Bra alternativ om man kör långt.
A-D, nja det är inte så nattsvart, men det finns fog för oro för de punkter du nämner.
E-F, håller med, laddtider är ohållbart långa på DC. Säger det igen, gärna 5min även om ingen här på forumet håller med. Med 5min laddning hade elbil fått en ny dimension. Idag häckar många familjer vintertid 45-70min vid laddaren delvis för att man har okunskap och delvis för att bilarnas teknik är för dålig.
Renault 5 tex lanserad 2025 (hyllad), laddar så dåligt på DC vintertid så att den är oanvändbar. Idag 4/1 22kWh tog 71min för en Renault 5, det är inte seriöst och då blev den inte fulladdad.
Ja, elpriset är helt åt skogen, där behöver våra politiska ledare ta sig i kragen och fokusera på att fullständigt förgöra fossilt drivmedel i driftkostnad, det måste bli lika orimligt att köra fossilt som att värma sitt hus med oljepanna idag. Klarar man inte det med naturliga marknadskrafter kan incitament vara OK en viss tid.
Det där ser inte roligt ut!
Som sagt tycker jag ytters personligt att elbilen med dess olika laddningar system ej standardiserad ink regelverk osv fortfarande är i beta stadiet!
Vissa delar är absolut fortfarande beta idag. Våra konsumentledande organ har ett ansvar. Personen i fråga med Renaulten är en stammis hos mig från byn, köpte bilen för att köra till jobbet osv saknar AC hemma/jobbet, laddar allt hos mig. I december bara har hen varit hos mig och aktivt laddat i 9h och 26min för att erhålla 325kWh under den tiden.
Jag har 10-tal på kunder som laddar allt hos mig, dock är ingen så dålig som Renault 5.
Det måste fungera året runt att köpa/leasa en elbil och ladda på stan året runt med rimligt uppoffring gällande tid/kostnad.
Jo det håller jag med om , då kan ju Elbilen funka precis som en ICE bil på långfärd . Men som det är nu med det som finns , så är det inte alltid bättre med 20 minuter istället för 45 minuter enligt mig . Jag har ingen lust att sitta och häcka i bilen i 20-30 minuter , eller passa på att käka under stress . Så det får väl vara antingen eller i min smak. Stanna och ladda i 5 minuter och sedan flytta bilen för att käka , eller köra vidare till dit man vill spendera tid . Eller att man kan ställa bilen på laddning på rätt ställe , och käka i lugn och ro under tiden .
Men vi har standardkontakter och laddnätverk som fungerar för alla bilar och Europaparlamentet håller på att styra upp betalning tillgänglighet med mera.
EU vill ha fler laddstationer, enklare betalningsmöjligheter och högre laddhastighet.
Mycket bra saker händer nu!
- betala för den förbrukade elen med betalkort direkt vid stationen.
- kWh-priserna för el ska vara tydligt märkta vid laddstationen och inte ”gömda” i en applikation
Exakt så måste det bli över tid. En 400-600kW punkt räcker långt om du kan trycka ut 400kW under 5-7min sen flyttar man sin bil till vanlig ficka medan ens partner och barn tar bord och beställer mat. Detta är min definition på snabbladdare, en punkt som du ställer bilen och uträttar andra ärenden som mat toa osv. är destinationsladdare i min värld.
Nej, morot är alltid bättre än piska.
Vi ska göra elen billigare, elbilarna bättre&billigare, inte förstöra Sveriges ekonomi genom ökade fossilkostnader.
Håller med dig och det är så jag menar, kanske uttryckte mig klumpigt.
Bittert för stackars ägarna, lider med dem.
Men det är väl som vanligt, köper man en premiumbil konstruerad i norra Europa så har den troligen egenskaper som passar vårt klimat.
Till exempel BMW, Mercedes o Volvo som brukar vara bra på värme, hålla imma borta på vintern, bra värmestolar, bra ljus med mera som behövs här uppe där det är kallt.
Ska man köpa billigare bilar är det också som vanligt, det innebär kompromisser och man får som konsument vara noga att kolla vilka av dessa man kan leva med.
Men detta magplask ska inte förekomma av en seriös tillverkare som Renault!
Kunde det bli så , skulle kanske behovet av stora tunga svindyra batterier i bilarna minska något . Om min bil kunde ladda så fort. skulle mina 58 KWT räcka gott och väl även på långsträckta vintertid . Stanna efter 15-20 mil för en bensträckare och ladda på 3-5 minuter med det lilla batteriet skulle funka bra för mig . Med ett mindre batteri borde ju ett eventuellt framtida batteribyte bli ekonomiskt möjligt , om batteripriserna fortsätter neråt också.
För mig vore det mycket bättre att åka långt innan jag laddar, till exempel 40 mil i 120 på vintern, sedan laddning och då kan laddningen ta en stund.
Uppenbart att det finns 2 läger, jag är inne på samma som @FH13 - hellre kortare räckvidd, mindre batteri och snabbare laddning
Det som gäller för båda är ju dock effektivitet och där har vi en bit kvar för de flesta skulle jag säga.
På premiumbilar har vi ganska snart 40-50mil på 120-väg vintertid det känns inom räckhåll.
Men att kunna ladda 5-8min på mindre billiga bilar är långt bort. Faktum är verklig laddprestanda vintertid på små bilar har gått bakåt i utvecklingen. BMW i3 och Hyundai classic ioniq är fortfarande benchmark på laddning som släpptes för snart 10år sen mot dagens elektriska småbilar.
Hur snabbt laddar BMW i3 och Ioniq en fin vinterdag i -10?
De maxar, 40-45kW (125A) på i3 och 65kW på Ioniq utan förvärme.
Den där Renault 5-laddkurvan var verkligen katastrofal. Kanske har missat men känns underrapporterat dessutom (visste att den inte har förvärmning men det är ju värre än så). Diverse “Årets bil”-utnämnelser från nordiskt håll borde antingen dras tillbaka eller brasklappas med “endast för hemmaladdning”. Det där är ju nästan Mazda MX-30-nivåer.
Men det leder till sämre flexibilitet. Var väl en person på forumet som laddare sin bil då den stod på 50 till 60 % bara för att skapa marginal till slut målet.
Sådana beteenden slipper man helt med längre räckvidd
37-93% på 26min i kyla utan förvärme, det är ju benchmark för bilar överlag idag.
samma med Ioniq 28kWh, 42-91% på 20min i kyla.
Säga vad man vill om Kina, men ibland går nog deras egna regler hand i hand med vad Europa efterfrågar. De inför flera regler nu som säkert ur deras mening är en flört med Europa. manuella dörrhandtag ur säkerhetsperspektiv. (host host Volvo säkerhetsbrandmärket om ryktet stämmer med lösningen på nya EX60) ![]()
Sedan ställer de krav på sina biltillverkare att de måste effektivisera sina bilar. Tror de har infört krav nu på 15kwh/100 km för 2-tons bilar (enligt deras CLTC körcykel, vilket motsvarar ca 18-19kwh/100 km WLTP). Ju lättare bil ju högre krav sägs det.
Jag tror de med detta troligen ställer in sig på att pressa Europa än mera och ta fram betydligt mera enegieffektiva batterier, kanske framförallt för de mindre elbilarna som nu Europa satsar på. Jag tror det är bra för det innebär nog att kapplöpningen med mera kraftbilar med långa räckvidder nog kanske börjar ha nått sin ände och fokus mera kommer bli mot lättare och effektivare bilar där räckvidd och kraftiga motorer inte längre är det primära!
Vi får se hur Europa svarar på hur Kina agerar nu framöver med sina batterier och utgåvor av nya bilar. Jag skulle inte bli förvånad om vi snart får se en faslig massa lätta energieffektiva småbilar från Kina, som svar på Europas satsning på småbilar.