Ford model T ögonblick utlovad av VD

Jag vet inte vad jag ska tro, men hoppas innerligt att Fords VD Jim Farley har fog för vad ”skunk works” -teamet med superingenjörer arbetat med ett hemligt projekt hos Ford senaste åren. Kaxigt uttalande och den 11:e Aug. vet vi vad de kommer med för nåt!

Kanske det blir en eldriven T-ford golfbil :upside_down_face:

2 gillningar

Model T moment är stora ord.

Precis kaxigt värre :slight_smile:

Man är dock van nu vid att höra stora ord. :smile:

“the higher they climb, the further they fall”

Även om det är mycket ”corporate bullshit” det där är ändå budskapet att man har förstått att man ligger efter, att USA:s regering inte är med på noterna och att Européerna och framförallt Kineserna springer ifrån dom snabbt och ska dom överleva måste dom presentera en konkurrenskraftig produkt.

Att sätta ett litet team med ingenjörer och be dom fixa nåt är en bra taktik, rätt gjort fastnar dom inte i byråkratin utan att fixa nåt bra så kan man homologera och fixa småsaker sen, när de smarta fått smarta loss ostörda.

1 gillning

Ja, jag har också fått uppfattningen att Ford verkligen förstår läget.

Stora bekymret för den amerikanska bilindustrin är nog politikens signaler i dag. De har ju slagit sönder elbilarnas kortsiktiga möjligheter i USA, och under tiden de fortsätter med sina fossilbilar lär ju kineserna helt och hållet grusa framtidsmöjligheterna.

Tror generellt sett att den amerikanska bilindustrin är körd.

Jag håller med, men att vara VD och i stort sett sätta sin roll i pant för ett sånt uttalande är minst sagt vågat. Men Ford behöver verkligen nåt unikt som tar tekniken in i en ny era. Tyvärr tror jag det bara kommer resultera i att det blir ett VD byte, men väntar spänt på vad som presenteras den 11:e aug.

Med Fords insikter nu hoppas jag faktiskt de klarar sig, presenterar de något bra och kan få budgeten att hålla kan dom ha en framtid. Verkar ju gå bra för MEB-bilen Explorer (som jag gillar skarpt) och man ser en och annan Capri.

Ford har mycket för sig jämfört med t.ex Tesla, bl.a ett bra samarbete med facket och kanske bättre förståelse för ”non-techies” som bara vill ha en bil.

Ja Ford som företag är annorlunda än Tesla, men tyvärr påminner deras VD (tidigare Tesla anställd) om andra högt uppsatta fd. Tesla anställdas ordval om stora under som ska ske med deras produkter i deras ledning!
Men låt oss hoppas att det VD utlovar, åtminstone till en del tar Ford ett snäpp till en blomstrande tid. Ford överlever nog ändå, men de har mycket att bevisa efter ett sånt uttalande!

Tycker den är riktigt snygg! Absolut finast i MEB-familjen.

Spännande utandande.

Finns 5 saker jag kan tänka mig de MÅSTE ha löst om detta steget skall vara ett ”T moment”

1. Lågt pris <400k
  2. Lätt vikt <1700kg
  3. Lång räckvidd +800
  4. Litet batteri <80kwh
  5. 10-80% < 10min

Allt annat kanske är nyheter och stora kliv för Ford som legat hopplöst efter sedan start och bygger urtrista bilar men branschen och kunderna kommer rycka på axlarna åt allt från Gigacasting, core-computing, level 3 autonoma funktioner.

:zipper_mouth_face::face_with_peeking_eye::man_shrugging:

1 gillning

Så den första modellen på plattformen är tydligen liten och billig avsedd som vardagsbil. Det tolkar jag som att den också har relativt litet batteri med kort räckvidd. Kanske $25,000.

Ryktet säger också att plattformen licensierar teknik från Tesla. Vad jag det vara? Mjukvara? FSD?

Ja Ford VD är en av få traditionella ledare som tar elbilar på allvar, då han sedan länge förstått risken med att kineserna ligger före.
Tror inte USA tillåter att deras biltillverkare går under. Blir subvensioner innan de konkursar. Samma sker i Japan och Tyskland.

En mindre truck, det kan nog sätta käppar i hjulet för Slate. Gissar att fler kommer vara benägna att köpa en billig Ford-truck än random märke-truck.

Ligger verkligen kinesiska elbilar före dom Amerikanska ? . Inte när det gäller förarstöd system i alla fall verkar det som . Läste om ett test utfört i Kina där model X och model 3 var mycket bättre än många kinesiska biltillverkare. Tesla model X klarade 13 situationer model 3 , 10 . Medans t.e.x. Hyllade Zeekr 7X endast 2 . Finns att hitta på nätet om man googlar Tesla bäst i test i Kina förarstöd system . Men jag tror också att en stor del av det amerikanska folket , kommer att behöva långt mycket mer tid på sig att anamma helelektriska bilar . För dom som inte vill ha en Elbil så spelar det nog ingen roll hur bra dom Kinesiska blir , dom kommer inte att köpa en ändå ( Tyvärr ) . Den Amerikanska marknaden är stor , så Chevrolet med flera kommer nog att klara sig .

1 gillning

hmm, frågan är om en truck är model T ögonblicket som Ford hoppas ska lyfta det till :neutral_face:
Återstår väl att se vad som finns under skalet och vad den kostar.
Stora USP:en för Slate är väl dess ombyggbarhet i konstruktionen och har Ford det så kan det absolut bli en stor hit!

Inte första gången Ford goes Skunk Works Man stoppade in 15 designers tekniker och ingenjörer i en källarlokal i Detroit som 2015 slog världen med häpnad och visade Fords Halo car Ford GT som i princip ingen förutom Farley var medveten om den blev en hett efterfrågad gatbil som hade ett slutdatum för produktion 2022

Att Ford satsar på en midsize pickup som först ut med sin nya produktions arkitektur är en no brainer och att utveckling läggs i So Cal är lika det en no brainer
Ford (precis som Chevy/GMC och Ram) satsade helt fel på en full size pickup EV utan att först undersöka om det är vad marknaden ville ha GM kämpar vidare Ram satsar på EREV och Ford satsar på ett helt annat segment med en köpare som inte är så rigid i sitt ICE tänkande dessutom kan en pickup i Ranger size säkert även produceras på deras lina i Thailand och så komma undan tullar och tariffer för bilar till Europa Kina och Asien marknaderna för en Ranger sized pickup är en stapelvara i dom delarna av världen och av intresset för Slate i USA så ser man med största säkerhet ett intresse även på hemmaplan

Kul att se hur Ford utvecklar detta koncept med fler fordon

1 gillning

Efter att ha läst följande artikel, så växer förtroendet en del, då han verkar ta itu med många av de brister Ford dras med, istället för som vissa andra leverantörer (gömma eller strunta i brister).

Om det sedan räcker till hans utlovade Model T ögonblick med de nya satsningarna återstår väl att se. På måndag 11:e lär vi får veta om det lutar åt T-day för Ford. :slight_smile: