Ja, jag är övertygad om att BMW/Mercedes gör rätt som försöker att pressa upp WLTP. Det leder till många förbättringar för oss elbilister när räckvidden blir längre; känslan att kunna ta ett stopp utan att man måste ladda är ju härlig, men också att kunna konstatera ”här var det kö, jag tar nästa laddare i stad x istället”.
Är dessa likställda med R5an ovan? Som jag tolkar dig är det en person som bor i närheten och åkte och laddade sin R5a hos dig. Vet inte hur kallt det var hos er igår men har bilen stått i minusgrader hela dagen så kommer det ju ta tid för vilken bil som helst, har gjort 10-80 på 90 minuter i en Tesla Model 3 Standard Range. Min tanke är att en R5 man kört med inte kommer behöva 71 minuter för att ladda till 80-90%.
Visst blir det sämre flexibilitet de gånger jag åker långt men övriga 90% av tiden så får jag en lättare bil vilket är fördelaktigt av alla möjliga anledningar och jag stannar gärna efter 20-25 mil ändå, jag känner mig mer utvilad när jag kommer fram efter att ha stannat efter 20-25 mil än ett stopp mindre efter 40 mil
Missförstå mig rätt, det är trevligt med lång räckvidd och flexibilitet men jag är inte beredd att betala ett högre inköpspris och en högre vikt i bilen för de resor jag gör. Jag säger inte att det ena är mer rätt än det andra, jag tror båda biltyper kommer finnas och då får man tänka vad som man anser är viktigast ![]()
Den där laddkurvan ser ju helt horribel ut. ![]()
Jag hade ju första generationens Ioniq 28 kWh i fem år och kan intyga att den alltid var pålitlig när det kom till snabbladdning. Den begränade sig förvisso till 140A om cellerna är under 15 grader, men annars släppte den på 175A från låg % upp till 78% SoC.
Ja det är ju fritt val . Då köper man ju en sån bil och betalar vad den kostar . Men att billiga elbilar med mindre batterier skulle kunna funka på långresor även dom , skulle jag inte se annat än positivt . BYD har i Kina annonserat en elbil med 100 mils räckvidd och ett batteri på 150KWT som väger 926 kg läste jag i Carup i dag . En då kan du köpa ![]()
Nu är det väl din mening och inte “Kinas” mening.
Osar lite för mycket europeisk exceptionalism. Att ge Europa cred för vad Kina väljer att göra för egen del och som kommer andra till gagn. Hur skulle det här låta om det vore europeisk lagstiftning? Det måste inte alltid finnas en baktanke för att det kommer från Kina.
Det var tråkigt att höra . För då är nog elektrifiering för den breda massan längt bort också den . Dom bilarna med lång räckvidd är för dyra för väldigt många , framförallt medborgarna i många andra EU länder . Att tro att människor med svagare ekonomi skulle vilja köpa dessa bilar som begagnade, med utgången batteri garanti tror jag inte på . Läste just att folk i Elbilslandet Norge känner stor oro för att köpa såna bilar . Obefogat eller ej , jag förstår dom .
Kan inte svara på om kunderna med i3 och Ioniq är lokala men den i3an är ofta hos mig.
R5an kanske är lite bättre om man har kört men jag tror inte det är mycket bättre med tanke på kylan och låg hastighet med is och snö på vägen. Det är ungefär -8C på nätter och -4C dagtid i Småland.
Det är enorm skillnad på hur olika bilar laddar om du ställer dem på laddaren med djupfryst batteri, Tesla Model 3 standard är ju en av de värsta, medan samtliga BMW har normal fart efter 10min, även Volvo EX40/C40/P2 är OK, MB är OK, MEB efter 2024 är OK. Tesla 3/Y LR är bra, Y standard range med BYD celler är riktigt bra.
Ja korrekt det är enbart en gissning från min sida, där jag tror att Kina ändå ser Europa som en viktig marknad att flörta med. Vi får se vad som sker närmsta åren. Kanske de till och med producerar bilar med större lastutrymme bak istället för väldigt god plats med benen i baksätet också. Det vore väl en flört om något om det inträffade ![]()
Det som kan komma ändra på hela laddningen är när solid state batterierna kommer! Läste någonstans att det kommer 2027/2028 till massproduktion till elbilar!
-
Inte lika känsliga för kyla som dagens batterier
-
Dubble densitet per kg, längre räckvidd vid samma vilket
-
enklare att bygga med och betydligt säkrare, fördel för småbilar som kan få bra räckvidd med små batterier. Stora bilar får super räckvidd!
-
Laddning kapacitet ska vara extremt bra under 10 min för 10-80% laddning! Dock tror jag det kommer gälla premium bilar i första taget!
Jag uppgraderar min Ioniq 5 2022 till en Ioniq 5 2025 i veckan. Jag är lite äldre och behöver en paus efter ca 2 tim. Under pausen kan jag ladda bilen från 20% till 70% på ca 12 min med förvärmt batteri.
Jag vet inte om det är min kommentar i en annan tråd som du syftar på, men om så är fallet så slipper man inte undan beteendet så lätt. När räckvidden blir så lång att den räcker för en hel dags körning i alla väder, slipper man förstås många av de långsamma laddningar som beror på hög SoC, men poängen i min kommentar var ju att jag ofta tycker att det är lagom att stanna och äta eller fika ungefär halvvägs på en resa och om SoC då ligger på ungefär 50% så passar jag gärna på att ladda några minuter för att säkerställa att jag kommer fram till slutmålet utan ett ytterligare laddstopp. Att ladda upp till 60% SoC för att komma fram med 10-15% känns rätt lagom i ett sådant läge. Klart lugnare än att sikta på att komma fram med 0-5% (eller hitta en laddstation någonstans i skogen; det finns inga laddstationer i närheten av det slutmål jag hade i tankarna i exemplet).
Hade bilen haft lite längre räckvidd så hade jag kanske inte behövt ladda alls och på sommaren är det faktiskt så att det inte behövs någon laddning på den sträcka som jag tänkte på (den är ungefär 43 mil). Dock händer det att jag kör längre sträckor och även på en 60-milasträcka kan det vara realistiskt att stanna ungefär halvvägs och då har vi samma problematik igen även i en bil med längre räckvidd, dvs att ladda eller inte ladda om SoC ligger nära 50% efter 30 mil. Längre räckvidd har flyttat “problemet” till att gälla längre resor (vilket ju i och för sig är bra och långa resor är förmodligen färre än korta resor).
Hursomhelst, min poäng var inte att argumentera för eller emot laddning vid en viss nivå utan att påpeka att i vissa lägen kan det vara optimalt att ladda vid förhållandevis hög SoC trots att det innebär en ganska låg laddhastighet. Ett typexempel på en sådan situation är när man stannar av något annat skäl än att ladda och en närbelägen laddstation har låg beläggning så att man varken behöver köa eller (sannolikt) tvingar någon annan att vänta.
Ovanstående gäller vanligtvis inte vid laddstationer som inte erbjuder andra attraktioner än just laddning, utan sådana som till exempel ligger vid ett trevligt matställe, en affär eller liknande.
Jag hör alltså till “lägret” som tycker att lång räckvidd är viktigare än hög laddhastighet för egen del, men jag förstår att många andra skulle ha större nytta av snabbare laddning. Det finns nog utrymme för fler än en sorts elbil på marknaden ett tag till…
Läste precis i Carup , att Volvo XC70 blivit en stor framgång i Kina . Tror vi att den kommer hit till Europa ? . Kanske nu med förändrade regler ? . Kommer den att bli en framgång även här ? . Värt att nämna i denna tråd tyckte jag . Det är ju ändå 10 år till 2035 , så det kan kanske vara värt att ta hit den ? . Apropå att en del har ont av hur andra laddar sina bilar på snabbladdare . Kommer dessa bilar som kan ladda DC på max 50 KW oftast , att hatas på laddplatserna ? .
Komma fram med 5 % i väderlek och väglag som vi har haft senaste tiden , är ju direkt olämpligt skulle jag säga . Min bil varnar vid 20 % , befogat om det skulle bli stopp i trafiken med längre stillestånd .
Tack för din kommentar och jag förstår absolut hur du menar. När man ser denna artikel, så förstår man att Kina i första hand av självbevarelsedrift tagit sina beslut att kraftigt få ner de enorma utsläppen de haft under lång tid. Nu minskar väl också på ont och gott att USA m fl. lägger ut färre tillverkningsjobb till Kina, där i många fall fabrikerna bidragit till dessa föroreningar.
Tänk att det ska behövas gå så långt innan man tar tag i vad föroreningar ställer till med.
Måste det gå så långt i andra länder, innan man inser att det är ett kollektivt ansvar att få ner föroreningarna. Vilket är nästa land att akut ta beslut liknande Kina för att överhuvudtaget kunna andas någorlunda ren luft?