Tror det beror väldigt mycket på hur man kör.
Själv valde jag, utifrån min egna lista:
Adaptiv farthållare: Det är gör bara all körning mycket trevligare och smidigare.
Apple Carplay/Android Auto: En dag kommer biltillverkaren sluta uppdatera sina inbyggda appar, och man kommer vilja fräscha upp de inbyggda möjligheterna i bilen till infotainment. Möjlighet till skärmdelning är en absolut förutsättning för att kunna hålla sig tekniskt uppdaterad oavsett vad biltillverkaren väljer att göra eler ej. Att jag sedan inte använder det just nu är en annan fråga.
360-kamera: Jag känner mig rätt osäker när jag manövrerar och backar, har ganska dåligt sinne för bilens positionering i allmänhet, och en redig 360-vy gör det hela mycket enklare att se var man är, och kör hela vägen fram utan att behöva oroa sig. Min gamla bil hade en hel del parkeringsskador som kunde undvikits med sensorer och kamera.
Sen angående andra som jag inte tog upp som skall-krav:
Dragkrok: Bor i stan, känner inte behovet. Däremot så väger möjligheten att kunna dra och eftermontera en dragkrok in i beslutet om vilken bil man väljer ifall behoven skulle ändras. Min bil kan dra 900 kg, vilket är nätt och jämnt godkänt.
Rattvärme: Jag fattar inte grejen med detta. Har man elbil så kan man förkonditonera bilen så att hela kupén blir varm innan avfärd. Varför ska man då specifikt värma upp just ratten? Min nya bil har rattvärme, får de hur det blir i vinter.
Nyckellösa system: Har inte testat, men känner spontant att det hade varit trevligt med en grej mindre i fickan, men något skallkrav är det inte, för då hade jag inte köpt bilen jag köpte.
Döda vinkeln-varning: Känns som en självklarhet på moderna bilar, men ingen funktion jag aktivt letar efter. Just kanske för att jag förutsätter att det finns på alla moderna bilar.
Elstol: Väldigt trevligt men inte värt att betala extra för.
HUD: Väldigt coolt, men inte ett krav. Däremot ett krav om bilen saknar förardisplay. (Varför finns inte förardisplay med i den här pollen?) Nuvarande bil saknar HUD, jag saknar inte funktionen.
Helljus med Matrix-funktion: Grymt cool funktion och ett stort plus, och jag var nästan såld på att köpa en Polestar 2, delvis på grund av denna funktion, men till slut insåg jag att jag kör väldigt lite på landsväg nattetid. Nuvarande bilen har helljusautomatik, vilket är något i alla fall, men har inte använt helljusen en enda gång sedan jag köpte bilen.
Elektrisk baklucka: Kul grej, men inget krav. Igen, Polestar 2 som man kan öppna genom att sparka foten under lockade, men det var i slutändan inget krav.
Styrassistent: Jag känner mig väldigt kluven inför det. Onödig funktion, styra kan man faktiskt göra själv. Och ibland känner jag att jag styr bättre än assistenten. Man måste ändå ha händerna på ratten. Samtidigt kan det kanske öka säkerheten, så jag brukar köra med den på? Men jag hade inte kravställt det på en ny bil.
4-zon klimat: Har sällan passagerare bak, de får hålla tillgodo med det som finns.
Luftfjädring: Känner inte att detta lockar, eller avskräcker. Neutralt inställt till detta.
Panoramaglastak: Om något är detta ett lite av ett minus. Dyrt att laga när det går sönder. Men om bilen tvunget ska ha panoramaglastak för att få annan utrustning jag vill ha är det ingen dealbreaker.