara elbilar utan bilar och design generellt så man kan bilda sig en uppfattning om vad som är aktuellt men är det något som intresserar mig så ser jag till att få köra det och bilda mig MIN uppfattning om bilen ifråga

Ja men de bilarna recensenter erbjuds testa är ju vad leverantörerna erbjuder och är ju oftast tidiga testbilar, då det precis lanserats en nya bil. Tror det är en ganska svårt då att som recensent kräva få testa en mindre utrustad variant. I nåt enstaka fall har jag sett en mindre modell i tidig fas och det var t ex när den enda Skoda Elroq 85 bilen som var tänkt som testbil inte kunde levereras, men det fanns en Skoda Elroq 60 som de kunde skaka fram. Jag ställde just en glädjande fråga om det till den som recenserade bilen, som själv var lika glad att ha fått testa den när den ordinarie bilen inte var tillgänglig just då.
När recensenter senare testar om bilar så testar de också mindre utrustade varianter, t ex i räckviddstester m.m för att kunna jämföra modellerna bättre och också få mera kött på benen när de rekommenderar bilarna.

Men nu går vi kanske utanför vad tråden handlar om så jag lämnar denna diskussion.

Jo snacks går ju . Han kan ju börja med att dom bygger bra bilar själva då . I övrig motorpress läser man gång på gång , om dåliga resultat i kvalitets undersökningar och besiktnings resultat. Han tror kanske att dom bygger bästa bilarna , för att det sitter stora skärmar med bra mjukvara i bilarna . Men nu börjar ju priserna åtminstone närma sig vad man få för pengarna.

1 gillning

Man får med nya förslaget kompensera med att använda grönt stål tillverkat i EU i bilarna . I vilket land satsas det på grönt stål ! . Kanske man kan tycka är lite bra då även i detta forum .

Finns ingen ekonomi att tillverka så kallad, grönt stål, vilket Stegra tydligt visat

Problemet som jag ser att elbilmarknaden är fortfarande i Beta stadiet!

Varför

A) Dom flesta elbil som byggs idag och nästkommande åren kommer inte överleva 10 år ( finns alltid undantag som t.ex pensionärer som kör så lite att bilen fortfarande är ny trots 10år på nacken)

B) Batteriernas hållbarhet är fortfarande alldeles för dåligt (minsta skrapa på batteri höljet så skrotas bilen)

C) Bil batteriernas reperationer är ej möjligt närmaste tiden till rimlig kostnad!

D) Ingen fungerande begagnad elbils marknad när batteri garantin utgått!

E) laddtid måste ner till 5-10 min för 10-80% laddning

F) elpriset är fortfarande orimligt högt både på laddstationerna men även hemma med nya effekt tariffen

1 gillning

Kan du hänvisa till källor för alla påståenden?

1 gillning

Google is you friend

Jag googlar inte andras påståenden!

1 gillning

A) till D) anser jag vara felaktiga påståenden, alt kraftigt överdrivna
E) är subjektivt och längre WLTP är enl mig viktigare, då detta minskar behovet av skitsnabb laddning.
F) medhåll, men laddar man oftast hemma kör man billigt. Är värdeminskningen i vanlig ordning som är den största kostnaden i bilekonomin. Vad dagens höga elkostnad beror på, har jag skrivit på forumet tidigare,

2 gillningar

IONITY har ju abonnemang på 3,50 kr/kWh. Bra pris, tycker jag.

1 gillning