Vilken utrustning är krav i en ny bil för dig?

Sagt och gjort, vilken typ av utrustning är krav när du köper bil? Denna lista kan ju göras enorm men jag valde ut 17 saker jag tänker mig fungerar för de flesta. Kommentera såklart annars vad du saknar på listan som du anser som krav :slight_smile: Jag har heller inte valt att ta med specifikationer etc, nu utrustning.

  • Adaptiv farthållare
  • Styrassistent
  • Rattvärme
  • Elstol förare
  • Elstol passagerare
  • Head-Up Display (HUD)
  • Helljus med Matrix-funktion
  • Panoramaglastak
  • Elektrisk baklucka
  • Nyckellöst system för start
  • Nyckellöst system för lås/lås upp
  • 4-zon klimat
  • Döda vinkeln-varning
  • Luftfjädring
  • Apple Carplay/Android Auto
  • Dragkrok
  • 360-kamera
0 röster

Jag har få krav för min perfekta basbil med det nödvändigaste standard bilfunktionalitet, som givetvis då ska vara vältestat och fungera. Egentligen inga enligt listan, möjligen dragkrok. Men skulle kunna lyxa till det och betala extra för några få som jag tycker praktiska saker. Vissa saker i listan, skulle jag till och med betala extra för att slippa ha i bilen :slight_smile:

Ett stort önskemål som saknas för mig är ju ett välfungerande navigationssystem.Missade att kryssa i android auto som kompliment om det interna är skräp.

Matrix-strålkastare är väl det enda jag riktigt saknar på min nuvarande bil.

Ett kompetent infotainmentsystem är ju inte fel heller, men är kanske inte tillval på samma sätt idag som förr.

En rad om uppgraderat ljudsystem kanske borde vara med?

2 gillningar

Hade en Lexus med tidiga Matrix strålkastare men kommer inte ihåg att dom var sådär riktigt WOW när jag fick ID.3 med LED Matrix strålkastare förstod jag att jag aldrig kommer ha en ny bil utan

1 gillning

Min tanke var mer funktioner, inte hur bra/dålig den funktionen var :slight_smile:

1 gillning

Bor utanför Oskarshamn så en adaptiv farthållare är guld, sen vill jag ha dragkrok. Resten kan egentligen kvitta.
Ett steg till är Android Auto, hellre det än ett bra infotainment.

Ett till krav jag har är att mittenskärmen måste gå att stänga av om om den sitter högt upp i blickfånget.

Hade gärna valt bort förardisplay för riktiga analoga mätare om det hade gått.

1 gillning

Mina tillägg, kanske inte utrustning, men funktioner som måste finnas :face_with_raised_eyebrow:

  • V2L
  • Frunk
  • Förvärma batteri manuellt
4 gillningar

Tror det beror väldigt mycket på hur man kör.

Själv valde jag, utifrån min egna lista:

Adaptiv farthållare: Det är gör bara all körning mycket trevligare och smidigare.

Apple Carplay/Android Auto: En dag kommer biltillverkaren sluta uppdatera sina inbyggda appar, och man kommer vilja fräscha upp de inbyggda möjligheterna i bilen till infotainment. Möjlighet till skärmdelning är en absolut förutsättning för att kunna hålla sig tekniskt uppdaterad oavsett vad biltillverkaren väljer att göra eler ej. Att jag sedan inte använder det just nu är en annan fråga. :slight_smile:

360-kamera: Jag känner mig rätt osäker när jag manövrerar och backar, har ganska dåligt sinne för bilens positionering i allmänhet, och en redig 360-vy gör det hela mycket enklare att se var man är, och kör hela vägen fram utan att behöva oroa sig. Min gamla bil hade en hel del parkeringsskador som kunde undvikits med sensorer och kamera.

Sen angående andra som jag inte tog upp som skall-krav:

Dragkrok: Bor i stan, känner inte behovet. Däremot så väger möjligheten att kunna dra och eftermontera en dragkrok in i beslutet om vilken bil man väljer ifall behoven skulle ändras. Min bil kan dra 900 kg, vilket är nätt och jämnt godkänt.

Rattvärme: Jag fattar inte grejen med detta. Har man elbil så kan man förkonditonera bilen så att hela kupén blir varm innan avfärd. Varför ska man då specifikt värma upp just ratten? Min nya bil har rattvärme, får de hur det blir i vinter.

Nyckellösa system: Har inte testat, men känner spontant att det hade varit trevligt med en grej mindre i fickan, men något skallkrav är det inte, för då hade jag inte köpt bilen jag köpte.

Döda vinkeln-varning: Känns som en självklarhet på moderna bilar, men ingen funktion jag aktivt letar efter. Just kanske för att jag förutsätter att det finns på alla moderna bilar.

Elstol: Väldigt trevligt men inte värt att betala extra för.

HUD: Väldigt coolt, men inte ett krav. Däremot ett krav om bilen saknar förardisplay. (Varför finns inte förardisplay med i den här pollen?) Nuvarande bil saknar HUD, jag saknar inte funktionen.

Helljus med Matrix-funktion: Grymt cool funktion och ett stort plus, och jag var nästan såld på att köpa en Polestar 2, delvis på grund av denna funktion, men till slut insåg jag att jag kör väldigt lite på landsväg nattetid. Nuvarande bilen har helljusautomatik, vilket är något i alla fall, men har inte använt helljusen en enda gång sedan jag köpte bilen.

Elektrisk baklucka: Kul grej, men inget krav. Igen, Polestar 2 som man kan öppna genom att sparka foten under lockade, men det var i slutändan inget krav.

Styrassistent: Jag känner mig väldigt kluven inför det. Onödig funktion, styra kan man faktiskt göra själv. Och ibland känner jag att jag styr bättre än assistenten. Man måste ändå ha händerna på ratten. Samtidigt kan det kanske öka säkerheten, så jag brukar köra med den på? Men jag hade inte kravställt det på en ny bil.

4-zon klimat: Har sällan passagerare bak, de får hålla tillgodo med det som finns.

Luftfjädring: Känner inte att detta lockar, eller avskräcker. Neutralt inställt till detta.

Panoramaglastak: Om något är detta ett lite av ett minus. Dyrt att laga när det går sönder. Men om bilen tvunget ska ha panoramaglastak för att få annan utrustning jag vill ha är det ingen dealbreaker.

2 gillningar

Finge jag pensionärsbonus för luftfjädring så hade jag absolut kryssat i den. Inte i första hand för komforten när man kör, utan med möjligheten att kunna höja bilen när man sätter sig och sänka bilen vid ilastning. Tycker det är synd om luftfjädring eller liknande möjligheter att höja/sänka bilarna inte kommer som standard.

1 gillning

Brukar bli dyrt när luftfjädringen pajar, vilket den ofta kan göra (om man äger bilen längre än 3 år vill säga).

1 gillning

Range Rover L322 med luftfjädring ser man ofta sittande på hasorna med dyra reparationskostnader som följd

pv2b

5 d

Tror det beror väldigt mycket på hur man kör.

Själv valde jag, utifrån min egna lista:


En lista som kunde vara min när jag snackar med ÅF.

Ju fler coola grejer man har i bilarna, ju dyrare blir det troligen att laga bilen.

När automatlådorna med motorbroms kom, så kostade det extra bromsbelägg som rostade, då man sällan motionerade bromsarna. Det kostar att vara lat :slight_smile:
Det blir spännande se hur mycket det kostar i framtiden med allt extra i elbilarna.

Verkar som dessa tre är det viktigaste i undersökningen.
tveksamt om någon leverantör bara plockar med dessa tre feautures i sina bilar, men kan man komma ner prismässigt att bara kryssa i dessa tre delar, så kan det kanske bli en kommande “folkbil”. Särskilt om den praktiskt också kan tilltala familjer. Åtminstone hos majoriteten av oss i denna undersökning iallafall :slight_smile:

1 gillning

På förekommen anledning borde vi frågat om vi vill ha dem i kombination :smiley:

2 gillningar

Just ja, finns ju sådana saker att ta hänsyn till också :slight_smile:

Onödig fråga för alla utom för de som utvecklar SEA-plattformen…

1 gillning

Oumbärligt

När temperaturen går ner mot +9 grader (som är vinter här) så finns det inget bättre än att sätta sig i en +21 grader tempererad bil med en varm ratt att hålla i eluppvärmda stolar kan jag vara utan men absolut inte en uppvärmd ratt

ID.bilarna är så bra på detta

4 gillningar

Min enskilt viktigaste funktion faktiskt, viktigare än förvärmning av batteriet.

1 gillning

I norrland använde vi rattmuff och fårskinn på sätet, det funkade väldigt bra. Nu råkar bilen jag har ha sätesvärme och det är ju bekvämt förstås när man har lite taskig rygg. Rattvärme är inget jag haft, eller saknar. krisar det så har jag alltid ett par tunna cykelhandskar som går bra att köra med.

1 gillning

Jag kör med ett par läckra bilhandskar (brunt läder och perforerat vid knogarna) och rattvärme. Har kanske kallare fingrar än gemene man. :smile:

1 gillning