Tjo! Och tack för en bra podd, bäst i och omkring elbilar enligt mig. Har ett förslag till förbättring och ett förslag att ta in i podden.
Förbättring:
Kan ni inte ta fram en elbilsveckans-bil. Den ska ha vissa spec, tex fartradar, apple carplay/adroid auto, rattvärme mm. Sen för varje testad bil så bygger ni 1 version så alla de spec ni har i er kravspec och det är det pris + kanske lägsta pris ni delar i podden. Det blir enligt mig vädligt mycket paket för olika belopp och priser, omöjligt att ha koll på. Men förstår er, jag tycker också det är roligt att bygga bilar på nätet. Förslag till förbättring.
Att ta in i podden:
Ni ger förslag på bilköp till oss lyssnare. Ni får mina förutsättningar tex, kan ladda hemma, 2 barn, transporterar mtb (cykel) mycket, pendlar 9 mil landsväg per dag, gillar teknik, önskar en bil med attityd mer än mys. Budget 400 000:-
Kul idé, frågan är om @Esse och jag skulle komma överens om en konfiguration
Detta gör vi lite då och då, kanske hinner vi med att ta med din fråga i nästa avsnitt annars blir det veckan efter
Att börja lista servicekostnader, priser på delar etc i en podd upplever jag nog som ganska rörigt. I en tidning är det inga problem att ställa upp en tabell, i video är det enklare men enbart röst gör det svårt i mitt tycke. Det blir snabbt rörigt, precis som nämndes ovan med olika konfigurationer och priser
Tänkte som en stående punkt. Där ni sätter upp vilken info ni behöver, sen kan vi via forumet komma med “indata”.
Det går ju har kostanden för 4år, 9000mil eller liknande så blir det inte massa siffror. Håller med om att tidning i det fallet är överlägset för översikt. Lite av samma anledning som att en massa paket för en massa belopp är svårt att greppa via podd.
Ser ju fram mot det avsnittet där @cgullin och @Esse ska enas om en spec!
Har inte direkt med frågan att göra, men inlägget fick mig att tänka på carplay. Alla med iPhone verkar tycka det är ett måste. Jag måste dock säga att efter att jag nyligen bytte till Googles inbyggda system så använder jag det istället. Anledningen är att spotify och Apple Music är ganska uselt i carplay och funkar mycket bättre i Googles inbyggda system
Jag tror det är rätt bra om det finns CarPlay och Android Auto i bilen även om det inbyggda systemet är bra från start!
Min bil har ett skitbra Google-system inbyggt som funkar klockrent just nu, och jag ser inte vitsen med att koppla in Android Auto. Det är bara sämre.
Men jag vet ju inte om Renault och Google kommer fortsätta uppdatera systemet, eller till och med om funktioner kanske helt försvinner från systemet. Eller om jag har någon fantastisk app som kommer till mobilen i framtiden som jag prompt vill kunna köra.
Då är det bra att bilen är “framtidssäkrad” så att jag kan använda det befintliga infotainmentsystemet som en “dum terminal” framför en mobil. Det förlänger det användbara livet för systemet i fråga.
En sak carplay har varit helt överlägsna på är tex ljudböcker och podcasts.
Där synkar det hela tiden över telefonen och man kan pausa lyssningen i hörlurarna eller stereon/TVn hemma och fortsätta direkt när man sätter sig i bilen.
Tycker att det är just det den är så mycket bättre på. Har de senaste poddavsnitten jag laddat ner på telefonen och byter fram och tillbaka. Jag tyckte faktiskt Spotify i carplay var rätt värdelöst eftersom det var dålig uppdatering mellan enheterna med samma konto och usel sökfunktion
Skulle inte klara mig utan Android Auto i min ID.BUZZ den kopplar upp automatisk när jag kliver in och jag kan nå dom flesta apparna via rösten kör jag lokalt är det Google Maps där jag kan säga åt den att navigera till ett specifikt mål om jag behöver hjälp att hitta blir det en längre tur är Waze helt oumbärligt I Spotify har jag ett flertal spellistor med bla musik och poddar jag behöver bara säga “spela podd spellista från Spotify” så drar den igång Den ringer upp telefonsamtal och skickar SMS röststyrt helt klanderfritt
Jag har kört en grannes Polestar 2 som har Android Automotive och jag har försökt sätt upp min telefon i den men det är inte lika lätt som i VW men när det väl är inställt så funkar det bra även om röststyrningen inte förstår mig ibland
Blev så beroende av Android Auto att jag installerade en radio med skärm och Android Auto i min Golf så smidigt men fan va illa det såg ut i en 80tals bil så det fick bli en modern Blaupunkt i 80tals utförande med Bluetooth och röststyrning och navigation i telefonen så nu ser det period correct ut och funkar nästan som i ID.BUZZ
Ett intressant ämne är “Av vem ska man köpa, leasa eller hyra bil”.
Bilföretagen måste anpassa sig till en agentmodell. Försäljningen av begagnade bilar och verkstad blir egna affärer.
Går det att köpa bil på blocket utan att bli lurad.
Vilka företag har bäst hantering av leasing och hyra.
Får man svar när man kontaktar företagens kundtjänst.
På Sweclockers finns en diskussion om hur Tesla hanterar sina kunder.
Som iPhone-användare så har jag aldrig föredragit CarPlay i mina senaste egna bilar (BMW, Polestar, Tesla), utan hellre kört på det inbyggda systemet.
Men så fort jag kör en hyrbil använder jag bara CarPlay om det finns. Då finns inte tiden och intresset för att sätta sig in i ett nytt GUI utan då är det enklare att lösa både navigeringen och ljudunderhållningen via mobilen.